Gå til innhold
Arkivverket

[#45308] Ei nøtt! Kvar vart det av Elling Olsen Moberg som emigrerte til USA i 1880?


Gjest Arne Farestveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Farestveit

29.4. 1880 reiser den 17 år gamle jernbanearbeidaren Elling Olsen Moberg f. Støren 22.4. 1863 frå Trondheim med emigrasjonsskipet Tasso. Som reisemål gjev han opp Lansington, Michigan. Her sluttar alle spor etter Elling. Kan ikkje finna at han går i land eller noko om den vidare lagnaden hans? Også bror hans, Jens Olsen Moberg drog til USA i 1884. I breva sine heim, skriv han i 1899: 'Fra Elling er det saa længe siden jeg havde brev at jeg ved ikke hvor han er; men jeg antager at han lever vel hvor han end er'. Og i 1901: ' Elling er en kjæmpe. Han er like lang som jeg er, men rund og tyk og dyb i brystet. Jeg har ikke seet han paa flere år og for tiden vet jeg ikke hvor han er.'Desse breva tyder på at dei to brørne har hatt kontakt med kvarandre i USA. Elling kan ha endra båe førenamn og etternamn, og det gjer at leitinga kan verta vanskeleg. Er takksam for alle tips som kan føra meg eit steg vidare.(Foreldra til Elling var Ole Jensen Moberg (Mosmælen) f. 1826 i Horg og Sigrid Ingebritsdtr. Folstad f. 1828 Støren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Elling har jeg ikke funnet, men jeg ser ar hans bror Jens oppholdt seg i Canada i 1901 og immigrerte i 1895.: Name: James MobergBirth: 1861 - NorwayResidence: 1901 - Kootenay (West/Ouest), (NelsonRiding/Division Nelson), Yale and Cariboo,British ColumbiaMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Farestveit

Takk til deg Arne for at du prøvde å hjelpa. Jens levde heilt til 9.4. 1951, då han døydde i Salem, Oregon. Elling er framleis ei gåte. Er det nokon som har tips om kvar eg kan finna noko om han, så ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola L. Zetlitz

Tror dette må være riktig mann (Jens):Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945 about Jens O Moberg Name: Jens O Moberg Arrival Date: 27 May 1884 Age: 22 Years Estimated birth year: abt 1862 Ship Name: Indiana Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania Last Residence: Norway Birthplace: Norway Microfilm Roll Number: T840_41920 United States Federal Census about James Moberg Name: James Moberg Home in 1920: Salem Ward 2, Marion, Oregon Age: 58 years Estimated birth year: abt 1862 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Louise Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1880 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 74 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age James Moberg 58 Louise Moberg 49 Barbara Moberg 81930 United States Federal Census about James Moberg Name: James Moberg Home in 1930: Seattle, King, Washington Age: 69 Estimated birth year: abt 1861 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Louise M Race: White James Moberg 69 Louise M Moberg 59 Barbra S Moberg 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.