Gå til innhold
Arkivverket

[#45323] Meløyektepar Henrik Olsen og Anne M. Jensdtr av Mikkelborgslekten.


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heileter etter opplysninger om Henrik Olsen g. m. Anne Malene Jensdtr som er datter av Jens Nilsen og Elisabeth Kritina Kristendtr f. 1762 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=rododaap&gardpostnr=786&merk=786#ovre>LenkeDenne Anne Malene Jensdtr (som er av Mikkelborgslekten) ble senere giift i Rødøy med Peder Absalonsen og fikk to barn med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Det er et skifte etter en Henrich Olsen på Moen i Meløy i 1826. Ektefelle er Anna Jensdatter og barn er Elias Hendrichsen, 6 år og Berethe Henrichsdatter, 5 år. Kilde : Svein Edvardsen's skifter 1811-1845 Meløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiJeg vet om dette, men desverre gir det ikke noe pekepinn om hvor han var fra og om han er en av de tre som finnes på Folketellingen i 1801 i Rødøy. Det er og et skifte etter Ole Henriksen som dør ugift 1855 der det oppgis at han har halvsøsken i Rødøy som de som ga opplysningene om 'ikke viste' navnene på. Har ikke noe om dem etter 1840. Anne Malene dør 20/12-1839 på Vågeng. Funnet på Lisethsiden med kirkebøker fra Rødøy.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hendrich Olsen døde ut fra det jeg kan lese i kirkeboka 14. desember, det må da være i 1825. Han ble gravlagt 15. januar 1826 ser det ut som. Han var fra Moen står det og han var 40 år gammel.Så etter kirkeboka for Meløy på gifte, fant ingen som passet i perioden 1819-1822 og heller ingen døpte som passer på Elias som født ca. 1819.Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei!Hendrich Olsen og Ane Jensdatter ble viet i Meløy i 1817, sønnen Elias er født i 1819 og datteren Berith Kierstina er født i 1821.Meløy 1817 (side 340, kilde: Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 5/6) Dom. 17. p. Trin. Dito (copulert) 6 dito (ægteviet) Hendrich Olsen Dahlen med pigen Ane Jensd. Ibid. Cautionist: Ola Sandberg og Pett: Dahlen.Meløy 1819 på Dom. 19.p.Trin. (kilde: Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 6/6) Dito (døbt) Db.11. Døbt Henrich Olsen Dahlens B:N: Elias Test: Ingebricht Joensen ibid., Thomas Jacobsen ibid,…….. Olsd. Ibid. Ane Nielsd. Ibid.Fødte Qvindekjøn i Meløy 1821 nr 14 ( side 67, kilde: Rødøy Mini 841.A04 1820-1825) Født 13 juni. Døbt i kirken 24 juni. Berith Kierstina. Foreldre: Henrich Olsen Dahlen og Ane Jensd. Bønderfolk. Faddere: Elling Fore, Anders N:ibid. Kiersten N: ibid, Maren Monsd. Sætvigen Maren Nilsd. Dahlen.Vet ikke om noen av disse er din Hendrich Olsen:FT 1801: Hendrich Olsen Tjeneste dreng 16 år, gård: Kieldahl i Meløe [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11836&gardpostnr=139&personpostnr=1904&merk=1904#ovre>LenkeI FT 1801 fins også ytterligere to ved navn Hendrich Olsen i Rødøy:35 år på Sælsøevigen Lenke18 år og Fostersønn på Linæsset LenkeDet fins en Ole Abrahamssen 46 år, 2det ægteskab på Dahlen i Meløe i FT 1801 Gift med Margrethe Andersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Anne Jensdatters forbindelse til Mikkelborgslekten her går kanskje via faren Jens Nilsen? Iallefall har jeg som mulige foreldre til han Niels Hansen Sundøen og Magli Christensdatter Mikkelborg(ca 1708-etter 1762). Jeg har ikke barn på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kilden angående Magli Christensdatter Mikkelborg og Nielse Hansen Sundøen er Harry Danielsens bok 'Hestmannøy og folket', og min ane er Maglis bror Hans. Har forøvrig utskrift fra det originale skiftet i 1762 på Maglis og Hans sin mor Eva Christensdatter Mikkelborg i 1762, og utskriften er fra mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiTakker. Min far sier at han på den siden av sin fars familie er mikkelborg og at de skal være i slekt med Sørensenslekten som han og har på en annen forgrening.Elias Henriksen sønn til Henrik Olsen er far til min fars farmor