Gå til innhold
Arkivverket

[#45349] Hvem var Jacob Hartvigsen f. ca 1895 i Hadsel?


Gjest Tom Harald Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg sitter her og får ikke knekt denne nøtten:På Rå i Hadsel blir Helene Cathrine Jakobsdatter født den 7.8.1826. Hun giftet seg med Johan Christian Larsen (f. 26.06.1828) den 15.11.1857.I giftermålet er faren hennes oppgitt å være Jacob Hartvigsen. Jeg har ikke klart å finne ut hvem han er, eller hvor han kommer fra. Ser i folketellingen 1801 at en Jakob Hartvigsen på Raae er nevnt. Han er da føderaadsmand sammen med ei Martha L. Hansdatter fra Nesna. Tviler på at dette er hennes mor, men at det er farens 2. kone (?).Jeg håper noen der kan hjelpe meg på veien videre å finne ut hvem Jacob var, hans forfedre, hvem hans kone var og om Helene hadde flere søsken? I samme slengen håper jeg at noen har informasjon om Helenes ektefelle, Johan, sine forfedre.På forhånd takk. mvh Tom Harald Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jakob Hartvigsen (1795-1879) var sønn til Hartvig Abelsen (1760-1813) og Berit Jakobsdtr (f. 1760) på Rå. Første kona til Jakob var Anne Malena Kristoffersdtr (1788-1834). De gifta seg i 1818, og Helene var deres første barn og eneste datter. Paret hadde to sønner, Hans Andreas Greger (1829-1831) og Johan Andreas (1832-1862). Den siste var gift, men hadde ikke barn.Helene var gift med Johan Kristian Larssen, f. 1825. Han var sønn av Lars Jonsen og Anna Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Johan, tusen takk igjen! Er det noe skriftlig info om denne familien ute på nettet et sted? Jeg fant Jacob's foreldre og søsken i FT 1801.Anna Malena har jeg ennå ikke funnet i FT. Igjen, tusen takk. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ingenting på nettet, så vidt jeg veit. Det triste er at arbeidet med gårds- og slektshistorie for Hadsel er lagt på is, til tross for at 90% av grunnlaget er ferdig.Anne Malena var forøvrig datter av Kristoffer Ellingsen og Gjertrud Ingebrigtsdtr i Breivika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Igjen takk! Ja det er fryktelig trist at arbeidet er lagt på is. Håper noen kan 'blåse' det opp i lokalavisene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Vi er mange som bare venter på den boka så tror ikke de skal få problemer med å dekket utgiftene til forfatter og trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jacob Hartvigsen er født 1792 og døde 10/1 1879. Dette er fra hans gravsten. Han var gift 1. gang med Anna Malena Kristoffersdtr.,født på Breivik, død på Rå i 1835 datter av Kristoffer Ellingsen. [url="http://www.trekilen.com/slekt/toril4k/sidaq/h____28q.htm>Lenke De hadde 4 barn. Kun 2 levde opp. Gift 2. gang med Martha Elisabeth Hansdtr Klæboe (1811-6/3 1884). 