Gå til innhold
Arkivverket

[#45271] Slektsspørsmål ifra Vågå 1600 tallet


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har funnet at jeg har slekt/aner til gården Solgjem i Sel. Iver Torgersen, f.1601 var leilending på Solgjem i 1660.Det finnes ikke opplysninger om hans foreldre m.v.. Jeg har en tro på at en Thorger Enang(Einangen) som var leilending på Einangen i Sel i ca. 1620 var hans far.I Ættesoga I på side 149 til Engebret Hougen har han nevnt Snerle-Solgjemætta uten at det har blitt utredet mer om det.Odelsmanntallet for 1624 viser følgende eiere av Snerle i Vågå:Mads Storvik, Mikkel Snerle, Eirik Snerle, Torger Einangen, alle med 1 hud hver. Lars Snerle, Ingebret Isum i Fron og bror hans med 1/2 hud hver.Eirik Snerle kom til Slette i Heidal og Torger var bruker av Einanagen i 1625, men ikke eier.Det kan se ut til at flere av eierne i Snerle var søsken. Jeg håper å funne barna til Torger. Det ma ha vært et skifte etter ham?Kan det fremkomme noe i bygdebok ifra Vågå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Torgeir Einangen står som bruker i hvertfall til 1629. Ivar T bruker den ene Solgjem-gården allerede 1645. For å finne ut mere om denne Ivar, kan det anbefales i lete i fogderegnskapene for Gudbrandsdalen i året 1645 og bakover i tid, for å se når han løses førstebygselen. Da opplyses det av og til om familieforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for opplysning og tips. Min info om Solgjem har jeg fått av Aud Sandbu i bredebygden.tk/ Der er nevnt at i 1660 er det to leilendiger der, Peder Knutsøn, f.1596 og Iver Torgersøn, f.1601. At Iver var bruker allerede i 1645 var ukjent for meg. Var det to gårder eller var det to brukere av samme gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I et eldre innleg med nr. 15612 var også gården Snerle(Snerill) et tema. Dersom infoen som ble gitt var riktig så måtte gårdene Slette i Heidal og Snerle i Vågå være meget gamle. Det har tydelig også vært nært slektskap mellom gården Snerle og Slette ifra 1500 tallet og muligens før. Lodvar Erikson Slette var far til Erik Lodvarsen Snerle, som var eier av 1 hud i snerle i 1624. Var de øvrige eierne i snerle på den tid brødre eller svogere av Erik Lodvarsen. Erik kom tilbake til og ble bruker av Slette. Erik hadde også eierinteresser i Einangen i Sel?Det var mye å ta tak i, men det har nok en slektssammenheng mellom Slette, Snerle, Einangen og Solgjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har i mellomtiden sittet og sjekket kopier jeg besitter ifra Engebret Hougens bind. I Ættesoga I på side 34 og 35 fremgår at det var den rike og kjente Gjertrud Pålsdotter som var eier av Snirill(Snerle) i Vågå før hun ga det til sin ektefelle Hallvard Alvsson i gave sammen med andre gårder i ca. 1429. Var det hans sønn Pål Hallvardsson som arvet Snerle og hvem kom dit etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Pål Hallvardsson bodde mest sannsynlig på Skoden i Øyer.Gårder som Snerle og Slette er fra jernalderen eller enda eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har sett igjennom dine notater om odelsbønder i Gudbrandsdals Fogderi i Vågå sogn fra 17.2.1615. Der fant jeg følgende eiere i Snerle:Arne Storuig. Bondens odel er 3 huder i Snerle, 8 Schind i Garmou, 3 schind i Bøe på Lessøe.Erich Snerle. Bondens odell, 1/2 hud i Snerle, 1 hud i Horgen, 2 schind i HolbøeThorger Enang. Bondens odel er 1 hud wdj i Snerle.En skulle tro at disse var i et slektskap med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det dreier seg ikke om notater om odelsbønder 1615, men en digital kildeutgave av en odelsjordebok for 1615.Det kan godt være at de er i slekt (har en felles stamfar eller stammor), men dette slektskapet kan godt ligge 300 år bakover i tid. Eller enda lenger siden. Kilden forteller ikke noe om nært slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Er det noen som sitter med bygdebøker ifra Vågå, som kan se på eiendommen Snerle og om det står skrevet om eierforholdet i gammel tid. Jeg er spesielt opptatt av Thorger Enang. Jeg mener også å ha lest et eller annet sted at Erich Snerle som var på slette hadde aner til gården Sundbu i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.