Edel Henriette Anna Eliasdtr g. m. Eilert Olai Nicolai Pettersen 1845-1884. Edel Henriette Anna Eliasdtr ble gift 2. g. m. enkemannen Anton Markus Pareli Hansen, De bodde først i Mevik og senere i Storvik i Gildeskål.Denne Henrik som det er snakk om er ikke lett å finne har lett i Gildeskål også.Barna du Tove har funnet er de jeg og har funnet på skiftet til Henrik i 1826.Angående Ole Abrahamsen så er skiftet etter hans første kone Ingeborg Olsdtr i 1800 og hennes arvinger var broren Johannes Olsen og søsteren Anne Olsdtr begge bosatt i Bøe ved Bergen. Så Ole hadde tydeligvis ikke barn i ekteskapene. Karen Andersdtr som var Oles andre kone var fra Storvik i Gildeskål og etterkommer etter Svend Nilsen fra Beiarn som er omtalt i en annen diskusjon her. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Anne liseAngåened Nils Hansen og Magli så har de ifølge skiftene ikke noen sønner som heter Jens men de hadde sønnen Kristen Nilsen som var gift med Walborg Mogensdtr og de hadde datteren Elisabeth Kristina Kristendtr som var gift med Jens Nilsen. Denne Jens er av Norumslekten og sønn av Nils Jensen og Randi Nilsdtr (Norum)Hven som er far til Nils Jensen har jeg ikke funet ennå.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har registrert Christen Nilsen som sønn av Magli Christensdatter og Nils Hansen, men jeg hadde ikke kone og barn på Christen. Når ble Christen Nilsen født, og hva het kona? Hans Christensens Mikkeborg er min mormors farfars oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiJeg har dette parret fra før og det kan ikke være sanne Anne JensdtrCarl og Anne fik sønnen Jens i 1817 og sønnen Jakob i 8/10-1820klipp Tove Karlsen, Kristianstad,Sverige, 2.1.2007 21:01 (6) Hendrich Olsen og Ane Jensdatter ble viet i Meløy i 1817, sønnen Elias er født i 1819 og datteren Berith Kierstina er født i 1821.Carl hadde i tilleg datteren Rachel i 1804Car Jensen var ifølge et skifte 1795 16 år. (hans tante Karen Jensdtr (183-208) skifte på Gjerøy i Rødøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Steinar, og nå har Christen Nilsen fått både kone og barn. Han har også fått en bror Daniel Nielsen, og jeg har han registrert tidligere som gift med Berit Danielsdatter Sperstad som var søsterdatter av min ane Ole Pedersen gift med Berit Berthelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Christen hadde også en bror som hette Niels Nielsen Telnes, f. 1740 og en søstter, Anna, f ca 1743, gift med Niels Middelstrøm Klippingvåg, f. 1724 i Lurøy.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst til ANNE jeg har ca 24 sider med etterkommere på Nils og Magli.så til Per [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=rododaap&gardpostnr=209&merk=209#ovre>Lenkedenne lenken har Anna Marie Jensdtr som navn på Carls kone. Car hadde foresten og en søster og en tante som het Anne Jensdtr. Søsteren ble sendt til Salten et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Anne Malene Jensdatter er født på Telnes i 1784, og i dåpsinnførselen står det etter det jeg kan se at hun er uekte født og at faren heter Jens Persen. Dette skjedde '2den Søndag i Advent' og innførselen lyder i sin helhet slik: 'døbt eet uægte barn fra Telnæs: Moderen Lisabeth Christensd: Telnæs og Faderen Jens Persen, samme Std: Nom Ane Malena Testes: Gregus Danielsen, Morris Persen, Lisabeth Persd Sperstad, Elen Maria Olsd: Vaaga Ane Brandt Vaaga.' (Sidetallene er vanskelige å lese, men innførselen står på tredje siste side for 1784.)Barnet kom nok til verden på Telnes fordi Lisabeths mor, Walborg Mogensdatter som var gift på Sundøya, kom fra Telnes. Lisbeth var først i tyveårene da hun fikk denne datteren. Fem år senere, i 1789, ble hun gift med Jens Nielsen fra Våga, og i folketellingen i 1801 står Ane Malena oppført som hans datter (dette er forresten ikke et enestående tilfelle; jeg har også funnet andre uektefødte barn som i folketellingen står oppført som om de var ekte født).Lisbeth tilhørte altså