Gå til innhold
Arkivverket

[#45299] Emma (Nilsdotter) Sandberg, f nær Christiania 1883- utvandra 1910?- kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Frå Amerika har eg fått opplyst at:Emma Sandberg, fødd ''nær'' Christiania 17.2.1883, utvandra til Amerika i 1910.Foreldri hennar er oppgjevne vera Nils Sandberg og Christine Halvorsen.Eg finn ikkje spor av denne huslyden i FT1900, so no lurer eg på om nokon har betre auge enn eg...?Eg er interessert i:* Emma Sandberg sitt fulle ''norske'' namn?* Fulle namn til foreldri hennar med yrkestitel og opphav til båe?* Utvandringsåret til Emma?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Oestrem

Her er kanskje en start - jeg sjekket Ancestry.com og fant kun en person som passet til de opplysningene som du har fått oppgitt. Håper du får opp bildet vedlagt med detaljer om Emma Kristine Sandberg fra Solør som var født 1883. Hennes far var Nils Sandberg, og hun ankom Boston i mai 1910 og oppga at hun skulle til et sted i North Dakota. Jeg prøvde å sjekke de scannede kirkebøkene for Åsnes (som jeg tror vil være hvor hun ble døpt dersom hun var født i Solør), men nettsidene virker ikke for øyeblikket, så det får undersøkes senere. Mvh Sigurd

bilete1878.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Sigurd for eit svært interessant og lovande innlegg. Eg trur det må vera ho! Ho utvandra til rett stad i North Dakota - Tioga!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg vil gjerne få trekka fram att dette problemet, som enno ikkje er heilt løyst. Eg har søkt i ymse prestegjeld i Solør (skanna kyrkjebøker), men har so langt ikkje lukkast i å finna fødsli til Emma Kristine Nilsdotter Sandberg i 1883.Er det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg finna det norske opphavet til denne jenta?Eg takkar på ny for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg ser at ein:Oscar Welland Sandberg, fødd i ''Christiania, Norway'' 18.5.1891, dukkar opp på same stad i Tioga, North Dakota som der Emma busette seg. Denne Oscar skal ha utvandra til Amerika i 1912. Kan han vera ein BROR av Emma?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Oscar og Emma har nok felles mor. Emma er født i Tvedestrand. Og konfirmert her:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Konfirmerte 1897, side 177. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Emmas fødsel og dåp i Tvedestrand:Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt, Tvedestrand i Holt, Klokkerbok nr. B 10 (1883-1896), Fødte og døpte 1883, side 4. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er litt mer:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100000150116&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeLenkeLenke..........Og, joda, Nils Nilsen Sandberg er gift på nytt på nytt i 1900. Moren til Karoline Maria f. i Hof 3. mai 1898 heter Kaja Olsdatter.Hedmark fylke, Hof i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Fødte og døpte 1898, side 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg hadde et håp om at fødestedet til Emmas mor (Caroline Augusta Johannesdatter) var oppgitt ved begravelsen hennes i 1895. Det var den. Men jeg klarer ikke å tyde den. Klarer andre?ldeinformasjon: Hedmark fylke, Hof i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Døde og begravede 1895, side 277. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Emmas mor er født og døpt i Høland:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 10 (1854-1861), Fødte og døpte 1854, side 14. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er Nils Nilsen Sandbergs vielse nr. 2.Vet ikke hvor i Sverige han kom i fra.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Ekteviede 1897, side 235. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

No vart eg heilt overvelda. Etter ein liten tur ut, so finn eg alle desse fine innleggi frå Jon! Hjarteleg takk for at du har løyst denne gåta!Eg har gått igjennom innleggi dine, og det einaste eg no kunne ønskja meg i tillegg, var å finna vigsli til Nils Nilsson Sandberg og første kona Karoline med von om å avsløra fødestaden hans i Sverige... Eg mistenker Malmöhus län...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Emmas mor, Caroline Augusta Johansdatter blir konfirmert i Høland i 1869. Men finner henne ikke utflytta fra Høland fram til 1879.Emmas mormor og morfar er her i 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0221&kenr=001&bnr=0096&lnr=000>Lenke Tror nok dette også er fødestedet til Emmas mor.I følge DIS-Norges registrering av Gravminner døde Nils Sandberg 9. jan 1930 og er gravlagt i Hof, Åsnes kommune. Denne kirkeboken er filmet, men døde 1930 er ikke på nett. Kanskje kan noen se etter. Med flaks er hans fødested oppgitt ved begravelsen. Emmas bror, Oscar Wilhelm Sandberg f. 18. mai - døpt 11. okt. 1891 på Kampen i Kristiania. Foreldrene er i 1891 bosatt i Strømsveien 44 i Kristiania.Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 5 (1890-1902), Fødte og døpte 1891, side 36. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Der satt´n!Garversvend og ungkar Nils Nilsson Sandberg født i Wå socken (skal nok være Vä - min kommentar) i Kristianstads län i Sverige 19. aug. 1849 som sønn av Nils Mårtensson, vies i Høland 7. oktober 1876 til pige Karoline Augusta Johannesdatter Titud, født på Titud i Høland 15. aug. 1854 som datter av Johan Halvorsen.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 12A (1869-1879), Ekteviede 1876, side 356. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Jon for ny kjempeinnsats! Den sat langt inne, men no er heile problemet løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.