Gå til innhold
Arkivverket

[#45357] Ringebu i Oppland dåp Marte Hansdatter 26/2/1741 og Paul Hansen 9/12/1742.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Hans Christensen Bringsrud og kone Anne Knutsdatter døper barna Marte i 1741 og Paul i 1742.Familien flyttet senere til Kongsberg. Ifølge diverse skifter derfra har paret i tillegg følgende eldre barn: Thord født rundt 1727, Knut rundt 1730, Ole rundt 1732 og Christen rundt 1735.Finner ikke disse barna døpt i Ringebu, heller ikke Hans og Anne gift her.Kjenner noen til hvor de oppholdt seg før de kom til Ringebu rundt 1740?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen Gunn.Jeg finner dem som sagt ikke gift i Ringebu, så sannsynligheten for at Anne Knutsdatter er et annet steds fra er jo stor - kanskje et annet sted i Oppland. Har også søkt etter henne i skiftene i Kongsberg, tenkte kanskje hun var derfra - men uten hell.Min foreløpige teori er at de bodde et ukjent sted først, fikk en del barn, reiste så hjem til Bringsrud i Ringebu hvor Hans kom fra, ble der et par år og flyttet så til Kongsberg. Håper å finne ut av dette er ikke særlig 'kjent' i Oppland!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet vielsen eller de første bandåpenen på F.S. dessverre. Her Pauls dåp i Ringebu: LenkeFår se om det kan finnes digitale kilder i de nærmeste bygdene?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes tydeligvis en Christen Hansen f. ca 1735 i Ringebu, men faderens navn er kun nevnt på denne måten? LenkeEllers finner jeg ingen av de andres navn i passe alder, nevnt på F.S. Håper du finner noen som kan hjelpe deg her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste gårdsnavn i 1801-telling for Ringebu som kunne likne på det som er nevnt på far til Christen, er dette: LenkeMulig noen kan slå opp for den i lokale bygdebøker for å se om det kan være en sammenheng her? Litt flaks og fantasi må nok til , er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke her til ditt andre tema om samme familie. Her var skiftene der du fant navnene på barna til Anne Knudsdatter: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk hjelpsomme Gunn. Jeg hadde oversett dåpen av Christen Hansen i 1733 i FS. Jeg får komme meg til kirkebøkene så snart jeg blir 'gangbar'. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God bedring til deg! Tror likevel ikke at det er rette Christen Hansen som er døpt på Ringebu i 1733. Finner kun en Christen dpt 1733 i digitale kirkebøker her: LenkeDet kan være samme gutten som FS har i sin kilde?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.