Gå til innhold
Arkivverket

[#45368] Hedemark: Sør-Odal, Ole Olsen (Sæther), f. ca. 1852


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Skulle gjerne fått sjekket kirkeboka for Sør-Odal (Ullern ?) for å finne Ole Olsen som er nevnt i FT1900 i Strandgaten 2, Oslo, e.m., Snekker, f. 1852. Hvem var hans foreldre ?LenkeDet er nevnt en familie i bygdeboka for Sør-Odal, bind 6, s. 363:Inderst e. Eli Tostensdt., 41 årBarn:1) Ole Olsen, f. ca. 18532) Oline Olsdt., f. ca.1858Lurer på om dette kan være riktig familie, men vil gjerne ha noe mer håndfast. Kirkebøkene for dette tidsrommet er ikke scannet ennå.Håper noen kan hjelpe meg med dette.Beset hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, det kan vel bli vanskelig. Nå har det seg imidlertid slik at Ole Olsens sønn, Ole Georg Nikolai Olsen, f. 6.7.1852, Oslo, senere brukte navnet Sæther. Vi mente derfor at det kunne være stor sjanse for at de da hadde forbindelse til Sæther i Sør-Odal. Eli Tostensdt., Ole og Oline var nevnt under Sæther. Derfor var dette en mulig kandidat.Har ikke funnet Ole Georg Nikolai Olsen sin dåp i Oslo, men han ble konfirmert 1896, 4. okt. i JOhannes menighet i Oslo. Familien bor da i Vinkelg. 17, og foreldrene er oppgitt å være Snedker Ole Olsen og h. Anne Abrahamsen.Har heller ikke funnet deres giftermål, men Anne må være død før 1900. Er rimelig sikker på at det er riktig familie vi har funnet i 1900, ettersom hans sønn Georg Olsen, for tiden var bosatt i Askim.Er det noen som vet noe om den videre skjebne til den nevnte familie på Sæther i Sør-Odal ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Inger Den Ole Olsen som du henviser til på Sæter i 1900, han var født 5/10 1854 i Sæterhaugen og døpt i Ullern kirke 5/11 1854. Foreldre var Ole Olsen og Eli Tostensdatter. Denne Ole Olsen f. 1854 ble gift i 1879 med Anne Hansdatter Sandbakken (Se S.O. VI s. 374) Jeg har ikke hatt tid til å se etter så mange barn, med de får ei datter Marie f. 8/10 1881 på Ullermoen, døpt 23/10 1881 Ullern kirke (Se S.O. VII s. 160) Hvordan det gikk denne familien videre veit jeg ikke, men jeg tror ikke at dette er din Ole. Er du sikker på at den Ole Olsen du leiter etter var født i Sør-Odal? Jeg fant en kandidat under utflytting i kirkeboka, Ole Olsen Presterudsæteren f. 16/1 1852. Han fikk attest til Christiania den 25/10 1869. Han var da ugift. Under døpte i Strøm kirke i 1852 fant jeg han: Ole f. 16/1 1852 og døpt 14/3. foreldre: Husmand Ole Evensen Presterudsæteren og hustru Andrea Olsdatter. Presterudsæteren kan jo ha blitt til Sæther i Christiania? Lykke til videre Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Inger og Terje. Denne Ole Olsen fra Presterudsætra i Sør-Odal har jeg ikke rukket å melde fra til Terje om at han ble viet i Grønland kirke 20. januar 1878 med Anne Abrahamsdattter f. 21. januar 1854 Hansgården Magnor, døpt i Eidskog kirke 19. februar s.å.Konfirmert i Eidskog kirke 10. oktober 1869. Anne fikk attest datert 20. april 1873 for emigrasjon til Australia. Det ble nok stopp i Christiania med gifte, først med denne Ole fra Presterudsætra, deretter som enke viet borgerlig i Kristiania 14. april 1808 med August Viggo Adolfsen f. 1883 i Horten. Dersverre så har jeg ikke notert hvilken kirkebok denne vielsen er funnet i. Nå er vi tilbake til Abraham Nilsson og Rangdi Eriksdatters barn, som du tidligere har hatt et arbeide med Inger. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal dere ha begge to. Da tror jeg virkelig gåten er løst denne gangen også.Finn, dette er alstå foreldrene til Anne Marie Mathilde Olsens ektemann, Georg Olsen. Anne Marie M. og Georg fikk Sønnen, Bjarne,f. 10.6.1904, Askim. Det viste seg at de også fikk datteren Marta Otilie, f. 9.6.1903, Spydeberg. Anna M.M. og Georg ble skilt og hun fikk i 1907 en datter med Rolf Marius Hansgården, og ble senere gift i Amerika med Isak Abrahamsen Hansgården. De fikk 4 barn. Hvis du ikke har fått alle disse opplysningene, Finn, må du bare sende meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Terje, hvis du er interessert i å vite mer om det jeg har av opplysninger om disse folka, må du bare si ifra. Jeg deler det selvfølgelig også med deg.Dette var kjempemoro.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Terje, har du bygdebøkene for Sør-Odal ? Står det noe om Presterudsæteren og disse folka der ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Inger. Når de kloke hoder kommer sammen så blir det ordning på det. Terje og jeg har bygdebok nr. 5 for Sør-Odal. Vi snekrer ei fil til deg om Presterudsætra. (SO V.s.363) Ole Evensen kom fra Aurskog og giftet seg med enka Andrea Olsd. som da var i Presterudsætra. Skal til Odal i kveld så jeg tar dette med meg dit. Har tilgang til film. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk det var veldig fint. Jeg er virkelig imponert over all hjelp jeg har fått. Håper jeg kan være til hjelp for dere en gang.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.