Gå til innhold
Arkivverket

[#45369] Anders Olsen Smørdal, Lindås


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Prøver å finne hvem som var far til Anders Olsen Smørdal (ca. 1660-1753).Jeg er litt usikker på hvem dette er. I 1645 er det en Anders O. på Smørdal sammen med konen Anne. I mantallet 1701 er det en Anders O. på Smørdal, f. ca 1660, med sønnene Nils og Ole. Den siste Anders er vel han som dør på Smørdal i 1753, 90 1/2 år gammel, og han som nevnes som sønn (3 år) eller stesønn (6 år) til Ole som er 48 år i 1666. I tingbøkene er det skifte etter Anders O. Smørdal i 1737, der nevnes konen Anne Goutesdatter, samt Anders far Ole Jonsen. Er dette skiftet etter den Anders som var på Smørdal i 1645, eller en av dem som var der i 1666 ?Jeg har sett at faren til Anders O. som døde 1753 var Ole Nilsen Smørdal (ca. 1618 - 1692).Noen som kan oppklare de ulike Anders O. på Smørdal ? Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Ørjan. I mine notater har jeg skrevet at Ola Smørdal f. ca. 1618 er far til Anders, og at Kari Andersdatter er hans mor. Hun skal være datter av Anders Magnesen Smørdal f. ca 1586 og hans kone Maritte. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Det er utenfor temaet. Men Smørdal-navnet interesserer meg, da en slektning av meg giftet seg med en Smørdal. Hun het Ragna/Ragnhild Kirsten Smørdal, f. 1892 Bergen.Født Johnsen. Finner ikke henne i div. kilder. Siden du bor i Bergen, så tenkte jeg at det ikke kunne skade å spørre deg om du kjenner til henne.Kjenner du til henne?Viser til tema 35791.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.