Gå til innhold
Arkivverket

[#45376] Eidsvoll: Agnes Lovise Berntsdatter ft 1876


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Agnes Lovise Berntsdatter var iflg folketellingen 1900 Lenke født i Eidsvoll i 1876. Jeg finner henne ikke døpt i Eidsvoll. Det kan skyldes at hun var født i Langset sokn. 1876 er her ikke tilgjengelig på nett, heller ikke som skannet kirkebok. Hun og ektemannen Sigvart Gundersen finner jeg heller ikke ekteskapet til. Barna deres er døpt i frikirken i Kristiania, selv om de bor i Eidsvoll (Nygård under Frilset). Dette er delvis registrert i kirkebok for Eidsvoll. Er det noen som kan hjelpe med hvem av de mange Bernt'ene i Eidsvoll som var far til Agnes Lovise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Nei og nei så flaut... Hvordan kan jeg ha gått glipp av denne? TUSEN takk. Nå fant jeg dem med en gang i folketellingen 1875, og kommer videre. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I 1865 var foreldrene husmannsfolk på Hjulmakerstua under Holt: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60237&gardpostnr=1357&personpostnr=7496&merk=7496#ovre>Lenke.I 1900 var de føderådsfolk på Sanderud i Fenstad, Nes: LenkeI følge Nes på Romerike, gardshistorie bind I s. 70 ble Sanderud solgt til Bernt i 1889. og til sønnen Einar Sannerud i 1900.Bernt Andreas Embretsen Sannerud var fra Pålstun Habbarstadbakken, født 06.10.1839 (militærrull, Akershusiske infanteribrigade, 1834-66, rode 40, s. 418). Foreldre Embret Gudbrandsson og Karen Ovidia Olsdotter. Embret døde 22.04.1877, 80 år gammal og i dødsmeldinga er nevnt som arvinger blant andre sønnen Bernt, 38, på Sander. Karen Ovidia døde 23.03.1878, 75 år gammalSigvart og Agnes tilhørte den evangelisk lutherske frimenigheten. Sønnen Sverre er innført som fødte av dissentere i Eidsvoll 1905, nr. 1 for 1907:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk for hjelpen. Spennende informasjon. Sigvart og Agnes 'forsvinner' fra kirkeboka siden de døper ungene sine i Frikirken i Oslo. Bare noen av dem er registrert av presten lokalt. Jeg leter fortsatt etter ekteskapsinngåelsen deres. Kanskje giftet de seg også i Frikirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Det ser ut som om alle (eller de fleste) barna deres konfirmeres i Eidsvoll kirke. Her oppgis fødselsdato, og det at de er døpt i den lutherske frimenighed i Kristiania. Sannsynligheten øker derfor for at det er i Kristiania de giftet seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.