Gå til innhold
Arkivverket

[#45272] Trenger du et oppslag for Hedmark eller Oppland på Statsarkivet i Hamar?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei, og Godt Nytt År.Jeg vil også en stund i 2007 kunne hjelpe til med enkle oppslag i kirkebøker, skifter, rettsprotokoller, bygdebøker og delvis i FT 1875. (FT 1875 krever korrekt gårdsnavn)For at jeg skal kunne få tid til alle forespørsler (mitt tema 42095 ble for å si det mildt; godt besøkt), så ber jeg dere være så spesifikke som mulig.Da jeg selv er elendig til å transkribere har jeg heller valgt å ta bilder av de gamle skrifter, og enten legge de ut under temaet, eller å sende de pr. mail.Hvis dere velger å forespørre under dette temaet vil jeg også svare under dette temaet, så da må dere følge med.Dere kan også sende meg en mail (lowangen@online.no)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og Godt Nytt År!Jeg har i mitt innlegg nr. 45271 om Vågå etterlyst slekt for torger Einangen. Jeg søker etter førstebygselseddel ifra år 1645 eller tidligere for leilending Ivar Torgersøn, som bygslet gården Solgjem(Solgiem) i Sel. Bygselseddelen skal finnes i Fogdregnskap for Gudbrandsdal. Jeg håper å finne noe om familieforholdet til Ivar Torgersøn. Er det mulig eller blir det for mye arbeid?mvh Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for hjelp. Det er vel bare et Riksarkiv på Kringsjå regner jeg med så jeg får sjekke der.Jeg har et nytt spørsmål til deg. Jeg søker etter to saker ifra Oppland Lagmannsdombøker 1748-1783. Vedrører protokoll 1752-1756.Sak 1: Nr. 259 for Ole Iversen Solhiem, Vågå. år 1756, 15. jan. Side 317 vedrørende Kontraktsmislighold ved salg av Teige i Fron.Sak 2: Nr. 493 for Ole Solhiem, Vågå, år. 1769, 22. februar, side 513 vedrørende æreskrenkelser, mortifikasjon.Jeg har mailadresse: hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Godt nytt år! Kunne du hjelpe meg å finne kirkebokinnførselen for 1. Martinus Olsen Egeberg, født 18.2, evt. 13.3. 1824, Stange, Hedmark, og 2. Agnete Thomasd. Tommelstad, født ca 1816, Vang. Jeg går ut fra at det er Vang, Hedmark og ikke Vang, Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Tusen takk for utrolig rask hjelp! Kunne du også ved leilighet finne ut når disse to giftet seg, det må ha vært omkring 1851, for 28.2.1851 melder han flytting fra Stange til Hamar og er da fremdeles ungkar. Eldste sønn født i april 1851. Mvh Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har ikke klart å finne igjen noen fra denne familien Lenke i folketellinga for 1900. Jeg aner ikke hvor dem har blitt av. Har du noen mulighet til å hjelpe?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Alf ThoreHer er i alle fall noen av familien i 1900. Ser at husfar har fått et annet navn, men det er nok disse: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Takk for svaret. Jeg er usikker på om dette er riktig familie. Jeg vet ikke hvor store feil det er i folketellinga for 1900, men Ingeborg er født i 1840 i følge kirkeboka med lysninger.Jeg har heller ikke registrert navnene på barna. Den eneste er Berthe Marie, som var søster til Nils og døde to år gammel. Det kan tenkes at han har kalt opp et av sine barn etter henne.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet med fødselsår i FT er ofte feil, men hvis du ser på Nils er det riktig. 1836 i ModumHer gifter Lisabeth seg: LenkeMen jeg kan se på dåpen til Berthe Marie neste gang jeg er på SAHMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Det ser ut til at det kan være riktige personer, men det hadde hvert fint om du skjekker dåpen til Berthe Marie ved leilighet.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk.Jeg ser presten har bommet litt på etternavnet til faren, men jeg er nå sikker på at det er riktig person.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Hei! Nå har jeg et nytt spørsmål som du kanskje kan hjelpe meg med. Det gjelder Torvald Antonius Egeberg, født på Gran i 1871 (sønn av tidligere ettersøkte Martinus Egeberg). Martinus med Torvald og kone nr 2 flyttet til Fredrikstad i 1876, hvor kone nr 2 dør i 1879. En datter på to år ble satt bort til pleiemor. Hva som skjedde med Torvald, vet jeg ikke, men i 1895 giftet han seg med Pauline fra Skiptvedt. Og nå kommer jeg til spørsmålet: I kirkeboken står det at han ble konfirmert på Toftes Gave i 1889. Betyr det at han også ble satt bort på barnehjem, men hvorfor Toftes Gave og ikke et barnehjem i Fredrikstad? Finnes det i Statsarkivet i Hamar noen fortegnelse over alle som har vært på TG? evt. med angivelse av når de kom dit og når de dro? og hvorfor de kom dit? Dette ble kanskje litt mye, men jeg håper du likevel kan svare. På forhånd takk! Mvh Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kari Horn:Toftes Gave på Helgøya ble drevet av kommunen, og det er kommunen som har fortegnelsen over hvem som var der. Jeg spurte nettopp SAH om et annet tilfelle når det gjelder et annet barnehjem her på Hamar, og fikk til svar at de ikke hadde noe slikt. Men jeg glemte visst å sende deg vielsen mellom Agnethe og Martinius. Her er den:Mvh Lars Ove

bilete1954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Tusen takk! Det er alltid så tilfredsstillende å få fyllt de 'hvite flekkene' på kartet! Så får jeg grave videre etter Torvald .... Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Hei igjen Lars Ove!Kan du finne og avfotografere to dåpsoppføringer i Åmot for meg?Gjelder disse: Peder Olsen, døpt 27.10. 1771, av foreldre : Ole Pedersen Kløfstad, og hustru Maren Kieldsdatter.Peder Olsen, døpt 27.10. 1771, av foreldre : Ole Knudsen Glomstad og hustru Marit Pedersdatter.Er spesielt interessert i å få med fadderene slik at jeg kanskje kan liste ut hvem av disse som ble gift med Else Knudsdatter LenkePå forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Lars Ove!Min farfar Martin Erling Syversen er døpt i Otterstad kirke, Stange 26.02.1899. Hans mor er Tea Eilertsen født: 07.01.1877. Men hans far Syver Kristiansen født: 1874. Hvor kommer han fra? I dåpsattesten til min farfar står det at der er Syver Kristiansen sitt 2dre leiemål. Hvem er det første barnet? Giftet han seg senere og har han flere barn? Dette er en gåte jeg ikke har greid å løse enda så jeg hadde vært takknemlig for litt hjelp fra deg eller noen andre som leser dette?På forhånd takk til alle som kan hjelpe.Mvh Liv Hege Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.