Gå til innhold
Arkivverket

[#45358] Amund Steensen Schjøl gm Anne-cathrine Nielsen, Eiker deres barns faddere 1790+-


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Amund og Anne gifter seg i 1777 her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=81&filnamn=EGEV1774&gardpostnr=226&merk=226#ovre>LenkeAmund er soldat og er fra Schiøl og Anne er fra Hengslet, er ikke sikker på hvor denne plassen ligger ,..De får følgende barnNils i 1779 her LenkeStein i 1781 her Lenkehan dør i 1790 her LenkeAnne i 1783 her LenkeHaagen i 1785 her LenkeHans i 1788 her LenkeSteen i 1791 her LenkeDorthe i 1793 her LenkeJon i 1796 her LenkeFamilien er her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På den første dåpen til Nils i 1779 er nevnt alle faddere , om du ser til høyre på skjermen . ( dine lenker til digitale arkivet) Hvordan det er med de andre dåpene, har jeg ikke sjekket.Håper noen i lokalmiljøet kan slå opp for deg om de andre mangler fadderopplysninger.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Mange takk Gunn , for nyttig informasjon ,Det ser ut til at Hengslet og Hænsle er samme plassen , og at den ligger under/ved Knive ,..Takker for linken til gamlehoksund , lærte litt om fluefiske her ,..Du har helt rett, fadderne til Nils er listet opp , for håpe på hjelp til å finne fadderne til de andre barna ,..Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Hvis jeg tar vekk fadderne som bor i nabolaget sitter jeg igjen med Lars Ingebretsen,Skotselv,Poul Nilsen, Skotselv og Hans Nilsen Skotselv. Like nedenfor Skotselv ligger Kverk-hengsle.Her skifte på Knive 11/9 1800.Anne Gregersd. Knive er død. Enkemannen heter Anders Nilsen.Anne har tidligere vært gift med Nils Hansen og der har barna:1.Greger Nilsen,myndig, bor ved Kongssaugene.2.Poul Nilsen,myndig, bor ved Skotselv3.Hans Nilsen, død, a.Nils Hansen, 14 år, Knive b.Hans Hansen, 12 år, Vestfossen4.Marthe Nilsd. g.m. Lars Engebretsen,Skotselv5.Anne Katrine Nilsd. g.m. Amund SkjølMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Jon!Det var ut fra en usikkerhet i opphavet til Anne Katrine , hun har blitt brukt som fadder , ved Ingebret Nilsen`s barn , var på utkikk om det kunne være en mulig kobling mellom disse, og at Ingebret,., og Amunds Skjøls søster har felles tilknytning til Næss , Min ane Hans Nilsen har også en tilknytning til Næss,.. Hei Arnt !Det ser ut til at skiftet avklarer Anne Katrines opphav og at hun ikke er den jeg hadde tenkt meg ,..Takker igjen Jon og Arnt for nyttige tilbakemeldinger.Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.