Gå til innhold
Arkivverket

[#45287] Løkebøe/Endestad-folk på 1700-tallet


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg har litt problemer med å finne foreldrene til disse to: Olava Olsdtr. Løkebøen (som jeg tror egentlig heter Oline Olavsdtr.) f.o.1776, gift med Anders Simonsen Soleim f.o.1768.Først Olava/Oline: I bygdeboken for Flora under Løkebøe finner jeg både en Olav Andersen og en Olav Olavsen. Jeg tror at Oline var datter av Olav Olavsen og at han var gift med datter til Olav Andersen som også het Olina. Hun var barnløs og etter sin død i 1772, gifta O.O. seg med Lisbet Marteinsdtr. Det står et skifte i 1779 etter Olav Olavson til ekkja Lisbet Marteinsdtr. og døtrene Oline og Mari. Hun var datter av Martein Rasmussen Løkebøe. Der er også linker til Endestad, men sammenhengene er uklare for meg.Anders Simonsen Soleim finner jeg ikke foreldrene til.Kan noen bekrefte eller avkrefte mine påstander?For å si det mildt, så har jeg hatt store problemer med å finne ut av denne boken! Jeg har søkt i diverse arkiv, men heller ikke der funnet noe vettigt.Hilsen frustrert Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Litta! Her er litt om Anders Simonsen Solheim: I 'Soga om Gloppen og Breim', bind 3, s. 292 står det: 'Anders Simonson, d. 18(??). Sk(øyte på Elvatunet bnr, 1 (Andersbruket) på Solheim) i 1810. G.m. Olina Olsdtr. Løkkebø, d. 90 år g. 1863 og vart gravlagd i Eikefjord. Sønene Søren og Ola fekk sk. 1839 og delte garden i to bruk, nr. 1 og 2.' Det ble Ola som tok over bnr. 1, og du kan lese mer om dem på samme siden i bygdeboka. Anders Simonsen Solheim var vel sønn til brukeren som drev bruket før ham, Simon Andersson Solheim død etter 1801, gift med Janikke Olsdatter, død etter 1801. Simon Andersson var sønn til Anders Simonson Solheim, d. 36 år gammel i 1758 og kona Helga Andersdatter Solheim, d. 90 år gammel i 1801.Lykke til!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Kjell.Takk for opplysningene.Da er det jo et annet Solheim enn det jeg har sett på. Men så er der også ganske mange garder med det navnet, se bare her :LenkeNeste gang jeg er innom biblioteket, skal jeg se mer på avsnittene om familien.Så gjenstår det å se om noen har svar på det andre spørsmålet mitt, men jeg er ganske optimistisk for her er så mange entusiastiske brukere!Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Et lite tilleggsspørsmål:Søren er jo det samme som Simon, men jeg finner ikke Ola. Familien står også her oppført på Løkebøe, så det er litt forvirrende.Her er 1801-tellingen: LenkeLegger også ved bilde av døpte i Kinn 1785-1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Der er to Solheim (Solem m.m.)- gardar i Gloppen, derav ein i Hyen, som i langt over 90 % av alle tilfella (for ikkje å ta for hardt i) er 'ansvarleg' for utflyttingar frå Solheim til Sunnfjord.Elles må eg nemne at dei eldste delane av brukarrekkjene i bygdebøkene for Gloppen er meir eller mindre direkte henta frå Aaland si gamle utgåve, med alle hans feil og manglar, og eg finn stadig avvik frå sanninga, ikkje minst i hyeboka. Der er t.d. mange opplysningar frå skifteprotokollane og manntalet 1701 som ikkje ser ut til å vere brukte fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg tror du har rett i at der er en del feil og desverre tror jeg det er 2 Anders'er.Jeg søkte på Solheim gard i 1801-tellingen og fant en annen Anders Simonsen: Lenke-men han er ikke gift med Oline Olsdtr. Ikke lett å finne ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Aase har rett i at det er en del feil i slektslistene for Hyen, men vi får vel bare ta det som det er! Jeg så etter igjen under Solheim, Andersbruket, og der står det at Ola/Ole var født i 1813 og gift med 1. Kristina Steffensdatter Horstad f. 1821 og 2. Marte Jonsdatter Vereide f. 1824. Om broren Søren står det at han døde 42 år gammel i 1852, og var gift med Rakel Kristiansdatter Skaflestad, død 77 år gammel i 1880. Når det gjelder den Anders Simonsen Solheim som står i folketellingen 1801 under Solheim, så står det i den samme bygdeboka s. 294 under bruksnummer 4 dette: 'Anders Simonson, d. 62 år g. 1818. Sk.(øyte på bnr. 4 Solheim i) 1783. G.m. Magnhild Jakobdtr. Mjellem, d. 70 år g. 1825. Broren Morten bygsla i 1810 ein part av bruket.' Denne Anders Smonsen var trolig sønn til den forrige brukeren her, Simon Abelsen Solheim, som var sønn til den forrige brukeren Abel Simonsen Solheim, sønn til forrige bruker Simon Anderssen Solheim død 59 år gammel i 1731 ifølge boka, og kona Synneve Nilsdatter, død 100 år gammel i 1760. Bygdeboka opplyser at de hadde 5 sønner og 6 døtre, og at sønnen Lars bodde i Norddal. En av disse sønnene må da være Anders Simonsen, som var gift med Helga Andersdatter Solheim, for det står at han hadde broren Abel. Nærmere gjennomgang av kirkeboka for Gloppen må vel gi svaret.Fortsatt lykke til!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.