Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Christian Arentz

[#45269] Hvem er brura (II) ? Hedmark 1881

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Brudgommen Ole Mikkelsen Skjeset var f. på Øst. Flagstadeie 1856, og brura Gønner Fredriksdtr Skjeset var f. på Aaseie 1853, men hvem var hennes foreldre?Bruras far er oppgitt som Fredrik Andersen:Lenke

bilete1870.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ChristianJeg tror faren het Fredrik Jacobsen, og moren het Gønner Mikkelsdatter, og her er de i FT 1865: Lenke, men jeg kan jo ta feilMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Takk igjen Lars,Hva med lenken over, kan det være feil avskrift i databasen eller kan det være en annen Fredrik? Vi har jo samme vielsesdato i kirkeboka og i databasen. Vet du om bildet over er fra samme kirkeboka eller evnt. en klokkerbok?mvh Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet er mulig jeg tok bildet fra klokkerboken, men det kan jeg sjekke opp denne uken. Forøvrig fant jeg en Fredrik i FT 1801 som godt kan passe som faren til Gønner: LenkeMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Hei igjen, Lars Ove,jeg blir glad hvis du kan se etter om bildet i innlegg (1) er fra klokkerboken. Samtidig kan du kanskje sjekke originalen til kirkeboka (se lenken i samme innlegg) for å sjekke ut hvorvidt det virkelig står Fredrik Andersen, og at det er samme vielsesdato i begge innførsler.Gønner var min svigerfars mormor, budeie av yrke, og var ant. den s.s. ved FT 1900 bodde som enke på Nordre Vie i Stange sammen med sin datter Fredrikke, og var i tjeneste der. Lenke Fredrikke var f. på Furnes, derfor bodde ant. familien der frem til Ole Mikkelsen døde. Ole og Gønners eldste datter, Gønner Olsdatter (svigerfars mor) ble plassert på Vangs og Furnes barnehjem på Solvang og vokste opp der. Ellers, selvom både brud og brudgom (Ole og Gønner) bodde på Skjeset da de giftet seg, behøver jo ikke hun (eller han for den saks skyld) å være født der. Forslagene dine i innlegg (2) og (4) kan likevel være interessante! Jeg legger merke til at Fredrik Jakobsen i innlegg (4) i 1801 bodde hos sin far Jacob Jacobsen men også hos en Anders!Men, kanskje det finnes andre også som har synspunkter på hvem Fredrik Andersen på Åseie ca. 1852 (se lenken, innlegg 1) kan ha vært.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Errang

Hei Christian. Jeg tror Fredrik Andersen er feilavskrevet. Gønners foreldre er Fredrik Jakobsen og Gønner Larsdatter(Feil i FT.1865).Hvis ikke er din svigerfars foreldre ikke søskenbarn(Tema 45042) Mvh. Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Takk for det, Trond! Du sikter ant. til denne vielsen Lenke , som er plassert i feil database (under perioden 1826-1841), dersom ikke vielsesdatoen er feil transkribert da, og skulle vært 29. mars 1841 eller tidligere. Fredrik Jakobsen og Gønner Mikkelsdatter er oppført med sønnen Mikkel f. 1839 - 3 år før vielsen til Frederich Jacobsen og Gønnaaar Larsdtr. Kan du Lars Ove, få sjekket om vielsesdatoen er korrekt transkribert ved å se på originalen? Det ville også vært fint om du kunne sjekke ut Fredrik Jakobsen/Gønner Larsdatter og Fredrik Jakobsen/Gønner Mikkelsdatter i FT 1875.Ellers enig i at det mest sannsynlige søskenbarnforholdet er det du nevner, Trond, selvom det finnes andre muligheter via f.eks en felles far til Marie Mikkelsdatter og Ole Mikkelsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Her er et av barna, Jakob, født. Det tyder på at foreldrene fortsatt ikke var født: LenkeJeg har en del om noen av forfedrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Da prøver jeg på nytt. Lenken virket ikke. Finnes i scannet kirkebok for Vang: Jakob født 23 nov 1840 døpt 9 mai 1841 i Vang.: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Da prøver jeg. Han er på høyre del: Lenke Mvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Hei, alle sammen, 'VÅR' Jakob skal vel være født 1855, ref. innlegg 10 i debatt 45042 Lenke . Det er ihvertfall uten tvil her jeg finner min svigerfars far Martin Jakobsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Errang

