Gå til innhold
Arkivverket

[#45355] S&F: Kornelius Benjamin Knudsson Berge, f. 1882


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han var født i Eivindsvik, Gulen i 1882 ifølge FT 1900 for Fana. Finner han ikke blant døpte verken på FS eller i Fylkesarkivet for S&F. Er det noen som vet hvem hans foreldre var?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved å kikke på Brekke i Gulen i FT 1900, finner jeg flere med Knudsen som farsnavn og en kårkone der som heter Brithe Askildsdtr. Så finner jeg en Brithe Askildsdtr gift med Knud Knudsen i Hosanger i 1871.Det ser ut for at det er rette personer (finner et barn døpt og død i Hosanger og så andre i Gulen deriblant et med samme navn som det død i Hosanger), så jeg må visst til Hosanger for å finne mer.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Arnfrid. Ser bra ut for jeg finner dem under vigdse i Hosanger 22 juli 1871: LenkeMen alderen der er ikke den samme. Britha Askildsdtr står her som fra Halstegsdal, og han fra Espeland.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Knuts far, Knut Pedersen, er død i 1865. Finner ingen Knutsbarn på Espeland i Seim som passer i alder verken på Knut eller hans søsken. Kanskje han har vært dreng der i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er barna som er født på Berge i Gulen,det kan se ut for at de har bodd anenet sted en stund, eller at noen av barna ble døpt annet sted Andreas Severin Knuds. 1874 Knud Knuds., Brithe Askildd. Berge Henrik Johan Knuts. 1879 Knut Knuts., Brite Askildd. Berge Kristoffer Mikal Knuds. 1877 Knud Knuds., Brithe Askildd. Berge Ragnvald Bernhard Knuts. 1892 Knut Knuts., Brite Askild. Berge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, Arnfrid, jo jeg fant at de fikk et pikebarn i Hosanger hvor de giftet seg. En datter som døde liten.Godt nyttår forresten - fra regntunge Bergen hvor vi oppholder oss et par dager.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at linken 'min' i #5 ikke virker, men er sikker på at det er samme Brithe som du har funnet i #4, Arnfrid. Den mannen (klokker eller prest) som har skrevet denne kirkeboka, hadde en underlig måte å skrive alder på tror jeg. Rett over Britha og Knut ser det ut for at det er en som er 10 år gammel!!Men jeg finner henne født i august 1854 og det passer med FT 1865.Da har jeg funnet at Brithe Askildsdtr som var 12 år på Halsteinsdal i 1865 må være datter til Anna Haldorsdtr og hennes andre mann Askild Endresson. Hun var enke etter Sjur Johannesson og 33 år da hun giftet seg med Askild, han var 39 år. Da finner jeg han født i oktober 1812.Hennes foreldre må være Haldor Larsen og Maila Michelsdtr.Askilds foreldre må være Endre Johannessen og Britsa Tørrisdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg giftermål til foreldra til Anna Haldorsdtr som var født i Hamre: LenkeCornelius Knudsen Berge har visst bare kommet til Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg skulle kanskje ha startet et nytt emne, men det er litt dumt det og.Jeg tror nemlig jeg har funnet Knut Knutsen sitt opphav.Her er giftermålet hans til Brithe Aslaksdtr: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050823011305.jpg>LenkeFaren er Knut Pedersen.Han var altså födt på Espeland i mars 1848 (greier ikke helt å lese hvilken dato), men jeg finner han på FS: döpt 17/3-1848: LenkeFar: Knut Pedersen og mor: Marthe Andersdtr.Kona lever fremdeles i 1900: da var hun enke. Fødselsåret er litt feil, men det skjer ofte, det er ihvertfall rett person: LenkeKnut må da være död för 1900, men etter 1895. Jeg finner han blant begravde i Gulen i 1896: LenkeHer står det og at han var født på Espeland i Hosanger.Når jeg så sjekker Espeland, Hosanger i 1865 finner jeg en Marthe Andersdtr Espeland som er ugift og bor hos sin bror der (faren bor der og). Hun er utvilsomt Knut Knutsson sin mor.Det er da mye mulig at Knut ble født utenfor ekteskap: LenkeDen eneste Knut Pedersen jeg finner i Hosanger som har alder til å være hans far er denne Knut Pedersen Sveneim, 59 år i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.