Gå til innhold
Arkivverket

[#45350] Den britiske forfatteren Roald Dahl (1916-1990). Tilknytningen til Fevik (A-A)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er velkjent at den britiske forfatteren Roald Dahl (1916-1990) i en årrekke ferierte på Strand Hotell, Fevik (Aust-Agder). Det er også kjent at foreldrene hans var norske. Det foresvever meg at jeg har lest et sted at Fevik ikke var tilfeldig valgt som feriested, men at Dahl hadde en slektsmessig tilknytning til stedet. Er det noen her i forumet som vet noe mer konkret om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Vet bare at han også ferierte på Tjøme. Se artikkel i Tjøme Historielags siste årbok 'Tjuma nr. 4'Med hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har også lest at han ferierte der. Etter å ha 'googlet' litt, har jeg sett at foreldrene hans et sted er presentert som Harald Dahl og Sofie Magdalene Hesselberg - begge opprinnelig fra Sarpsborg.Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her fant jeg en omfattende debatt om Roald Dahls familieforhold: LenkeVi kan i hvert fall nå slå fast at mitt utgangspunkt for denne tråden - at Roald Dahl skal ha hatt en slektsmessig tilknytning til Fevik - ikke holder stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi kan vel da konkludere med at Roald Dahls foreldre var Harald Dahl, f. i Sarpsborg 1863 (foreldre: Olaus Trulsen Dahl og Ellen Thorine Langengen) og Sofie Magdalene Hesselberg, f. i Kristiania 1885 (foreldre: Karl Laurits Heselberg og Ellen Wallace).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og det ser ut til at forfatterens oldeforeldre må ha flyttet fra Bergen til hovedstaden rett for Ellen ble født: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Snakk med Agnes, sjefen på Strand hotell på Fevik. De har kalt opp avdelinger etter ham fordi han i alle fall ferierte en del på Fevik (verdens navle!). - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten oppsummering av Roald Dahls slektsforhold, så langt jeg til nå har kunnet danne meg en oversikt:Foreldre:Harald Dahl, f. i Sarpsborg 1863, død i Wales 1920; g. 1911 med Sofie Magdalene Hesselberg, f. 1885 i Kristiania, død i Wales 1967.Besteforeldre:Olaus Trulsen Dahl, f. 1834 i Eidsberg, død 1923 i Kristiania; g. m. Elen Thorine Andersdtr. (Langengen?), f. 1834 i Varteig (eller Tune), død 1911 i Eidsberg (?).Karl Laurits Hesselberg, f. 1853 i Sjørdal, død1935 i Oslo; g. 1884 i Bergen med Ellen Wallace, f. 1856 i Bergen, død 1945 i Oslo.Oldeforeldre:Truls Pedersen; g. ca. 1830 (i Eidsberg?) m. Kristine Olsdtr.Anders Ejlertsen (Varteig, Østfold); g.m. Birthe Olsdtr.Hans Theodor Hesselberg, f. ca. 1819 i Grue; g.m. Magdalene K. Jenssen, f. ca. 1828, Ytterøen.Georg Wallace, f. ca 1833 i Bergen; g.m. Sophie Bergithe Marie Huun, f. ca. 1834 i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten kuriositet: Jf. etterfølgende lenke skal Roald Dahls oldemor, Magdalene Cathrine Jenssen, ha vært tippoldebarn til Peter Wessel Tordenskjolds bror, Christoffer Wessel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her - litt historikk omkring Værnes gård, som Roald Dahls oldefar - Hans Theodor Hesselberg - solgte til staten i 1887: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Hans Theodor Hesselberg presentert i en slektskontekst: LenkeJeg har ikke sjekket disse opplysningene mot andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ikke rart Roald Dahl var en kreativ forfatter, han var jo i slekt med 'halve' skrivende Norge, jeg nevner i fleng:Henrik Ibsen, Alex. Kielland, Johan Herman Wessel, Jonas Lie, Hans E. KinckOGJens Stoltenberg !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her vel dåpen til Roald Dahls oldefar George Wallace: Lenke. Slektsnavnet må vel ha engelsk opphav, men det ser ut til at Wallace-slekta har holdt til i Bergen i flere generasjoner før George Wallace (f. 1834).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og far til George Wallace (f. 1834), som også bar navnet George Wallece (f. 1804), var vel sønn til den George Wallace som i 1797 giftet seg med Anne Maria Stub (se Knut Fastings innlegg i lenken til 23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kom litt sent inn i denne tråden, men: Hans Theodor Hesselberg var født i Grue Prestegård 4. oktober 1819 og døpt i Grue kirke 1. november samme år. Sogneprest Iver Hesselberg og hustru Alette født Preus. (Kirkebok avskriften). Hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.