Gå til innhold
Arkivverket

[#45272] Trenger du et oppslag for Hedmark eller Oppland på Statsarkivet i Hamar?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Britt Ringstad: Jeg skal gjøre et ærlig forsøkKjell Werner: Jeg avventer en mer konkret forspørsel. (vet ikke om du har fått svar fra Thor)Per Helge Segelsten: Begravelse og skifte skal sjekkes. (i og med det er etter 1900 bør skifte være registrert på navn, ikke gård)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei, Takk skal du ha for dine tilbakemeldinger.Siden du fant vielsen, som jeg formoder er rett person Gunhild, har du da noen muligheter til å finne fødselsdatoen hennes også, event hva hennes foreldre heter ? Tusen takk for hjelpen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen,

John-RichardVielsen viser jo en Gunnild med et annet etternavn. Hva får deg tlå tro at det er rette person?Ja jeg har mulighet til å finne navnene på faren, og den står jo også også i innlegg 75 (Guttorm Pedersen)Hva får deg til å tro at den piken som ble konfirmert (75) er den samme som gifter seg (76) ?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove.Tusen takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg!Det er jo mulig at dette er riktig Iver Hansen, men alderen stemmer ikke. I følge FT-1801 skal 'min' Iver Hansen være født ca 1740, og han du har funnet er født ca 1725. Må nok finne en eller annen måte for å få bekreftet eller avkreftet om det er riktig person. Lunde kan jo også være et skudd i blinde.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kari HornJeg har fått tilgang på elevregisteret på Toftes Minde, og kan hvis du vil, sjekke hva som står derMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Lars Ove :)Vil bare fortelle at jeg endelig kom i kontakt med Byarkivet.De har adressebøker for Christiania/Oslo på mikrofilmer der, men det er kun satt opp etter adresse og ikke etternavn, så da blir jo den muligheten utelukket.Finnes det noen andre steder å undersøke da, hvornår de flyttet fra Kongsvinger, og eventuellt hvor?Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RigmorKanskje de hadde tlf? (telefonkatalog), ellers så kan jeg sjekke opp om det finnes utflytterlister i kirkeboken fra den tiden.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det høres fint ut Lars Ove :)Vet du hvor jeg eventuellt finner telefonkataloger fra omkr. 1922?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RigmorSkulle tro at Byarkivet har det, men jeg mener jeg har sett de på SAH også. Skal sjekke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei igjen.Jeg formoder at det er rett Gunnild Christensen som (min) Ole Christensen gifter seg med 28.11.1828.Jeg tror ikke at piken i (75) er den samme som i (76). Men den som er i (76) vil jeg tro er den som er den rett.Den piken i (76) er den rette, og når ble hun født, hvor og hva heter hennes foreldre/forfedre?Beklager hvis dette ble komplisert, men jeg takker deg veldig for den innsats som du har vist.Takk takk - John-Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

John RichardNei det er ikke komplisert. Vi tar utgangspunkt i den Gunnild som gifter seg, og jeg skal forsøke å finne hennes dåp. Men jeg mener å huske at jeg så etter det, uten å finne henne døpt i Furnes, men jeg skal sjekke en gang til.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

