Gå til innhold
Arkivverket

[#45353] Utflytta hordalenninger. Hvordan finne slekt i andre fylker?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg vet at dette kanskje er et dumt spørsmål, men når man har hørt at man har slekt i et annet fylke uten å vite sammenhengen.Når de gamle sier 'mor' sa vi hadde slekt i f.eks. Aust-Agder. Kordan skal man finne ut av dette når man ikke vet på hvilken side det er og på hvilket tidspunkt slekten flyttet ut. Uten at man søker gjennom alle folketellingene etc? såvidt jeg kan se, må vi søke på fødested, men når man er usikker på fødested, må man da søke i hele folketellinger og finne ut hvor hver enkel person er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ho som for lenge sida har fortalt om slekt i Aust-Agder eller i risørområdet er mormor mi:Anna Magdalena Endresen f. 1875. Foreldra hennar var:Endre Zachariassen Brekke f. 1849 og Gjertine G. Larsdtr f. 1848Foreldra til Endre var:Zacharias Endreson Husevig f. 1811-1895 og Guri Størksdtr. Sunda, Tysnes f. 1814-1902Foreldra til Gjertina var:Lars Anders Andersen Marøy f. 1811 og Marthe Malene Torbjørsdtr. f. i Bergen 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Terje, det er vanskeleg, for å ikkje å seia umogeleg, å leita på ''måfå'' når du ikkje ein gong veit kven du skal leita etter. Du lyt først kartleggja huslyden til mormori di, finna alle søskeni hennar, søskeni til foreldri hennar og eventuelt søskeni til besteforeldri hennar. Om ingen av dei ''forsvinn'' frå heimbygdi, so lyt du kanskje òg leita etter søskenborni og eventuelt tremenningane hennar for å sjå om nokon av dei ''forsvinn''!Godt Nytt År og lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan ikkje vere så nær som søsken for dei har eg rimeleg bra oversikt over. Når det gjelder mormora hennar sine søsken så er det meste usikkert. Marthe Malene Torbjørnsdtr var mormor si mormor. Det var denne dama som var dotter til Anne Gurine Gundersdtr (Andreasdtr) og Torbjørn Olsen. Det kan vere vanskeleg å finne røtene til Marthe Malene. Marthe Malene hadde ein som som flytta til Kristiansand. Dette kan vere ein ledetråd, men det ser ikkje ut til at det let seg gjere å finne nokre etterkomarar etter Lars Andreas Larsen i Kristiansand eller bygdene der omkring. Så då må vi heller sjå på farsfolket til mormor. Eg har førebels ikkje funne noko som tilseier at Zacharias Endresen Husevig (son av Endre Bjørnson og Johanne Zachariasdtr Husevig) hadde slekt som reiste til sørlandet. Far til mormor hadde ei søster som busette seg i Risør og budde der ei tid, men dei flytta tilbake til Austevoll i 1890-åra. Denne søstera Kari f. 1853 vart gift med søskenebarnet sitt Johannes Størksen f. 1857 (frå Tysnes).Det kan vere at det er her sporet lyt vere, dette siste paret var i slekt med kvarandre og hadde muligens slektningar dei reiste til då dei busette seg i Risør. Bror til Johannes budde også ei tid i Risør, men døydde i ung alder.I og med at mormor har fortalt til sine barn om slekt i Risør, må dette vere slekt som framleis budde der etter at Kari og Johannes hadde flytta tilbake til Austevoll.Det kan vere Tysnesslekta til mormor som flytta til Risør, men kven er det vanskeleg å finne.Sjølv og eg veit om mange vegar å leite, savnar eg likevel ein måte å gripe dette an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg finner i FT 1900 for Hisøy i Aust-Agder en dame som er født i Møgster,Austevoll, i 1862: Ragnhild Johannes., gift med Ole Johannes., født i Sund i 1861. Kanskje et spor verdt å forfølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Tanten til min mormor bodde som sagt i noen år i Risør, men familien flyttet tilbake til Austevoll tidlig på 1890-tallet. Barna hennes ble født i Risør og kanskje gir faddrene svaret som jeg leter etter.Son til Kari Sakariasdtr og Johannes Størksen, Gunda ble født i 1888 og her er er navn på faddre:Tormod Ole SalvesenAne SalvesenEnke Aslaug Kristensdtr.Faddre til Gunda Sofie Størksdtr var:Sigmund Martias Forsberg og hustru,arbeider Endre Størksen (bror til Johannes)Nikeline Salvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg synes jo