Gå til innhold
Arkivverket

[#45323] Meløyektepar Henrik Olsen og Anne M. Jensdtr av Mikkelborgslekten.


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Har aldri hørt om 'Family Orgins data base', hvor finner en den? Er dette det samme som 'Family Search? Povel Pedersens alder er vel også oppgitt på manntallet 1701 som er lagt ut på internett, men jeg fant han også som 52 år på mikrofilm med manntallet 1701 som jeg fjernlånte for noen år siden. Den skal jeg snart fjernlåne pånytt igjen,og jeg har mange jeg skal se etter der også utenfor Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiPovels dater Kirsten Povelsdtr har noen noe mer om hvor hun ble av?Denne familien har tydeligvis tilknytning til Hemnes og Rana har noen noen opplysninger om familiene i Straumen/Straumbotn i Hemnes?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Det er riktig at jeg for en del år siden antok at Kirsten Pedersdatter Sperstad kunne ha vært født ca. 1655, ettersom hennes mann Peder Povelsen Sperstad er f. ca. 1649 (han var 52 år gammel i 1701). I ettertid må jeg nok innrømme at jeg ikke har noe sikkert grunnlag for denne antagelsen. Peder kan godt ha vært gift mer enn en gang, og Kirsten kan være en god del yngre enn ham. Hun levde iallfall ved skiftet hans i 1735.Skiftet etter Peder viser at han hadde tre sønner og en datter. To av sønnene, Niels og Peder, nevnes i manntallet i 1701. Den yngste, Einer, er f. ca. 1708 i henhold til innrulleringen i 1755. Peder og Einer stifter familie i Rødøy, men Niels vet jeg ikke noe mer om. Det er da også Peder som fører tilsyn med sin mor i formynderskapet for søsteren/datteren Kirsten. Den store aldersforskjellen mellom Niels og Einer tyder kanskje på at de ikke har samme mor.På den tiden brukte jeg slektsprogrammet Family Origins, som ikke har noe å gjøre med nettstedet Family Search.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirsten Pedersdatter i Strømmen har jeg som ane på en annen gren, og hun var gift med Lars Joensen som var bruker i Lugtvassli. Så det kan ikke være henne som var gift Povel født 1649, hvis det er det som menes her. Denne Kirsten var født ca 1668 og ble gravlagt 26.07.1740 i Hemnes. Hun fikk 10 barn med Lars Joensen som antagegelig var fra Brygfjell.Til Steinar: Er det den Peder Christophersen Strømmen født 1708 du mener? Han ble døpt 22.07.1708 i Hemnes kirke og var gift 3 ganger: 1 med Johanna Øllegard Johannesdatter, 2 med Anne Jensdatter Meland og 3 med Karen Jonsdatter Almli. Hvis det er bestefaren Peder Christophersen f ca 1634-43 du mener så har jeg ikke noen kone på han. Jeg har ikke bygdebøkene for Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er Nils Povelsens barn som har familie på Straumen i Hemnes. om han har noe slekt der fra før vet jeg ikke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivar litt kort her. Jeg har begge de to du nevnte i databasen. har ikke fedre til noen av dem dessverre. Har bare lagt merke til at det er mange forbindelser mellom Rana/Hemnes og denne familien i Rødøy. Har lånt Ranaboken men har ikke tilgang til verken skiftesamlingen eller Hemnes. Jeg lurte derfor på om noen hadde funnet noe som kan knytte dem til Rana. Har jo en del av Dine Aner Anne Lise men ikke kobling mot deg fra disse to. Hadde bare en kone på Peder.MVH Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Anne Lisehar dessverre ikke E-Mailadressen på denne PCen så hvis du sender en mail så kan jeg svare på den. den PCen jeg har den på er på utlån.