I FT for 1865 står det at hun er fra Fåberg, ikke fra Furnes. Jeg tror mer på at du finner noe mer i Fåberg eller i det distriktet? Se link.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove.Kanskje jeg kan be deg om å finne noen faddere for meg i Fåberg? Mulig at jeg kan få litt hint om foreldrene eller søsknene til Iver Hansen og Kari Olsdatter med å finne faddere til deres barn og barnebarn.1. Hans, far: Hans Poulsen, Sørhove, mor: Kjersti Iversd. Ørsli, uægte, Født: 13 Mai 1798. Døypt: 13 Mai 17982. Kirsti, Far:Iver Onsum, Mor: Kari, Født: 17 Sep 1774, Døpt: 25 sep 17743. Hans, far: Iver Ørslien, Mor: Kari, født: 16 mar 1777, døpt: 23 mar 17774. Kari, far: Iver Ørslien, Mor: Kari, født:25 jan 1779, døpt: 31 jan 17795. Ingebor, Far: Iver Ørslien, Mor: Kari, født: 6 mai 1782, døpt: 9 mai 1782Mvh Karen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei, har vært på linken og sett og sett, men kan desverre ikke finne noe. Takk for hjelpen John-Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei! Gjør du fortsatt oppslag? 1.Peder Andersen Nustad-eie er født ca 1820 i Nustadeie, Gausdal. Han gifter seg med Mari Nilsdatter Bjørstadeie 17.november 1851 i Fåberg. Han dør 12.feb 1886 i Skjeggestad, Fåberg. Kan du finne fødsel/dåp, foreldre og ev. aner bakover? 2. Deres barnebarn, Peder Kristensen (senere, Larsen) er født 8.desember 1891 ved Holme, Fåberg og giftet seg 13. des 1923 med Anna Larsdatter Messenlihaugen. Bryllupet sto i Brøttum. Jeg tror de var barnløse. Har du mulighet for å finne ut når og hvor de døde? De bodde sannsynligvis i Nordre gate 12 på Lillehammer i 1950. På forhånd takk!Vennlig hilsen Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Lars Ove. Jeg leter etter vielsen til Hans Christensen og Mari Christophersdatter. De bodde i Stange og fikk sitt første barn der i 1818 - Anne Kierstine. Regner med at de giftet seg i Stange rundt denne tiden.Hans var født i Kongsberg, men kom vel kanskje til Stange før de startet opp med protokollene over innflyttede.Håper du kan hjelpe meg med å se hva som evt står ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei Lars OVe. Dette har jeg sakset fra innlegg 197 i debatt 42095: 'Da har jeg lyst til å oppsummere arbeidet med å finne Ole Olsen Mellemsdokkens skjebne og resonnere litt for hvordan jeg kan komme videre: På veien har jeg fått vite at har fikk 2 barn med noen få ukers mellomrom i 1879: Anne født i Meldal, og Johan født i Nord-Fron. Jeg visste fra før at han hadde en datter Tomine født i Halse på Nordmøre i september1880. Tomines dåp er ført inn i kirkeboken for Halse, og der står det at faren Ole Olsen Mellem Dokke fra Nord-Fron for tiden oppholder seg i Meisingset (i Tingvoll på Nordmøre). Her stopper alle spor etter Ole Mellemsdokken så langt.Ole er ikke registrert som utflyttet fra Nord-Fron før 1900, og hans navn er ikke registrert blant døde i Nord-Fron før 1900 heller. Det skulle bety at han er registrert i Nord-Fron i folketellingen for 1900, men han er ikke å finne i Mellemsdokken da. Der er det bare hans foreldre som bor i 1900.'Du fante ellers flere aktuelle kandidater i folkelettingene som kunne være den ole jeg har søkt etter - men alle viste seg være andre. Du fant også en opplysning om at Johhans mor søkte om uderstøttelse som enslig mor - men du trodde papirene kunne vøre sendt videre - eller at Ole ble sendt på straff i Christiania.Jeg har undersøkt om mødrene Martha toresdatter åkvik i Halse og Marit Simensdatter kleven i MEldal søkte om undrstøttelse, men statsarkivet i Trondheim har ikke funnet noe som tyder op det. Du antydet at du muligens hadde mulighet til å finne ut mer om 'min' Ole ble sendt på straff. Tror du fortsatt du har mulighet? Ellers ser jeg det er en MArit Simensdatter/ Simonsdatter Kleven i Nordre Fron i folketellingen for 1875. Kanskje det kan være Annes mor? Kanskje Annes mor var fra Nordfron egentlig? Kanskje Anne er konfirmert i Nord-Fron? Statsarkivet i Trondheim har ikke kirkebok for Meldal med konfirmasjonslister av så ny dato. Simen/ simon er uvanlig navn på den tiden i MEldal , men ikke uvanlig i Nord-fron. I tilfelle Anne Ble konfiermert i Nord-Fron - står deet noe om hennes far i den forbindelse? Så er det veien videre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sissel Johnsen:Her er Peders dåp i 1820. Når det gjelder døds-data på barnebarnet så ta kontakt med kirkekontoret i LillehammerMvh Lars Ove

bilete2033.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.