Gå til innhold
Arkivverket

[#45335] Når Kirkebøkene er ferdig Skannet er det planer om å skanne andre kilder da ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Gausdal

Vi har skannet like over en million tinglysingsbilder. Målet for 2007 er 1,8 millioner, og det ser det ut til at vi skal klare. Da blir vi ferdige med materialet fra statsarkivene i Hamar og Bergen og det meste fra Statsarkiet i Kongsberg. Ved utgangen av juli var det indeksert litt over en halv million bilder. Indekseringen av pantebøker og panteregistre er for det meste enklere, og går langt raskere enn for kirkebøkene.Lanseringen på nettet må trolig vente til like over nyttår. Det er fordi vi er avhengig av en ny webserver til dette (serveren til kirkebøker er full), og da må vi dessverre vente på nytt budsjettår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg snakket med Sandberg på SAH for noen uker siden. Jeg har en mistanke om at jeg ikke oppfattet ham riktig, men han nevnte noe om at det kun er 'yngre tinglysningsmateriale' som skal legges ut (i første omgang?). Med yngre tror jeg han mente fra meget rundt regnet 1870 og framover. Er dette riktig?SAH er vistnok ferdig med indeksering av det 'yngre' materialet for Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Prosjektet omfatter å digitalisere og gjøre tilgjengelig det vi har mikrofilmet av pantebøker og -registre, gammelt og nytt. Vi ser for oss to innganger til materialet. (1) Alt skal indekseres for blaing.(2) Vi forbereder også en mer brukervennlig inngang til materialet, der brukere ved å oppgi gårdsnavn (eller -nummer) kan hente frem rett side i panteregisteret. Men vi ser at det er problematisk å få til en kobling til gårdsnavn og -nummer for de eldste panteregistrene, og de vil trolig ikke komme til å inngå i denne løsningen.Vi ønsker også å legge til rette for at brukere fra skjermsiden som viser en side i panteregisteret skal kunne taste inn den oppgitte referansen til pantebok, og deretter få opp rett pantebokside direkte. Ett problem her er at referansene i panteregisteret varierer temmelig mye, og det er ikke sikkert vi vil klare dette for alle referansene.Når det gjelder status, så hadde vi ved utgangen av juli skannet 73 % av bildene fra Hamar (472 000 av 644 000), 42 % av bildene fra Kongsberg (419 000 av 1 002 000) og 22 % av bildene fra Bergen (111 000 av 503 000). Tilsvarende var det indeksert 30 % av materialet fra Hamar (191 000 bilder) og 33 % av materialet fra Kongsberg (332 000 bilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Jeg har vanskelig for å tro at resten av kirke-og klokkerbøkene skal være på nettet om litt over 4 måneder. Det er alt for mange huller. Jeg har bare søkt i noen kommuner. Hvordan står det til med resten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det mangler ca. 1000 bøker. For tiden legges det ut 10-20 bøker hver dag. Med 15 bøker per dag, vil det legges ut 60 bøker i uka. Det blir ca. 250 bøker i måneden. Eller 1000 bøker på fire måneder. Så det er i hvert fall lov til å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Til (32) og (33): Vi arbeider fortsatt med å bli ferdig med indekseringen i år. Som dere kommenterer, er det aktivitet ved nesten alle statsarkivene som enda ikke er ferdige. Der det ikke er aktivitet, ser vi på muligheter for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.