Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Odd Handegård

[#45351] Middelalderslekter på CD?

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

I nr. 1 og nr. 2 av Genealogen for 2006 finnes en interessant diskusjon om det siste bindet av Norsk Biografisk Leksikon mellom redaktøren av NBL, Jon Gunnar Arntsen og NSFs formann Lars Løberg. Debatten gjelder først og fremst den CDen som var vedlagt det siste bindet og som inneholdt en del slektsgreiner for en del av de personene som er omtalt i NBL.Selv om uenigheten tilsynelatende var stor mellom Arntsen og Løberg (Løberg: 'Jeg vil i hvert fall gjøre mitt beste for å glemme at CDen i det hele eksisterer'), så er den noe mislykte varianten likevel en så god idé at den burde vurderes på nytt som et eget prosjekt, evt. i samarbeid med Kunnskapsforlaget, og eventuelt begrenset til middelalderslekter - i alle fall i første omgang.Jeg ser da for meg en CD - ikke bare med mer eller mindre dokumenterte slektstavler - men også med grunnleggende drøftelser av enkeltpersoners plass i ulike slekter, full presentasjon av relevant kildemateriale og av hypoteser som nettopp ikke trenger å presenteres som fakta. Det er nesten ingen grenser for antallet slekter som etter hvert kunne inkorporeres, og som bl.a. er gjengangere her på forumet: Bjarkøy-ætta, Aspa, Hes(t)bø-ætte, Harald Hårfagre, Gard Toreson og hans kone, Losna, Kruckow/Benkestok, Bratt, Galtung og mye, mye mer.Det er lett å se at realiseringen av en slik idé ville gjøre livet lettere for alle amatører med interesse for slektsforskning, men det er like lett å se de praktiske problemene: For det første måtte profesjonelle historikere/genealoger gjøre grovarbeidet med de tekstene som må knyttes til enkeltpersonene på slektstavlene, noe som naturligvis betyr kostnader, mens en del av det praktiske arbeidet med innleggingen av data trolig kan legges inn (på dugnad?) av interesserte amatører. Finansieringen vil etter alt å dømme være hovedproblemet når det gjelder et slikt prosjekt som bare kan realiseres i samarbeid med en 'rik onkel', enten et av universitetene, et av departementene, et av forlagene (dersom det er mulig å tjene penger på et slikt prosjekt) - kronerulling var vel noe vi holdt på med den gangen Norge var et halvfattig land.I alle fall: Etter mitt syn er Kunnskapsforlagets idé så god at noen (NSF/DIS Norge?) bør vurdere seriøst om den halvgjorte jobben bør følges opp på en mer tilfredsstillende måte.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.