Gå til innhold
Arkivverket

[#45272] Trenger du et oppslag for Hedmark eller Oppland på Statsarkivet i Hamar?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Lars Ove ! Kontakter deg her. Hvis jeg ikke husker feil nevnte du et annet sted at landhandler Haagen Berg var en av dine aner. Vil bare nevne at jeg i Panteboka for Solør-Odal 1820 fol. 290a, tilfeldigvis så ham nevnt som gift med enka etter Ole Embretsen på Synsterud i Åsnes. Er det kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arlild:Nei det var ikke meg, men jeg husker jeg hjalp noen med den saken. Mulig det var under tema 42095.Oddrun:Her er Pederene dineMvh Lars Ove

bilete1990.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Liv Hege:Dette var ikke så lett. I dåpen til din farfar står det at Syver kom fra Hamar. Han er ikke døpt på Hamar.Jeg har gått i gjennom kirkebøkene for Hamar, Stange, Løten, Nes og Vang uten å finne en eneste Syver Martinsen født mellom 1873 og 1875.Så tok jeg for meg Ringsaker, og tro det eller ei, der fant jeg to Syver Martinsen født henholdsvis i august og desember 1873. Derfor blir det kanskje umulig å vite hvem sem er rett. Hvis Syver gifter seg i Stange etter 1900, kan jeg se om jeg finner han der, og da vil jo faren stå oppført.Mvh Lars Ove

bilete1992.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Takk Lars Ove. Nå hadde det vært kjekt med litt tydehjelp.Noen som er god på åmotprestens handskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OddrunDa anbefaler jeg deg å legge inn et nytt tema på det. Responsen blir sikkert bedre da. Du kan høyreklikke på bildet, og lagre det et sted, for så å 'lime' det inn i det nye temaetMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lars Ove :)Ja, nå vil jeg gjerne henge meg på om du kan hjelpe meg også.Vinger/Kongsvinger (Hedmark) MINI nr. 16, 1898-1920, s.67, nr.4 finner jeg Mildrid f. 23.januar 1919 og dpt.9.februar 1919Hun er datter av Signe Bergljot f. Lorentzen og Karl Engen.Dette paret hadde ihvertfall 3 døtre til som jeg vet om, men som jeg ikke har klart å finne. Gerd, Rigmor og Sonja. Sistnevnte var f.20.april 1923. Mildred skal ha vært den eldste av søsknene.Foreldrenes fødselsår er ikke nevnt, og heller ikke hvor de kom ifra. Jeg tror Karl Engen er den Karl Johan Engen som ble født 4.nov. 1892 Romshaga, Askim, Østfold. (Dpt. 27.nov.) og Signe Bergljot Lorentzen som ble født 10.sept. 1898 Moss, Østfold. (Dpt.20.nov.)Jeg har lett etter giftemål på Signe og Karl i kirkebøkene for Vinger/Kongsvinger, Askim og Moss. Jeg har lett etter de nevnte jentene også, men uten hell. Den eneste jeg finner er som sagt Mildred, men jeg har ikke funnet henne konfirmert på Kongsvinger. Jeg har lett på inn og utflyttede, men nå står jeg bom fast.I 1968 bodde ihvertfall Signe som enke i Askim. Hun var min daværende manns mormor.Har du mulighet til å hjelpe meg videre her ville jeg være veldig takknemlig. Det er en fantastisk innsats du gjør, bare så det er sagt.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RigmorJeg skal se om jeg kan finne noe, men det er rart ikke de yngste er døpt på Kongsvinger?De kan muligens ha flyttet rett etter 1920 til et annet sted. Det jeg også tenkte på var om han kanskje jobbet ved Jernbanen siden han kom fra Østfold til Kongsvinger?. Jeg bor 100 meter fra Jernbanemuseet, så hvis jeg ikke finner de i kirkeboken, skal jeg sjekke arkivet på museet. Bare en gjetning.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takker så mye for det Lars Ove :)Det var kusinen til min eksmann som fortalte at moren vokste opp på Kongsvinger.Da hadde jeg lenge holdt på å lete i området Askim. Jeg fant moren til eksens kusine døpt på Kongsvinger, men som sagt ingen av de andre. Pussig liten sak.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove.Har du mulighet til å se etter om det er et skifte i Oppland, Fåberg på gården Myren, evt. Lunde/Lundemyren etter en Hans Erlandsen Myren? Han døde 11.05.1749. Er interessert i hans kones navn, barnas navn og evt. verge for barna.På forhånd takk, mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Rigmor:Desverre så er ikke kirkeboken fra 1920-1940 på Hamar, men jeg så at under dåpen til Mildred så sto faren oppført som sjåfør som yrke.Jeg har bladd i kirkeboken fra 1941 og framover uten å finne noen med navnet Mildred, Gerd, Rigmor eller Sonja Engen som giftet seg i Vinger eller Kongsvinger.Adresseboken for Kongsvinger og nærliggende kommuner 1935-36 viste heller ingen aktuelle Engen.Så konklusjonen må vel bli at de var bare en kort tid på Kongsvinger og flyttet videre. Men hvor??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Karen:Det var desverre ingen skifter på Myren som passer i tid. Det nærmeste var et skifte 1777 etter Kari Toresdatter.På Lunde var det heller ingen som 'matchet'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Lars Ove :)Mange tusen takk for at du så etter for meg. Ja, her står jeg bom fast, og aner ikke hvor jeg skal lete nå.Hadde jeg enda funnet noe på inn/utflyttede, men nei, ingen ting.Mange hilsener, takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lars Ove :)Nei, den har jeg ikke sett. Den er ikke lagt ut enda desverre.Jeg har lett etter Karl Johan og Signe Bergljots vielse både i Kongsvinger, Moss og Askim, men ikke funnet at de er blitt viet noen av disse stedene.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Rigmor:Desverre sitter noen kirkekontorer på disse bøkene ennå, uvisst av hvilken grunn, men jeg skal ta kontakt med de og be de sende boken til SAH.Jeg skulle formode at kanskje noen av de andre barna står oppført der, og forhåpentligvis andre opplysninger om foreldre.Jeg gir meg ikke så lett :-))Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