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg skal gjøre det Steinar. Ellers sitter jeg faktisk med utskrift fra mikrofilm på skiftet etter Eva Christensdatter Mikkelborg som jo var mor til Magli Christensdatter og min ane Hans Christensen. I bøker o.l. står det at det var skifte på henne 16.10.1762, men jeg mener det står 18.10.Det er veldig tydelig at hun kom fra en familie som hadde litt å rutte med, og det vet man jo også. Kan jo nevne at blant sølvgjenstandene finnes en sølvkanne verdt 27 daler. Det er noen få sølvgjenstander til og en del gjenstander(blant annet en nattpotte av tinn). Her finnes også laken med kniplinger. Her har jeg mye ulest.Det går stort sett greit å lese, men jeg kunne godt tenke meg å høre fra andre som kanskje har prøvd å tolke dette skiftet. Jeg syns skiftene er ganske interessante å lese, og ut fra det en forstår får en se hvordan folk levde. Derfor legger jeg ut e-postadressen her: anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til Jan i innlegg 54: Jeg har også sett på manntallet 1701 at Povel Pedersen 52 år blant annet har sønnen Peder på 9 år(født ca 1692), men ut fra innrulleringen 1769 av Svein Edvardsen var Peder Povelsen da 56 år(født ca 1713).Han var gift med Malena Jensdatter som det var skifte på i 1755, og skiftet etter henne og innrulleringen 1769 viser disse barna.a)Peder Pedersen som var 36 år i 1769(født ca 1733). Han ble gravlagt 04.12.1808 har jeg fra kirkeboka.b)Ane Pedersdatter som var 19 år ved morens skifte i 1755, og hun døde i 1763. Hun var gift med Arent Arentsen Sperstad.c)Maren Pedersdatter døpt 3.søndag etter påske(08.05)1740.d)Johanne eller Jocumina Pedersdatter døpt 3.påskedag(16.04)1743.e)Kirsten Pedersdatter døpt Hellig 3.Kongersdag(06.01)1745.f)Dorthe Pedersdatter som muligens ble døpt 2.søndag etter trinit(23.06?)1848.g)Jens Pedersen født ca 1751-53, og det var skifte på han i Telnes i Rødøy i 1788. Han var gift med Elisabeth Kristensdatter.Peder Povelsen ble trolovet 2 den 06.01.1788 med Ane Jensdatter. De fikk disse barna:h)Malena døpt Die solemnia(21.04)1758 hvis Die solemnia er det samme som bededag.i)Nicolina Serina Pedersdatter døpt 2.p.trinit(15.06)1760.j)Elisabeth Pedersdatterk)Dorthe Pedersdatter født ca 1765, og var 17 år da hun ble konfirmert i Rødøy kirke 14.07.1782.l)Jacob Pedersen døpt alminnelig bededag(25.04)1766.m)Marit Pedersdatter døpt 1770.Er opplysningen om Peder Povelsens alder på 56 år i 1769 feil, og skal denne barneflokken og konene plasseres under Peder født ca 1692? Hvem var da foreldrene til Peder Povelsen Sperstad født ca 1713 som ved innrulleringen 1769 er oppgitt å være 56 år.Personlig tror jeg at Povel Pedersen født ca 1649 har vært gift minst 2 ganger, og at Peder Povelsen født ca 1693(og broren Nils) er fra et ekteskap med ukjent kone. Så har da Povel giftet seg pånytt igjen med Kirsten Pedersdatter og fått barna Kirsten, Einar i ca 1708-11(ut fra innrulleringer) og Povel i ca 1713. Ellers har jeg også skrevet om dette under emne 21107 om Einar Povelsen Sperstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Klipp a)Peder Pedersen som var 36 år i 1769(født ca 1733). Han ble gravlagt 04.12.1808 har jeg fra kirkeboka.her kom jo en Peder Pedersen inn, som vel er den som finnes gift med Berit Nilsdtr her på Sperstad [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11836&gardpostnr=35&merk=35#ovre>LenkeDet er skifte etter han 1809 som bekrefter at Johannes Pedersen som er nevnt som nr 579 g. m. Martha Pedersdtr er hans enste barn. Skifte etter Peder PovelsenHan er ikke nevnt som arving på sist nevnte skifte bare som formynder.Hadde han koblet opp mot en Peder Hansen som døde ca 1791 på Selstad. Peder Hansen var gift med Maren