Gå til innhold
Arkivverket

[#45334] Årdal slekter (Rønnei/Hestetun


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Wilken Pedersen Rønnei, f. 1703 + Årdal 1777, gårdbruker på Rønnei i Farnes sogn, Årdal, var gift 1738 med Anna Kristoffersdatter Hestetun, f. 1716 + 1789. Jeg kan imidlertid ikke finne Anna blant døde i kirkeboken for Årdal 1783-1800. Har jeg feil årstall? Wilkens far var Peder Andersen Rønnei f. 1675 + 1740, gårdbruker på Rønnei. Vet noen hvem konen hans var?Anna Kristoffersdatters foreldre var Kristoffer Ingebrigtsen Årebru, gårdbruker på Hestetun i Årdal, senere på Midtun der han døde. Er 1751 korrekt årstall for hans død? Kona, Inga Tomasatter Øvstetun, er oppgitt død i 1739. Er disse årstallene korrekte og vet noen årstall for deres fødsel?Ola Olsen Seim, f. 1688 + Årdal 1770, gårdbruker først på Seim gård, deretter Ofredal. Han var 1739 gift med Gørond Eriksdatter Farnes. Når døde hun? Når var hun født? Jeg finner henne ikke under døde i Årdal i tidsrommet 1760-1801. Hvem var foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Her var det mange spørsmål og også andre ting å kommentere. Jeg får prøve å ta det i rekkefølge:1. Bjørn skriver at Wilken Pedersen Rønnei var gårdbruker på Rønnei i Farnes sogn, Årdal. Det var tre feil: a) Det er ingen gård i Årdal som heter Rønnei. Navnet skriver seg fra Rønnei Gaupne sogn, Luster. Far til Wilken kom derfra og Rønnei ble brukt som slektsnavn i noen generasjoner. b) Det er ikke noe Farnes sogn i Årdal. Farnes er navnet på en stor slette i nordøstenden av Årdalsvannet. I den tiden da Wilken vokste opp, var det et kopperverk i Årdal og smeltehytta og en del andre verksbygninger sto på Farnes. De fleste gruvearbeiderne bodde også på Farnes, så det var nesten som en liten by. Far til Wilken drev vertshus og handel på Farnes. c) Wilken var ikke gårdbruker, men overtok handelen etter faren. Han var også smed og arbeidet også på kopperverket i de periodene det var drift der. Jeg må også legge til at fødselsåret til Wilken ikke er dokumentert. 1703 kan være rett, men det kan like gjerne ha vært 1-2 år før eller senere.2. Dagfinn Krossen skriver i bind 3 av bygdeboka at Anna Kristoffersdatter døde i 1789. Jeg formoder at dette er hentet fra kirkeboka. Har du lett i kirkeboka, Bjørn? Eller har du bare sett i databasen på Digitalarkivet? Sistnevnte er langt fra komplett.3. Peder Andersen Rønnei var gift med Eli Wilkensdatter Velthus (Felthuusen). Hun var født i Bergen ca. 1679 og døde i Årdal 1750 (begr. 1. jan. 1751).4. Kristoffer Ingebrigtsen Midtun døde i 1750. han ble begravet den 1. januar 1751, så det er vel der du har det årstallet fra. Iflg. kirkeboka ble to av barna til Wilken og farmoren deres begravet samme dag, så her har det vel helst vært en epidemi på ferde, - hvis det da ikke var en ulykke av et slag.5. Inga Thomasdatter døde i Årdal 1739 (begr. 19. mai).6. Jeg vet ikke 100% sikkert hvem Gjørond Eriksdatter var, men jeg har en god kandidat. Erik Rognaldsen Prestegard (f.ca.1675) hadde nemlig en datter som het Gjørond. Denne Gjørond er nevnt som enke i skiftet etter broren Hans fra 1781. Jeg har ikke funnet hennes dåp i kirkeboka (som begynner i 1711), så er hun er vel født rundt 1710. Hennes søsken var født i perioden 1709-1722. Jeg vet ikke noe om når hun døde, men hun levde altså i 1781. Erik Rognaldsen var fra Ytre Sogn. Kona hans het Kari Hermansdatter, men jeg vet ikke noe om hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.