Hei.Jakob f.29 nov 1841, uekte.Foreldrene gift 29 mar 1842.Mikkel f.5 mai 1842.(kl.bok 8, Vang)Marthe f.20 jan 1845 død 9 okt 1854(Kl.bok 8,Vang)Lisbet f.4 mar 1849(Kl.bok 8 Vang)Gønner f.1853. Konf.6 okt 1867(Kl.bok 10, Vang).Jakob f.26 jan 1856(Kl.10. Vang)Marthe f.25 feb 1858, død 16 des 1858(Kl.bok 10, Vang).Eli f.25 feb 1858, død 14 jan 1859(Kl.10, Vang)Marthe f.2 mai 1861(Kl.bok 10, Vang).Alt er scannet.Mvh. Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Det er nesten så de to første var tvillinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ChristianJeg har 'falt av lasset' for lenge siden når det gjelder alle disse navnene og datoene, så hvis du etter de nye opplysningene kan konkretisere hva du nå trenger av oppslag så ville jeg satt pris på detMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Håkon Eriksen finner du som far til Emil og husmann på Storhamar i 1865. Håkon var fra Romedal. Mora, Berte Andersdtr var også fra Romedal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Beklager, begynner visst å bli små i øye, for her kom det noe i feil debatt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Errang

Hei. Jakob f.29 nov 1840, død 22 okt 1843. Mvh. Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Hei igjen, takk for kjempeflott informasjon, Trond, du har gjort en solid jobb der! Lars Ove har fått separat mail med ønsker om videre oppslag, imellomtiden har vi vel nok å tygge på vedr. event. feil i FT etc. Og fin presiserering fra deg, Thor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Hei Trond. Ref. innlegg 17. Har du fødested også på Jakob, f.29 nov 1840, event. hvor døpt? mvh Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ChristianSe innlegg 10 så finner du Jacob døptMvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Flott, Lars Ove, så har vi eldste sønnen Jacob på plass med pålitelige fødselsdata. Pussig det med å gifte seg 1 1/2 år etter barnets fødsel, allerede den gangen. Den eneste av de senere barna der du Trond ikke har oppgitt fødseldato er forøvrig Gønner, som i FT 1865 er oppgitt til f. 1852, og i FT 1900 til f. 1853. Er det ikke oppgitt noen fødselsdata ved hennes konfirmasjon? Og hva med klokkerbok 8-10, viser ikke den fødselsdata også for Gønner? Kanskje hun ble hjemmedøpt eller døpt et annet sted--

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Errang

Hei Christian.Gønner er f.14 okt 1853, døpt 4 des.Ved konf.sto det bare alder 14 år.Mvh.Trond.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Hei, alle sammen, ref. innlegg 1, 3, 4, 5, 6 over, vedr. Ole Mikkelsen og Gønner Fredriksdatters vielse Lenke Det viser seg nå at både den originale kirkeboka, og den originale klokkerboka, begge vist under, har Gønners far som Fredrik Andersen og ikke Fredrik Jakobsen. Dermed er det nok ingen feilavskift i Digitalarkivet. Hvordan forklarer vi da hennes avstamning fra Fredrik Jakobsen?

bilete1934.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christian Arentz

Og her er klokkerboka fra innlegg 1:

bilete1935.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Christian.Jeg vet ikke hvor langt bakover du har kommet med denne Gønner/Gonnor Fredriksdatter?? (Jeg ahr ikke lest alle innleggene som er kommet inn til deg)Et forslag til forklaring er at hennes far er født Fredrik Jacobsen - altså at Fredriks far het Jacob Andersen. Noen ganger skifter plutselig barna 'farsnavn' til å bruke sin fars farsnavn. Da blir det jo Fredrik Andersen ut av det!!Om det ikke stemmer akkurat her så ha det i 'Bakhodet' om du evt. skulle komme borti et slikt tilfelle til.Håper du forstår hva jeg mener? Det er sikkert flere brukere her i forumet som har opplevd det samme!! Jeg har akkurat holdt på med et slikt tilfelle hos meg selv og det er midt på 1870 tallet her i Hedmark.Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.