Gå til innhold
Arkivverket

[#45356] bestefar i AMERIKA


Gjest GUNN NILSEN
 Del

Recommended Posts

Gjest GUNN NILSEN

hei. Halvor Antonsen 27-10-1890 i kragerøTELEMARKreiste til Amerika 22 des 1937 med scandinavian Careta. Kan noen hjelpe meg med å finne spor etter bestefar i amerika.MVH Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Gunn.Han ankommer Amerika 22/12 1837 - på det orginale skrivet ser det ut til at han har reist den 14/12. Reist via Tyskland - det er også bilde av båten.Censuser i USA går bare til 1930 og jeg fikk ikke noe tilslag på hans navn annet enn på denne inkopiert under:New York Passenger Lists, 1820-1957 about Halvor Antonsen Name: Halvor Antonsen Arrival Date: 22 Dec 1937 Estimated birth year: abt 1890 Age: 47 Gender: Male Port of Departure: Bremen, Germany Place of Origin: Norway Ethnicity/Race/Nationality: Norwegian;Scandinavian (Norwegian) Ship Name: Bremen Search Ship Database: View the Bremen in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Norway Line: 8 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_6092 Birth Location: Norway Birth Location Other: Skatoy Page Number: 58 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Der finnes en mengde registreringer på Halvor. Han seilte som tømmermann. I NY 22. juli er han ombord på 'Gaute' som da kom fra Dakar med kakaobønner. Han var 5 fot og 6 tommer høy og hele 240 lbs. Han var også mange år ombord i 'S/S 'Carreta'. I 1943 står det at han har seilt i 35 år.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne.Er det lov å spørre hvor du har funnet det du har lagt inn? Gjerne leke om mulig!Mvh.LIllian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne.Takk, men det var jo der jeg søkte - eller jeg gikk sikkert ikke langt nok utover på resultatet av søket. Finnes det andre steder også - eller?Greit å vite når man skal hjelpe andre tenkte jeg?Blir vel ikke helt riktig å holde på i dette innlegget til Gunn, men håper hun har meg unnskyldt!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fant du det da? Om ikke, så er det mulig at du må ha et utvidet og dyrere abbonnement hos Ancestry. Jeg kjenner ikke til andre databaser som dekker dette samlet. Du har jo Ellis Island og Castle Garden, men det blir jo ikke det samme når det gjelder sjøfolk. De brukte nok andre havner.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne.Jeg fikk det opp og regner med at nesten alle Halvor Antonsen er den samme!!Trenger nok ikke noe dyrere Ancestry.com - jeg har det dyreste.Takk for tilbakemelding - jeg missforsto nok litt svaret ditt etter mitt første innlegg til Gunn.Han har nok vært sjømann hele tiden denne Halvor Antonsen så da har han nok ikke vært bofast i USA heller kanksje!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Hei Arne. Takk for opplysningene om min bestefar som|dro til Amerika,ettersom jeg hvet kom han aldri tilbake til norge hvor han var gift og hadde fire barn. kommer du over noen flere ting om han er det flott,er helt ny innen slektsforskning.takk igjen.M.V.H.Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Gunn!Her er de registreringer jeg har funnet av din bestefar:22. juli 1919 i NY ombord på 'Gaute' med et mannskap på 23. Kom fra Acca, Dakar. Skulle gå til København 1. sept. Høyde 5 fot 9,5 tommer, vekt 185 pund. 11. sept. 1930 - M/S 'Roseville' i Seattle, Waschington, - fra Vancouver. Tømmermann, h. 1 meter og 70 og 170 kilo. Tatovert på armene. Kaptein: Gerhard Johannesen. 2. febr. 1931 - M/S 'Roseville', ankom Seattle, Wash. fra Vancouver. Halvor tømmermann. Kapt. Gerh. Johannesen. 22. des. 1937 - NY, - passasjer ombord i 'Bremen'. Reiste på 3. klasse. Se Lillians innlegg #2. 17. april 1943 - NY - 'Carreta' - fra Santos, Brasil 18. febr. Halvor tømmermann. Høyde: 5-7. Vekt 230 pund. Kapt. Harry Johnsen. 29. aug. 1943 - NY - 'Carreta' - fra Santos. Halvor seilt 25 år som sjømann. 25. april 1944 - NY, - 'Carreta' - fra Rio de Janeiro 27. mars. 'Tattos on both arms' -Tømmermann. Kapt. Svend M. Andreassen. 12. aug. 1944 - NY, 'Carreta' - fra Santos 14. juli. Kapt. S. M. Andreassen. ( 'Carretas' - Line T. J. Stevenson & Co. Inc. Owners Carreta Steamship Company, Panama City, Republic of Panama.) 26. juni 1945 - NY, fra Rio de Janeiro 3. juni. Tømmermann. 5 fot 6 tommer og 240 pund. Kapt. Curt Heller.Jeg har ikke funnet noen dødsregistrering for Halvor i USA.Ser at du bor i Langesund, Gunn. Fint sted det. Jeg var der i 6 mnd. i 1973 og var med på å bygge en Aker H3-rigg på verkstedet der. Bodde da på Langesund bad. Husker det var en Salvesen som hadde en koselig kro i sentrum der. Jeg minnes også at dere hadde en egen 'konge' der på den tiden - 'Herjekongen' eller 'Verdenskongen' eller noe slikt tror jeg han ble kalt. :-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnn Nilsen

Hei Arne. takk igjen for hjelpa hvet du hvor jeg skal gå for å finne ut noe mer om han.Du har kanskje jobbet med gubben han heter Per Henry ser du har god hukommelse som husker så mye fra 73.Ha en god helgMVH.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Gunn! Om jeg har jobbet med 'gubben' vet jeg ikke, men om han var i arbeid der i 1973 så er det jo mulig. Vi var mange bergensere i Langesund det året. Vi brukte en flytekrane fra verftet i Brevik til å montere med. Tror den het 'Arnt'(?).Ditt spørsmål om å finne mer om din bestefar er det nok andre som kan besvare langt bedre enn meg. Det kan jo se ut som om han tok hyre i utlandet og på båter registrert i utlandet, og det kan nok gjøre det vanskelig å følge ham. Det finnes vel et register fra sjømannskontoret om han ble forhyret fra Norge, men, som sagt, dette vet nok andre mer om. Å finne hans dødregistrering kan vel også bli vanskelig,men han _kan_ jo være innført i kirkeboken selv om han døde i utlandet. Konsulatet eller myndighetene der ville vel sende en melding til norske myndigheter. Det kan vel også være lurt å sjekke dødsmelding/skifte etter hans kone. Han kan jo være nevnt der. Lykke til - og ha en god helg dere også.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.