Gå til innhold
Arkivverket

[#45363] Forlovere vielse Korskirken 1769


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg ber om å få opplyst navn på forlovere ved vielse mellom Gullach Gertsen og Inger Torstensdatter 6/1-1769 KK. Hvis det er mulig.Og navn på fedrene til brud og brudgom hvis det er mulig.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje  E Skrolsvik

Hei Kristin. Slike oplysninger er ikke nevnt i kirkebok for Korskirken i Bergen. Men den Gullach som her gifter seg 1769 må være født i KK 24/1-1745 av foreldre Gerdt Larsen og Rangele Gullachsdatter.Men det er ikke Inger Torstensdatter han får barn med i KK. Det skriver presten Janniche Christensdatter ved dåp 7/6-1769 og Janniche Henrichsdatter 26/12-1770. Men resten er Christensdatter.Det beste er vel å sjekke om der er skifte etter Gerdt Larsen. Ser forøvrig at ei Inger Torstensen har barnedåp i KK 3/10-1769.Hun er gift med en Torsten Nilsen. Mulig presten blander litt sammen etter copulasjonen ?M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Terje S.!Mange takk for ditt innlegg!Har også lagt merke til det med Inger Torstensdatter og Torsten Nilsen. Og gjort meg tanker om at presten skrev feil slik som Yngve Nedrebø nevner i annet tema (om hvem som var kona til Gullach Gjertsen,tror det var dette temaet) om at presten kunne skrevet feil. Har sett at tidspunktene for de forskjellige begivenheter er nære i tid når det gjelder de ovennevnte personene. Har også funnet dåpen til Gullach med foreldre Gerdt Larsen og Rangele Gullachsdatter.Men tenkte at jeg skulle vite navn på forloverne, slik at jeg fikk bekreftet hva som kunne være riktig. Det med tanke på at presten kunne skrevet feil i andre begivenheter. Gerdt Larsen og Rangele fikk en sønn til. Så det kunne være en mulighet for at Gerdt el. broren til Gullach var noen av forloverne. Da ville jeg kanskje fått bekreftelse.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.