ditt problem er engasjerende og vil derfor gjerne prøve etter evne å hjelpe til. Men jeg tror nok det ville være betydelig lettere å hjelpe deg om du fortalte oss lesere av Debattforum alt du allerede vet. Du sier f.eks. i ditt siste innlegg at sonen Gunda (?) ble født 1888, men du sier ikke hvor? Du sier også at visse personer bodde en tid i Risør, men flyttet tilbake til Austevoll. Men vet du kanskje når vedkommende flyttet til Risør? Og når tilbakeflyttingen fant sted? Og hvem som flyttet? og når den/de som flyttet ble født? O.s.v. Og ble noen av dine ettersøkte slektninger kanskje født, døpt, konfirmert eller gift i Risør eller der omkring? Det virker iallfall slik på det du skriver at det kanskje er endel mer du allerede vet - eller tar jeg kanskje feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Gunda Sofie ble født i Risør den 6. nov. 1890 og døpt dem 14. des. samme år.Karl Johan ble født den 15. okt. 1888 og ble døpt den 22. des. samme år. Jeg er usikker på hvor de ble født, men jeg har kopi av kirkebøkene for de enkeltes dåp. Gunda Sofie er reg på nr. 39 i 1890 og Karl Johan som nr 39 i 1888. Jeg vet ikke hvilken kirkebok jeg har utskrift fra, men jeg har fått oppgitt fra SAK at den er fra Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet ikke når Kari eller Johannes flytta til Risør, men de flytta tilbake til Austevoll mellom 1890 og 1894. Dei busette seg i dåverande Sund sogn seinare Møgster sogn i Austevoll og kjøpte eit småbruk på Eikholmen under Fagerbakke.Karl Johan reiste seinare til USA og Gunda busette seg på Hasseløy (Bakarøynå) i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Karl Johan, sønn av Johannes Størksen og Kari Sakariasdatter, ble også født og døpt i Risør: Lenke Familien må altså ha flyttet fra Risør til Austevold en gang mellom 1890 og 1900, for ved FT 1900 finner jeg dem alle fire på Eikholmen i Austevold. Det ser ikke for meg ut til at noen av denne familien ble igjen i Risør, så om det fortsatt skulle være slektninger av din mormor der, må det trolig dreie seg om en annen familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette har også jeg tenkt på, men jeg har også lurt på når tid Kari eller Johannes flyttet til Risør. Kari ble født i 1853 og dersom hun flyttet til Risør som 20 åring, så kunne hun ha hatt barn før hun giftet seg med Johannes eller Johannes kan ha hatt barn før han giftet seg med Kari.En annen sak er at Kari og Johannes som var søskenbarn kan ha hatt en tante eller onkel e.l. som bodde i Risør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er tantene og onklane til Kari og JohannesBrita Størksdtr. f. 1805-1876 g.m. Ola Anderson BrekkeMarthe Størksdtr f. 1. mai 1808 g.m. Jacob Jacobsen Eversvik (7 born)Johannes Størkson f. 11. mai 1810-1849 g.m. Kari Endresdtr. Husevig 1806-1838Bagge Størkson f. 5. des. 1812-13 tvill.Guri Strøksdtr. f. 5. des. 1812 -1813 tvill.Guri Størksdtr. f 1814-1902 g.m. Sakarias Endreson Husavik (foreldra til Kari)Kari Størksdtr. f- 21. juni 1816 -16Ole Størksen døpt 27. okt. 1917 g.m. Kari Nilsdtr. Landrøy ( 7 born)Størk Størkson døpt. 9. april 1824 g.m. Siri Ingebrigtsdtr. Færevåg (7 barn)(Foreldra til Johannes). Dette paret hadde også ein son som stakk av etter at kjæresten hans fekk eit barn. Hans navn var Ingebrigt og han reiste visstnok til New Zealand, men om det var der han busette seg veit ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selv om disse personene i lenken som jeg legger til her ikke er dirkete i slekt, kan jeg ikke la være å ta dette med. Mormor sin morbror flytta til Kristiansand en gang midt på 1870-tallet. Han var den første gassmesteren ved Kristiansand gassverk. Mons Andreas Larsen flytta fra Bergen til Kr. sand sammen med kone Ingeborg og dottera Mathilde. Mons A. Larsen og kona Ingeborg dør tidlig og dottera Mathilde bur truleg hjå stemora si fram til ho vert konfirmert i 1889. Det er mulig at det er etterslekta til Mathilde som flytta til Risør, men eg har ikkje noko info om at der var noko kontakt mellom Kari (faster til mormor) og Mons (morbror til mormor) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.