He he. At du ikke gir deg har jeg forstått for lenge siden Lars Ove :)Får håpe du klarer å få lirket det fra de. Jeg skal vente med spenning.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha for at du så etter Lars Ove :o). Jeg har ingen anelse om navnet på kona til Hans Erlandsen Myren. Så det kan jo godt ha vært Kari... Eneste jeg vet er navnet på sønnen Iver Hansen, husker du om du så navnet hans nevnt under Kari Torersdatters skifte?Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KarenNei det så jeg ikke etter, men det kan jeg gjøre på tirsdag. Men er Iver eldstesønnen?,og i så fall når ble han født?Det er jo mulig jeg kan finne ekteskapet, men der vil jo bare navnet på bruden stå, ikke hennes far. Men så var det det med å lese disse gamle bøkene. Det er en annen historie Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Iver er ikke eldste sønn, eldste som jeg vet om er Hans Hansen f. 1731, så Otter Hansen f. 1736, Iver Hansen f. 1740 og siste mann Arne Hansen f.1745.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk Lars Ove :)Trodde jeg hadde vært gjennom alt i Askim jeg, men her har jeg jo tydeligvis oversett denne vielsen.Jeg er veldig glad for at jeg fikk dette på plass.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Takk for at du fant (min grandonkel) Thorvald Egebergs konfirmasjon! Han dro tilbake til Østfold og bodde resten av livet i Sarpsborg. Men hvorfor var han på Toftes Gave - fordi han var 'bortsatt på barnehjem' eller fordi han var ekstra 'forvorpen'? Beste hilsener fra Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.