Gå til innhold
Arkivverket

[#45347] Johannes Engebretsen Lund fra Ed i Sverige.


Gjest Liv Hege Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Hege Jensen

Er det noen der ute som kan hjelpe meg, jeg sitter helt fast. Min Tipp-oldefar heter Johannes/Johan Engebretsen Lund født: 1839. Sverige (ant. på Ed). Han flyttet til Norge i 1864 (Han kom via Halden). Han traff sin kone her og giftet seg i Fredrikstad. Flyttet til Kristiania ca. 1875. Der han er oppført som Dropsfabrikant. Hans første kone døde 1881. Han giftet seg om igjen i 22.08.1886 med Berta Marie Monsen fra Hamar. Min Tipp-oldemor. De fikk 3 gutter sammen. Den elste gutten Johannes Christoffer Lund er min Oldefar. jeg vet han er født i Lakkegt 21. Kristiania 24.04.1887.Døpt Kristiania 22.05.1887. Gift i Undenes kirke. men her står det at han er Konfimert i Enebakk 1902. Men her finner jeg ikke igjen noen. Eneste jeg vet er at hans mor ligger på sykehuset i Kristiania 1900. Hvor ble det av Johannes Cristofter Lund`s foreldre og bror.?(minste mann døde som barn mens de forsatt bodde i lakkegt 21). Er det noen der ute som greier å finne ut noe om Johannes Engebretsen Lund fra Sverige?. Jeg takker på forhånd for alle svar å ledetråder siden jeg står helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Jeg glemte å skrive at far til Johannes Engebretsen Lund heter Engebret Anderssen Edlund. Edlund heter også de første fødte tvillingdøtrene til Johannes fra første ekteskap. Men resten av barneflokken heter Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg fant ham i Innflytta svensker til Østfold 1812-1820 Bakersvenn ug. Johannes Engebretsen Edelund. Bustad: Guldbergsiden, Fødd: 1.5.1839. Attest: 9.9.1864 Brun.Attesten ble nok avgitt av en prost i Sverige. Jeg har søkt en del etter ham i kirkebøkene i Dis forum for å finne ham i innflyttingslister. Han kan være ført inn i listene lenge etter at han flyttet inn. Det går også an å sjekke ham i utflyttingslistene.Jeg har hatt nytte av å ha brukt Anabytarforum da jeg har søkt etter min slekt ifra Sverige og fått nyttig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Petter Engh..! Tusen takk for hjelpen. Jeg lurte på om du har en web-adr. link eller noe til Anabytarforum. Jeg har søkt etter dette over alt men finner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Liv Hege. Du har også muligheten til kirkebøker og husførhørslengder i Sverige. Ta en kikk på www.Genline.se/. Jeg har leid tilgang flere ganger. Du kan også låne eller kjøpe filmkort og få tilgang til mantallslengder hos www.svar.ra.seDet koster litt, men det kan også gi resultater. Min farfar ble født i Håbol fs. i Vestra Ed sn. i 1885 og de botte i Ed i byen Eng ifra 1885 og frem til 1990 da de flyttet til Fredrikshald. Det tok lang tid å finne dem da de flyttet mye omkring i Sverige. Jeg fikk utrolig fin hjelp av en svensk dame da jeg hadde et innlegg i Anabytarforum under Håbol fs.. Min olfefar ble født i Skee i 1842 og ble gift med min oldemor som ble født i Idd. Han ble sagmester og de flyttet nok en del mer en bakere. Du har fødselsdata, men husk at dåpen kan ha blitt foretatt en del senere. I Genline må en også huske på å se i SCB minns jeg det heter for å få med senere registrerte data. Lykke til. Du kan også sjekke med menigheten han tilhørte da han døde hvis dødsadressen er kjent. De kan være notert hvorfra i Sverige han kom eller ble født. Jeg har hatt en god del strev for å finne mine i Kristiania og i Sverige, men med tålmodighet og innsatts så blir det resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei alle sammen...! Tusen takk til alle som har bidratt. Nå sitter jeg å leter i Svenske kirkebøker. Hmmm.... ikke arbeidsledig med det første i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde det som står i kirkebøkene under Glemmen 1852-1866. Gifte 22 jan. 1865 par nr. 3. Johan Engebretsen Edlund, dregekar og bagersvend fra Ed`s sogn i Sverige ...... .... F/Trosvigstrand gl: 25 8/12 år. Og jomfru Elionore Marie Strøm fra Fredrikshald gl: 20 1/2 år....... i Glemmen kirke 22 jan. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er tydelig og klart at det står Johan Engebretsen Edlund, ungkarl og bagersvend fra Ed,s sogn i Sverige, Det neste for ham tyder jeg å være som dreng paa Trosvigstrand, alternativt som født paa Trosvigstrand. For Elinore tror jeg står ægtebarn eller noe lignende.Jeg ville konsentrere meg om å finne ut hvor Trosvigstrand ligger i Sverige eller i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har sett på matrikkeln av 1950 og fant at det i Glemmen eksisterer en gård Trosvik med en masse utskilte eiendommer. Blant de utskilte er blant annet Trosvikhamna.Derfor tror jeg at han var dreng på Trosvigstrand i Glemmen da han ble gift. Finnes det ikke en bygdebok eller lignede som kan si mer om eiendommen m.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.