Gå til innhold
Arkivverket

[#45380] Bodø/Nordland: Hans Paulsen (f. 1888). Foreldre.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Hans Paulsen (f. 1888) fikk et uekte barn med Petra Kaspara Helgesen (f. 1887) i 1913, mens Petra var på Røst. Barnet fikk navnet Helge. Mer vet jeg ikke.Vet noen navnet på foreldrene?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

I et raskt søk i folketellinga for 1900 fant jeg Petra og hennes foreldre: LenkeHans Paulsen kan nok komme fra flere kanter av landet. Ikke umulig at han var fisker...mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Torill. Jeg tror også at Hans Paulsen kan bli vanskelig å finne. Finner han heller ikke i folketellingen - hvis det ikke er den Hans Paulsen f. 1892 - 4 år senere enn han har oppgitt.Har skaffet meg Saltdalsbøkene og der er det riktig at Helge Edvard Johansen er faren, men Marta Johanna Jonsdtr. var hans andre hustru (gift 1889). Den første kona døde like etter at Petra Kaspara ble født. Hun het Anne Charlotte Caroline Pedersdtr. (f. 1861 og sannsynligvis død 1887 eller 1888 - barselfeber?)Men problemet blir jo, som du sier, Hans Paulsens bakgrunn.... Står det forresten noe i Bodin bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Bror Even Heminghytt i Bodø har på den lokale siden for Bodø lagt ved kirkebokavskrift for året 1888. Her finnes Hans Norman, født 25. mars 1888 og døpt 1. juli s.å.Foreldrene er der oppgitt til å være Ole Paulsen og Anna Gurine. FT 1900 forteller om en Hans født i 1892, men det var ikke uvanlig at årstallene avvikte fra virkeligheten.Mine spørsmål er: Det står at Ole hadde fødested Stangevik Rom og hustruen Anna Xansund N Rom. Xansund N betyr vel Kristiansund N? Men hvor er Stangevik Rom? Kan dermed noen hjelpe meg videre med foreldrene til Ole og Anna Gurine?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.