Gå til innhold
Arkivverket

[#45336] Hafslo slekter (Øvrebø/Bjørnethun, Eikjum/Hillestad)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Arne Bottolfsen Øygarden (1739+1801), gårdbruker på Øygarden (Bjørnethun øvre) i Hafslo var sønn av Bottolv Nilsen Øvrebø, som en kort tid skal ha vært gårdbruker på Øvrebø i Hafslo. Når/hvor var han født og når døde han? Hvem var foreldrene? Arnes mor var: Anna Arnesdatter Bjørnethun. Når og hvor ble foreldrene gift? Når og hvor var Anna født og når døde hun?Hans Einarsen Eikjum (1687+1749), gårdbruker på Vetleskog i Hafslo, giftet seg for tredje gang etter 1730 (for dette året døde kone nr. 2) med Siri Johannesdatter Hillestad. Eksakt årstall for vielse ønskes, likeledes når og hvor Siri var født/død. Hun ble som enke gift med Johannes Eriksen Tørvi (+1787)Siri var datter av Johannes Nilsen Hillestad (omkr. 1673+1751), gårdbruker på Hillestad i Hafslo. Er 1751 korrekt årstall for hans død? Moren het: Anna Nilsdatter Jæktebyggjar. Når og hvor var hun født og når døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grethe Flood

Vielsen til Hans Einarsen og Siri Johannesdatter i Hafslo 1730? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=77&filnamn=HAFSVI&gardpostnr=161&merk=161#ovre>LenkeHer er et av Hans Einarsens tidligere ekteskap med Agate Svendsdatter Lilleskoug LenkeKan dette være Siris dødsfall? Lenke. Skiftet etter Siri LenkeSkiftet etter Johannes Nilsen Hillestad var i allefall i 1751 Lenke Her er Arnes Bottolfsens dåp i 1739 – sønn av Baathel Øfrebøe LenkeKan dette være skiftet etter Anna Arnesdatter Bjørnetuns far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Tusen takk Grethe Flood - dette var storartede opplysninger å få. Ja, den Siri som døde i 1794 er så absolutt damen jeg ser etter. I skiftet står nemlig en av døtrene jeg kjenner oppført, nemlig Christie som var gift med Arne Bottolfsen Ødegård (Øygarden).Men jeg lurer på om du har sendt meg noen feil sider når det gjelder lenkene knyttet til skiftet etter Johannes Nilsen Hillestad (1751) og skiftet etter Anna Arnesdatter Bjørnethuns far (han døde i 1713 etter mine papirer). Håper du kan oppklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at det er blitt noe kluss med lenkene til skiftene. Men hvis du går inn på nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane (se Digitalarkivet, Nyttige Lenkar) og velger databasetenester og deretter skifter for indre Sogn, kan du søke etter skiftene selv.Når det gjelder innholdet i databasene på disse nettsidene mht fødte, vigde og døde + flyttinger, skal vel de være ganske eller helt identiske med det du finner når du f.eks. søker på Sogn i databaseveljaren i DA. Imidlertid er det flott med skiftene for indre Sogn på nettsidene til fylkesarkivet, for de inneholder nyttige personopplysninger opplysninger.I DA finner du forresten egne databaser for Hafslo. Søk på Hafslo i databaseveljaren. En av DA's flittige brukere som er særs godt kjent med Hafslo, er Lars E. Øyane.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.