4 barn hvorav 3 døde i ung alder.I 1859 solgte Jacob gården Rå til sine 2 sønner Henrik Klæboe Jacobsen (6/7 1838-18/12 1933)og Johan Andreas Jacobsen. Johan ble gift med Ovidia Andersen. Hun giftet seg opp igjen med Kristoffer Larsen.Andre søsken til Jacob Hartvigsen er Melker f. 1797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Nå har jeg gått gjennom informasjonene som er fremkommet her.Vedrørende Hartvig Abelsen som nevnt i nr 8, skulle han være født på Børøya på Stokmarknes. Har du/dere noe mer informasjon om hans forfedre?Takknemlig for svar. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg får ikke mine opplysninger til å stemme heilt med det Michael Moum oppgir (8). Det første er at Hartvig Abelsen flytta til Rå samme året som han blei født. Jeg har han ikke på Rå før etter 1780.Det andre skyldes trolig at Michael har kilder som jeg mangler, og som jeg gjerne skulle hatt. Jeg veit at Abel Melkersen bodde på Grunnfør, men kan ikke finne at han blei født der, heller ikke andre steder i Hadsel. Hvor er fødselen hans funnet nedtegna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Mine opplysninger stammer fra et notat som er skrevet av Osvald Pettersen, Råbogen etter Henrik klæboe Jacobsens diktat.Slik står det:Nedennevnte slekt, hvis medlemmer og etlinger nu er spredt langt utover Hadsels grenser, og hvis antal går opp i hundreder, kan man føre så langt tilbake som til året 1660 til gårdbruker på Selåter, Hartvig Abelsen, der levde på Selåter nevnte årstal. Om denne Hartvig vites at han var døpt av presten Block som i den tid bodde på Kalsnes i Hadsel.En av hans barn, Melker, vokste opp på Selåter, men flyttet til Grundfør og bosatte sig der som gårdbruker. En av denne Melkers sønner flyttet imidlertid til Børøen. Han het Abel Melkersen. Dennes sønn Hartvig Abelsen flyttet så til Rå omkring 1760 og bosatte sig der. og fra den tid har denne del av slekten været bosatt på Rå.sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk skal du ha! Nå har jeg sjekka i lens- og amtsregnskapene for Hadsel. Der nevnes verken Melker Hartvigsen eller faren Hartvig Abelsen. Disse navnene kommer heller ikke opp ved søk i kirkeboka, som begynner i 1694. Personene kan sjølsagt være blant forfedrene til Hartvig Abelsen (den yngre), men de var neppe gårdbrukere i Hadsel. Forbehold: Jeg har ikke rukket å sjekke i 1666-manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I innruleringsmantallet av 24/8 1769 for Hadsel står Melker Abelsen: 22 år fødested: Strømstad oppholdssted: Grundfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Militære innruleringrull for 1806 for Raae sier at Hartvig Abelsen er 49 år og oppgir hans fødested til å være Grundførfiord.Har ikke funnet noen av disse i manntallslister 1723,1701 eller 1666 for Lofoten eller Vesterålen. Den godeste Henrik Klæboe Jacobsen må ha huska litt feil når det gjelder steder han forfedre bodde. Mulig at Abel Melchiorsen/Melkersen er av slekten Mørch der Abel og Melchior går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Davidsen