Pedersdtr skifte 1799. ifølge skiftet var deres barn: 1. Hans, 2. Ole, 3. John, 4. Elisabeth g. m. Daniel Nilsen (nr. 559 Sperstad 1801)(skifte på Sperstad 1811), 5. Peder og 6. Einar.Denne Daniel er Nils Povelsens sønn, bror til nenvte Peder Povelsen. (har ikke mor til Daniel)Dette bekrefter jo og at Jens Pedersen var gift med Elisabeth Kristendtr, Har at sistnevnte ble gift med Jens Nilsen, Våge, Rødøy og hadde bl. a. sønnen Mons Andreas Jensen LenkeDenne linken viser sistnevnte på i 1801, og ifølge dette var trolig 2 Elisabet Kristendtr, eller det er feil at hun var gift for første gang, legg merke til at Anne Malene Jensdtr omtales som deres datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser nå at jeg har den samme Peder Povelsen Sperstad som registrert både som sønn av Peder Povelsen Sperstad og Peder Hansen, men i det ene tilfellet har jeg kun skrevet han som Peder Pedersen. Det må vel være Peder Hansen og kona Berit Nilsdatter som er de riktige foreldrene såvidt jeg kan se nå. Jeg tror jeg må ha feiltolket innrulleringen 1769, og har vel lest det som at det der sto at Peder var sønn av den Povel som da var 56 år.Fremdeles står vi jo med 2 Peder Povelsen i Sperstad, og den ene da født ca 1692 og den andre født ca 1713. Så jeg tror fremdeles at Povel Pedersen må ha vært gift 2 ganger og fått en Peder i 1.ekteskap i ca 1692 og den andre i ca 1713 med Kirsten Pedersdatter.Ja jeg har en Daniel Nilsen født ca 1734-35 som sønn av Nils Povelsen Sperstad. Han hadde sønnene Niels født ca 1764, Isach født ca 1766 og Peder født ca 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiher er det latt for å bli kaos, men da er vi enig om Peder Hansen, Det er jo ikke noe i veien for at Peder Povelsen hadde en Peder med begge koner, særlig siden begge tydeligvis må være død unge, siden det ikke er nievnt noe om dem på skifter bare ved fødsel.Daniel Nilsen og Nils Povelsens familier fins det flere skifter av mellom 1811 og 1845.Daniel Nilsen har en datter som er gift med Nils Danielsen, Rangsund.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på med kirkebøkene for Rødøy, og mens jeg har sett etter mine aner med søsken så har noen av Daniel Nilsens og Lisbeth Pedersdatters barn dukket opp i kirkebøkene: Lisbeth Pedersdatter ble jo døpt 16.02.1744 og konfirmert i 1761. Hun ble trolovet med Daniel Nilsen 13.10.1763, og de ble gift 02.11.1763(datoene fra Bauers kalender). Barn:1)Niels døpt Dominic. XI p.trinit(25.07)1764.2)Peder født ca 1766. Ikke noe nytt på han i forhold til det jeg har skrevet tidligere.3)Isach født ca 1766, og konfirmert 03.07.1785.4)Ole Danielsen døpt XX p.trinit(16.10)1768.5)Maren Danielsdatter født 1771, og ikke noe nytt i forhold til det som tidligere er skrevet.6)Berit Danielsdatter døpt 01.01(?) 1773. Det er ført så 'klin inntil' slutten av 1772, at en kan lure på om hun egentlig ble døpt i 1772. Dessuten er jeg ikke 100 % sikker på at det står nyttårsdagen når hun er døpt på mikrofilmen.7)Ole Danielsen født 17758)Johanna Danielsdatter9)Gabriel Danielsen født ca 1781, og 17 år da han ble konfirmert 3.tia trinit(24.06)1798.10)Benjamin Danielsen født ca 1788, og ikke noe nytt i forhold til tidlgere.11) Elen Danielsdatter født ca 1790. Ikke noe nytt på henne.Jeg må ta ny gjennomgang på skiftene 1811-1845 etter de nye navnene jeg har fått, og kanskje også på skiftene for 1686-1780 og 1780-1810, selv om jeg har tatt noen runder med disse tidligere.Kan også ta med at Lisbeths bror Hans Pedersen og kona Margrethe Jonsdatter Bryding ble gift 13.10.1763. Deres bror Ole ble gravlagt Festo pentacostes 1797, og det var