Gå til innhold
Arkivverket

[#45350] Den britiske forfatteren Roald Dahl (1916-1990). Tilknytningen til Fevik (A-A)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Jeg ser av ft. 1865 at Hans Theodor Hesselberg gikk i farens fotspor mht. utdannelse. Han er der presentert som cand.theol, men det ser ikke ut til at han var prest i Stjørdal. Han kalles nemlig selveier og gårdbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk for en interessant opplysning, Knut! Jeg slo opp i Tvedestrandsboka av Sv. Svensen (1936) og fant følgende på s. 410 (mine kommentarer i parentesene):'Ludvig Aadnesen (som vel var f. ca. 1860) gikk først til sjøs og begynte senere på meglerkontor hos Tellefsen & Co, Cardiff (hos onkelen August Bernhard Tellefsen fra Bakke i Holt). Senere har han været ansatt i lignende forretninger i London og Paris, inntil han etablerte egen forretning, sammen med Harald Dahl, i Cardiff, under firma Aadnesen & Dahl. Forretningen nyder en meget stor tillit blandt norske, svenske og danske redere'.Et pussig sammentreff (for meg) er at denne Ludvig Aadnesen var firmenning til min tippoldefar, styrmann Søren Halvorsen Buene (1814-1901).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon (jeg hadde lest generasjonene litt 'skjevt'). Min tippoldefar var firmenning til Ludvig Aadnesens mor (og til August Bernhard Tellefsen). Ludvig Aa. blir dermed femmenning til min oldemor.Jeg ser ellers av Holtsboka at Ludvig Aadnesens fødselsår skal være 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I ft. 1900 for Kristiania er en av søstrene til Harald Dahl presentert som Clara Dahl Aadnesen (f. 1866): Lenke. Hun er gift, men ektemannens navn er ikke nevnt. Hun har imidlertid Durban som 'sedvanlig bosted', så hun er vel da bare hjemme på besøk. Hun har sønnen Harald Dahl Aadnesen, f. 1895 i Durban. Han er riktignok kalt 'sønnesønn' til Olaus og Turine Dahl, men det må vel være feilskrift. Kan det være noen forbindelse til familien Aadnesen fra Holt/Tvedestrand her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvor navnet Dahl stammer fra, er litt uvisst. Roald Dahls farfar, Olaus Trulsen Dahl (som drev slakterforretning i Sarpsborg), ser ut til å være den første i slekta som brukte dette navnet.Da hans foreldre, Truls Pedersen og Kirstine Olsdtr., giftet seg i Eidsberg 3/6 1830, er brudgommens bosted Bøltorp pl. Brudgommens alder er 27 år, brudens 22 år. Forloverne er Gulbrand Christensen Skollerud og Gulbrand Gundersen Bøltorp. Navnet Dahl er fullstendig fraværende. Brudeparets foreldre er ikke navngitt verken i ministerialboka eller i klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En slektskilde, som riktignok har et visst skjønnlitterært preg, er Roald Dahls egen - delvis selvbiografiske - bok BOY (GUTT). Der omtaler han både Aadnesen og onkelen Oscar Dahl. Sistnevnte gjorde det godt økonomisk i La Rochelle. Og han skriver om feriene i Oslo hos besteforeldrene (moras foreldre). Morfaren Karl Laurits Hesselberg hadde langt, hvitt skjegg og røkte pipe. Dessuten hadde han store kunnskaper om astronomi og metereologi - i tillegg til at han kunne snakke gammelgresk! Hvorvidt alt dette er korrekt i alle detaljer, er det selvsagt ikke mulig å kontrollere - men det går jo godt an å forestille seg at dette i hvert fall har vært en bestefar som har hatt en fantasi-eggende virkning på den kommende forfatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.