16 år ved ekstraskatten i 1764). Jeg antar det er samme person som bor ugift i Tennstrand (Hadsel) i 1801, og som gravlegges fra Tengelfjorden (Hadsel) 31. mai 1807.Når Hartvig Abelsen konfirmeres 15.10.1780 er 'Hassel' oppgitt som bosted - formodentlig kirkestedet.Foruten barnene Jacob, Melcher, Berit og Hans, hadde paret Hartvig Abelsen / Berit Jacobsdatter også barnene Helene (1783-1811) og Abel (1790-før 1801). Helene rakk åpenbart å gifte seg med Steffen Jacobsen, Fladset, rett før hun døde (i barsel??).Jeg har for øvrig notert at Hartvig Abelsen døde en gang i tidsrommet 1813-1818, med forbehold. Ellers er såpass mange kontakter mellom familiene Hartvig Abelsen /Berit Jacobsdatter (Rå) og Kristoffer Ellingsen / Gjertrud Ingebrigtsdatter (Breivika) at det bør ligge noe mer bak enn tilfeldigheter. Jeg vil tippe slektskap mellom Kristoffer Ellingsens mor Malene Iversdatter og Berit Jacobsdatters mor Berit Iversdatter (fra Hennes), men har ikke dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Davidsen

Vel..., her forsvant begynnelsen av innlegget - uvisst av hvilken grunn.Hartvig Abelsen var født i Grunnførfjorden, Hadsel. Jeg har åpenbart ikke klart å få med meg dåpsdatoen den gangen jeg forsøkte å stauke meg gjennom kirkeboka - som er en prøvelse:Dom ? ? Døbt Albel Melchersen barn af Grundførfjorn Nomi. Hartvig Test: Sigvart Knudsen Grundfør. Peder?? Falk ibid: Mange?? Jenssen Sanne. Annie Johnsd?? af Grundfør Anna Andersd: af Sanne. Intr. Abel Melchersens qde af Grundførfjorn Commic: 22??Dere finner den på side 1/5, rad 3, kolonne 7, spalte 4, bunn.Foruten broren Melcher hadde Hartvig også ei søster Maren, født før 1748 (mer enn 16 år ved ekstraskatten i 1764).Resten står ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei Børre! Takk for bidraget ditt. Du nevner i (19) at når Hartvig Abelsen konfirmeres 15.10.1780, er 'Hassel' oppgitt som bosted. Med tanke på at de bodde i Grundfør/Grundførfjord, så finnes det et sted som heter Hadsel/Hadselsand like ved. Det er bare en tankeinnspill fra min side.Lurer på om du er familie/slekt med Hartvig Abelsen?Fortsatt er jeg interessert i mer utfyllende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Til innlegg 19: Viser til debatt nr. 45106 her på Digitalarkivet der Johan Borgos skriver at Berit Iversdatter er datter av Iver Lassesen fra Hennes.Christoffer Ellingsens mor, Malene Iversdatter, er også datter av Iver Lassesen (Larsen)Se: Lenke Christoffer Ellingsen og Berit Jacobsdatter er da søskenbarn.Christoffers’ sønn, Elling Christoffersen, gifter seg med Berit Hatvigsdatter, datter til Hartvig Abelsen. De er dermed tremenninger.Når det gjelder Christoffers kone, Gjertrud Ingebrigtsdatter, finner jeg henne verken konfirmert eller i noe skifte i Hadsel. Hvor kom hun fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Davidsen

Til innlegg 21 (Tom Harald Dahl): Når det gjelder gården Sand i Hadsel så er altså Sand gårdsnavnet - oftest skrives dette Sanne i gamle kilder (og kan tidvis forveksles med Sandnes). Det har derimot ikke noe med gårdsnavnet Hadsel å gjøre. Konstruksjonen 'Hadselsand' er trolig av nyere dato, og tjener til å skille ulike gårder av samme navn - i dette tilfellet først og fremst (antar jeg) Sand i Gimsøy (= 'Gimsøysand'). Så når den godeste Hartvig er konfirmert i Hadsel i 1780 så er dette utvilsomt gården Hadsel - der hvor kirka står. En annen sak er hva han hadde der å gjøre. Far til Hartvig, Abel, døde muligens mellom 1768 og 1774, ut fra skattelistene (se Trekilen; Børje Jonsson). Så mest trolig har Hartig flytta dit med mora eller er satt bort i fosterheim. Men dette blir spekulasjoner uten belegg i kilder.Ja, jeg er også en (av de mange) etterkommerne av Hartvig Abelsen.Til innlegg 22 (Frank Robertsen): Takk for opplysningene. Jeg var ikke oppmerksom på denne diskusjonen i nyttårsfeiringa, men da slo altså mistanken min om slektsskap til. (Johan har som vanlig god kontroll.)Til innlegg 14 (Michael Moum): Det er ikke alle forunt å sitte på notater etter Ovald Pettersen, Råbogen, diktert av 'gammel-Henrik'. Du bør vel nesten være en etterkommer for å ha slike kilder. Hvis så er tilfelle kunne jeg tenkt meg å få kontakt pr. e-post. Jeg finner alltids adressa di hvis det er skulle være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Takk for tilbakemelding Frank og Børre! Jeg har en stor database og deler gjerne informasjon med de som er interessert. Har endel etterkommere etter Helene C. Jakobsdatter (barnebarn til Hartvig Abelsen). Mail meg på tom (alfakrøll) dovekompetanse dot no for mer informasjon. All informasjon mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.