samme dag som Oles sønn Berthel ble gravlagt. Ole og Berit ble trolovet 04.11.1760 og gift 27.12.1760, men det hadde jeg fra før. Berit Berthelsdatter ble gravlagt Kristi Himmelfartsdag 1804.Peder Pedersen Sperstad ble trolovet 10.01 og gift 13.p.trinit(28.09)1768. Gabriel Pedersen har jeg tidligere funnet døpt 01.01.1750 og Joen Pedersen har jeg som konfirmert 6.p.trinit(22.07)1770.Barbro Einarsdatter som ble tatt opp i et tidligere innlegg her ble døpt Dom.3.tia trinit(08.07)1764, og far var Einar Povelsen Kolvig. Altså bodde familien der da Barbro ble døpt. Hun ble muligens trolovet 5.søndag etter påske eller etter trinit. 1782 med Lars Bersvendsen, og de ble iallefall gift Dom Xl p. trinit(11.08)1782. Har forsøkt å finne ut om de fikk barn sammen, men siden deler av 1782 og 1783 nesten er utvisket på mikrofilmen fikk jeg sett kun 1784-86 og noe for 1782 angående dette.Når det gjelder Peder Pedersen Sperstad som skal være død i 1788 så finner jeg han ikke på mikrofilmen, og på kirkeboka på internett er han bare 50 år(født ca 1738). Det er noe som ikke stemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise (innlegg 66): Jeg mener at du absolutt har lest dåpsdatoen for Bereth Danielsdatter riktig. Jeg har sett etter i min papirkopi (som riktignok et tatt av mikrofilm og derfor ikke er klarere enn det du har sett på; kanskje snarere tvert imot), og der står det tydelig at det dreier seg om N(ovum) A(nnum). Mot slutten av samme linje (som er første linje i innførselen), står det også e. d. døbt [andre linje begynner] Daniel Nielsens Barn af Sperstad. Forkortelsen e. d. tolker jeg som 'ejus dies,' dvs. samme dag (min gamle privatistlatin er av og til god å ha), så dåpen skjedde altså nyttårsdagen.Det kan være utrolig frustrerende å arbeide med Rødøy kirkebok i 1770-årene, for håndskriften er sannelig ingen skjønnskrift og blekket er falmet. Man kan imidlertid støtte seg til den lesningen som ligger til grunn for Rødøy samledatabase i Digitalpensjonatet; dersom man søker på Kyrkjeår er lik 1773, for eksempel, får man opp en liste som begynner med post nr. 3989, som er den innførselen mitt innlegg her dreier seg om. Denne framgangsmåten har hjulpet meg noen ganger.Du skal sannelig ha honnør for at du igjen har gitt deg i kast med Rødøy kirkebok på mikrofilm! For meg er det iallfall slett ikke noe lett arbeid selv om jeg er så heldig at jeg er lokalkjent i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplsyningene Jan. Det er ikke bare 1770-årene som er frustrerende, men også perioden 1780-83, og jeg har ikke greid å finne dødsfall på Malena Mortensdatter der i 1782, men det blir jo et nytt tema. 1760-årene er jo ganske gode å lese syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jan: Vet du om Barbro Einarsdatter fikk barn i 1. og 3. ekteskap? Jeg har tidligere prøvd å finne barn i hennes 3. ekteskap uten å finne noen, men hun hadde jo ikke barn hos seg i 1801 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise (innlegg 66) igjen: Når det gjelder den Peder på Sperstad som dør i 1788 og som kirkeboka sier er 50 år gammel, så er det etter min mening Peder Povelsen, som det er skifte etter på Sperstad i 1788 og som kalles Peder Povlsen i Rødøy samledatabase (post 5840). Etter skiftet var han gift to ganger. I sitt første ekteskap hadde han barna Anna, Maren og Kiersten, og i andre ekteskap Malena, Elisabeth, Dorothea, og Maria. Datteren Anna (fra første ekteskap) var død før 1788 og etterlot seg sønnen Peder Arentsen. Denne Peder Arentsen ble døpt i 1758, selv om folketellingen i 1801 sier at han var 50 år gammel da, altså