Gå til innhold
Arkivverket

[#45290] sigdølene som forsvant


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Min tippoldefar, Ole Gulbrandsen(født 1841 i Sigdal, Buskerud), glemte å åpne et brev hvor det sto at hans foreldre og søsken skulle immigrere til USA, og at han var velkommen til å slå følge. Problemet var at de alt hadde dratt da Ole endelig kom på brevet i lomma. Ingen har hørt noe fra dem, og jeg kjener ikke navnene på Oles søsken, mend unntak av en, som het Ingeborg. Det jeg vet om foreldrene, er at de het Ingeborg Helgesdatter(datter av Helge Biørnsdatter og Helge Larsen, f. på gården Ramstadeie i Sigdal) og Gulbrand Olsen, og at de giftet seg i 1840. Etter all sannsynlighet tok de et skip fra Drammen eller Oslo. Kun Ole og hans lillesøster Ingeborg Olsen ble igjen i Norge.Er det noen som kjenner identiteten til søsknene, eller har annen informasjon? All hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

HeiPå LDS finner jeg følgende barn av Gulbrand Olsen og Ingeborg Helgesdatter:Ole 5 sep 1841 Sigdal, Helge 26/10 1845 Sigdal, Helgje 10/8 1850 Sigdal. (datoene her er nok dåpsdatoer?)Sigdal kirkebok 1844-1849 ligger blant de skannede kirkebøkene og her finner jeg Helge født 10/10 og døpt 26/10 1845(se nr. 84). LenkeHar ikke kikket etter andre.Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Dette er det jeg finner om dem under Ramstadeie i bygdeboka.Gulbrand Olsen f 1813, g 1840 m Ingeborg Helgesd. f 1816. Barn:1. Ole 1841.2. Helge 1845.3. Helge 1850.Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1880 er de bosatt i Tumuli, Otter Tail, Minnesota:Household: Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace Gulbrand O MYHRE Self M Male W 67 NOR Farmer NOR NOR Ingeborg MYHRE Wife M Female W 64 NOR Keeps House NOR NOR Helge MYHRE Son S Male W 30 NOR Home NOR NOR Dorthe Maria MYHRE Dau S Female W 23 NOR Home NOR NOR Gina OLAUSEN GDau S Female W 1 MN Home NOR NOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tusen takk for all hjelp! Nå har jeg kommet i gang(har sittet pal foran PC-en i hele dag), men jeg har fremdeles problemer; 'S/S Angelo' tok familien til Hull, og jeg antar at de tok tog derfra til Liverpool, for så å ta et annet dampskip til New York, evt. philadelphia. Men jeg finner dem ikke i passasjerlistene, og ingen av dem er å finne i oppføringene over døde i Minnesota - alle spor ser ut til å stoppe i 1880! Fant dette Lenke fra 1890, men kan ikke påstå at jeg får så mye ut av det... Så nå håper jeg at noen av dere kan 'redde' meg ut av denne knipa også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her kan du se på originalen av patentet: LenkeDu kan enten skrive det ut, eller om du ønsker, bestille en kopi. De er jo flotte disse gamle landpatentene. (Om jeg husker rett, så må du skriv inn fire sifre for å komme inn på databasen - velg 'Small Gif' når du skal se på patentet)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Renate Gulbrandsen

hei:) For å være ærlig, vet jeg ikke om jeg har det - harddisken min brøt sammen i vinter, og landpatentene var blant de mange bildefilene som ikke sto til å redde... Tror jeg hadde et for sønnen Helge også.Ser forøvrig ut til at det var ganske omfattende størrelse på jorda han kjøpte/fikk... Ble nok noe ganske annet en en knuslete husmannsplass hjemme i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.