bygdeeliten, noe man tydelig ser når man ser på hvem som var faddere på lausningsongen hennes. Gregus Danielsen--forøvrig sønn av en dødsdømt blodskamsforbryter fra Blokk (og en av mine aner)--var særdeles godt gift med Hellena Johansdatter på Esjeholmen (søster til bygdepoeten Jacob Jansa i Kila). Han var hennes andre av i alt fire ektemenn, men den eneste hun hadde barn med. Morris Persen er sønn av lensmannen Peder Carstensen. Lisabet Pedersdatter var gift med Daniel Nielsen Sperstad, som kom fra Steinneset i Ran men hadde drevet det til å bli prestens medhjelper i Rødøy og en av bygdas mest betrodde menn. Elen Maria Olsd: var gift med Mons Tollefsen i Våga; han var fra Telnes, og hans mor Ane Helena Marchusdatter Brandt (hun kom vel fra Bergen, skulle jeg tro, men jeg er ikke sikker) var vel så fin som det gikk an å være i Rødøy i 1784 eller deromkring. Men hvem var den biologiske faren, Jens Persen/Pedersen? Han ser ut til å være ute or soga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiAt dette var 'Finfolk' bekreftes vel at Valborg Mogensdtr og Anna Markusdtr Brandt begge står i Benkestokkboken på samme side (se s. 261 og 262). De var svigerinner dvs A. Brandt var gift med Tollef Mogensen som var sønn av Mogens Andersen og Elisath Tollefsdtr nr IX s. 261 i Benkestokkboken.Sistnevnte familie hadde en datter som var husbestyrerinne hos klokker Andreas Glad som og søkes opplysninger om her. Mogensenslekten har røtter i Nesna og har mye med Gladfamilien der å gjøre.Så til Jens Pedersen som altså blir min nye Tipptipp det er noe jeg har vært borti før men da var det jeg hadde ikke bekreftet med noen kilde. Denne Jens blir vel ikke lett å finne hvis det ikke er søsken av han som er oppgitt blant faddere.Har ellers spurt om Anne Brandt som er fra Begren og faren som er fra Kjøpenhavn tidligere her. De er også mine forfedre.Gregus Danielsens foreldre og besteforeldre har jeg fra før i databasen. Har 14 sider med etterkommere på hans morfar Hans Kristensen. Han har etterslekt i Lødingen i Nordland.se ellers webdebatt nr. 44839 og 44724 og 27038Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant et skifte i Svein Edvardsens samling 1780-1810 etter Jens Pedersen som dør ugift på Telnes, bare faren Peder Paulsen er nevnt. Pussig nokk mellom skiftene til to andre av mine aner Mons Andersen og Elisabeth Tollefsdtr.Er det noen som har noe om Peder Paulsen fra Sperstad?Steinar Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tilbake til spørsmålet i (1): Henrik Olsen oppgir at han er født i Rana ca. 1782. Man må mao dit for å lete efter hans opphav. Jeg vet lite om ham, annet enn at han bodde i Øvre Spildra i 1811-14, var inderst i Dalen 1818-21 og siden husmann på Ronemoen. Han var liten, udugelig, tufsaktig, svak og fattig! (Sjørullene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Peder Paulsen er født ca. 1713 som sønn av Paul Pedersen på Sperstad og hustru Kirsten Pedersdatter. Der er skifte på Sperstad efter Paul i 1735, Helgeland skifteprotokoll # 10, s. 321b. Eldste opplysning jeg har om Paul er at han 13/10 1690 stevnet drengen Ole Jensen for å ha forlatt hans tjeneste og reist til Sjåvik. Fra 1704 er Paul jevnt å finne som lagrettemann eller ligningsmann for diverse skatter, særlig i krigsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Angående denne Jens Pedersen som kan være far til Ane Malena, så er der én indikasjon på at han ikke var en fattig omstreifende dreng: Jeg finner ikke at hverken Jens eller Elisabeth blir stevnet for leiemålet! De har altså begge vært i stand til å gjøre opp for seg med den sakefallsberettigede, til å betale sine bøter direkte uten rettens mellemkomst. Jens måtte nok, som alle andre som kunne betale for seg, bøte med 24 lod sølv for sitt leiemål, hun med det halve - og ingen fattige hadde råd til dette. Slik slapp de å stå i gapestokken eller med halsring, og til bli overøst med vann på kirkebakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.