f. ca. 1751. Moren Anna/Ane døde i 1763 og er født ca. 1736. Dette stemmer jo ikke med at hennes far, Peder Povelsen, var 50 år da han døde i 1788, altså født ca. 1738!I sitt første ekteskap, med Mallene Jensdatter, hadde Peder Povelsen to sønner. Den første het Povel etter farfaren og er døpt i 1743. Han er død før morens skifte i 1755. Den andre het Jens--oppkalt etter morfaren--og han døde på Telnes i 1788. I kirkeboken kalles han Jens Persen, og det står at han var 26 år da han døde. I skiftet er faren Peder Povelsen Sperstad enearving, selv om Jens hadde datteren Anne Malene utenfor ekteskap i 1784. Dominica 19 p. Trinitatis 1787 nevnes forresten Jens som fadder til en pike født på Telnes. Det er selvsagt platt umulig at Jens Persen/Pedersen, sønn av Peder Povelsen Sperstad, kan være født ca. 1752 og ha en far som var 50 år i 1788.Enten er alderen oppgitt i kirkeboken feil, eller så må det være to personer ved navn Peder Povelsen som begge dør i Rødøy i 1788. Jeg har ikke greid å identifisere noen 'Peder Povelsen nr. 2' som dør samme år. Det er andre personer som heter Peder Povelsen i Rødøy i dette tidsrommet, men de dør ikke i 1788.Jeg tror at alderen i kirkeboken må være feil. Min egen papirkopi mangler noen sider for 1788, man du kan jo prøve å se etter på mikrofilmen om det virkelig står 50 år.Peder Povelsen Sperstads første ekteskap må ha blitt inngått ca. 1735, og da kan det vel passe at han er født ca. 1712 eller noe tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 69: Jeg har bare funnet to barn til Barbro, og begge i ekteskapet med Berthel Olsen, f. ca. 1765 i Votvika. De er Berith Kirstina, f. 1794, og Ole, f. 1796. Berthel døde i Kolvika i 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiAngående Jens sin datter Anne Malene så hadde jeg altså rett i at hennes foreldre ikke var gift. Hun var etter det jeg kan finne ut gift 3 ganger, hvorav Henrik Olsen var den som ble min tiptipSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvordan er det med skattemantallet for 1766/69 er det noen som har tilgang til den, der burde det vel komme frem om det var 2 Peder Povelsen i Rødøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Jan: Jeg så kirkeboka for Rødøy og Meløy 2 ganger i går, uten å finne noe dødsfall på Peder Povelsen. Prøver likevel en 3. gang en gang i neste uke, og jeg har ikke mikrofilmapparat her hjemme. Jeg fikk det heller ikke til å stemme at Peder Povelsen skulle være 50 år i 1788, og det var blant annet derfor jeg spurte.Takk for svarene når det gjelder Barbro Einarsdatter barn, og de to du nevner har jeg som døpt og konfirmert. Jeg skal jo videre på Berit født 1794. Også Ole Pedersen og Berthel Olsen har jeg som gravlagt 04.06.1797(de ble gravlagt samme dag som var pentacostes 1797. Pentacostes er vel det samme som 1.pinsedag? Eller var det pinseaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Jan: Jeg så kirkeboka for Rødøy og Meløy 2 ganger i går, uten å finne noe dødsfall på Peder Povelsen. Prøver likevel en 3. gang en gang i neste uke, og jeg har ikke mikrofilmapparat her hjemme. Jeg fikk det heller ikke til å stemme at Peder Povelsen skulle være 50 år i 1788, og det var blant annet derfor jeg spurte.Takk for svarene når det gjelder Barbro Einarsdatter barn, og de to du nevner har jeg som døpt og konfirmert. Jeg skal jo videre på Berit født 1794. Også Ole Pedersen og Berthel Olsen har jeg som gravlagt 04.06.1797(de ble gravlagt samme dag som var pentacostes 1797. Pentacostes er vel det samme som 1.pinsedag? Eller var det pinseaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.