Gå til innhold
Arkivverket

[#45330] Opplysninger om matros Johan Ottersen, Åsgårdstrand


Gjest Amund Wøien
 Del

Recommended Posts

Gjest Amund Wøien

Hei Jeg er interesert i alle opplysninger jeg kan få tak i om Johan Ottersen født i Rammnæss i ca 1827. Under folketellinga for 1865 bodde han i Åsgårdstrand.Muligens døpt Simen Johan om ikke dette kan ha vært en feiltolking av ordet 'sømand'Han skal vistnok ha seilt i hvalfangst som matros under Sven Foyn. Finnes det mannskapslister fra denne epoken i norsk hvalfangst og er det kanskje noen som kan hjelpe meg å finne flere opplysninger og slektshistorie om min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dette må vel være dåpenIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwaySIMON JOHAN OTTESEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 26 MAR 1828 Ramnes, Vestfold, NorwayParents: Father: OTTER SORENSEN Family Mother: MAREN SOPHIA MATHIASDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ekteskapet til foreldreneIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0OTTER SORENSEN MaleMarriages: Spouse: MAREN SOPHIA MATHISDR Family Marriage: 06 DEC 1827 Ramnes, Vestfold, Norway Husband Age at Marriage: 28 Wife Age at Marriage: 27Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Simon Johan Ottersen kjøpte Nygårds grunn 17 (idag Edvard Munchsgate 9) i Åsgårdstrand ca.1863. Han solgte huset rundt 1896 og flyttet til datteren Mina Christine og svigersønnen Theodorius Sørensen i Kristiania. Han døde etter 1900. Gift 29/8-1856 i Borre kirke med Maren Christoffersdtr. født 1825 på Glenne i Borre dtr av Christopher Guttormsen, hun døde 14/4-1896 i Åsgårdstrand. Barn: 1. Mina Christine f.30/9-1856 Vestmannrød i Borre 2. Christian f.1/4-1859 Freberg i Borre døde 7/3-1887 ved kullseiling. 3. Otto f.12/9-1862 i Borre 4. Kirstine Marie f.9/11-1865 Åsgårdstrand. Johan Ottersen er oppført som matros/båtsmann i sin tid i Åsgårdstrand og skal man finne ut av hvilke skuter han mønstret på må man se i mønstringsprotokollene for Horten/Tønsberg som befinner seg i SA Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amund Wøien

Tusen takk til dere begge for nyttig informasjon.Da har jeg med andre ord noen nye nøkler for videre søking etter slekt og historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.