Gå til innhold
Arkivverket

[#45382] Beitstad - Christopher Michaelson f. ca. 1686 og Marit Mortensdtr. på Jønnum


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Christopher Michaelson f. ca. 1686 var gift med Marit Mortensdtr. Jønnum. Hun var født ca. 1700. De var bsatt på Gjelen i Beitstad.Marit Mortensdtr. Jønnum var datter av Morten Andersson født ca. 1650 og Siri Olsdtr. Holmvik, som igjen var datter av Ole Pederson Holmvik født ca. 1628 og Marithe Pedersdtr.Ole Pederson Holmvik var sønn av Peder Pederson Landsem og Gunhild Bjørnsdtr. Utvik, som igjen var datter av Bjørn Utvik og Ragnhild.Kjenner noen denne slektskretsen og opphavet til spesielt:Morten Andersson Jønnum f. c. 1650og Christopher Michaelson født c. 1686?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Ragnhild og Bjørn Utvik er mine 8xtippoldeforeldre (gjennom deres datter Astrid.) De opplysninger jeg har om datteren Gunhild Bjørnsdtr. stemmer ikke helt med det du har, men det kan være at hun har vært gift 2 ganger, eller mine oppl. er feil. Men jeg har navnet Peder Stålsen Honvik på hennes ektemann. De hadde 4 barn, Astrid f. 1650, Peder f. 1666, Johannes f. ca 1670 og Berit f. ca 1670. (Berit ble g.m. Thomas Arntsen Brørs, Namdalseid) - Altså ingen Siri.Morten Andersen Jønnem f. ca 1652, d 1728 på Jønnem. Hans kone er kalt Siri Olsdtr. Jønnem, d 1719 på Jønnem. De har 2 barn, Ingeborg Mortensdtr. g.m. Gunder Bertilsen Flekstad, ( mine 4xtippoldeforeldre) og Christopher Mortensen Jønnem f.ca 1697. Morten Andersen er nevnt i 1701-manntallet for Beitstad. Han er da 49 år, leilending og 'Nerer sig af deris gaards afling'. Han kjøpte Jønnem ved skjøte av 12/6 1703, ifølge Beitstadboka. Vet ikke om dette er til noen hjelp, ettersom vi har to forskjellige Peder som ektemann til Gunhild Bjørnsdtr. Utvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Har bygdeboka for Beitstaden og Utvik, dessuten den for Malm, der er barna til Gunhild og Peder Landsem oppgitt til å være:Ole, Anders, Malen, Marithe og Gunhild.Sønnen Ole Pedersen Holmvik hadde barna: Peder, f. 1666, Johannis, f. 1670, Joen, f. 1675, Siri, g.m. Morten Jønnum, Astrid, f. 1670, Berithe g.m. Thomes Brørs Namdalseid.Garanterer ikke noe for at dette er rett, bygdebøker kan også inneholde feil, jeg kan også skrive feil og dette ble kanskje mer forvirrende enn oppklarende.Er selv en etterkommer etter Størcher Biørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for innlegg!Sannsynligheten for 2 gifter er der. Jeg har de samme opplysningen som du opplyser fra bygdeboka, dvs identisk med Inger i innlegg 3.Står det noe om mulig opphav der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Fant ikke noe om opphavet til de to du spør om, men det står da litt om Morten Andersen. Ved folketellinga 1701 er han 49 år. sønnen Kristoffer er 4 år. Skifte etter kona Siri Olsdatter i 1719, 4 barn: 1. Kristoffer, 22 år. 2. Marit, 19 år. 3 Ole, 15 år, 4 Ingeborg 12 år.Datteren Marit ble gift med Kristoffer Mikkelsen (Mulig far er Mikkel Jønnum)Blandt barna til disse to er Ane, f. 1732 gift med Abraham Staven på Namdalseid. Er etterkommer etter disse to også! Hadde ikke sett at Ane var en etterkommer av Bjørn på Utvik. Morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det spørs om det ikke er samme Peder det er snakk om. I mine notater har jeg: Peder Pedersen Landsem også kjent som Peder Stålsen Landsem. De barna jeg har er: Malen, Marithe, Gunhild, Ranni, Beret, Anders og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Eva. Det må være samme karen. Hvor har du opplysningene fra. En slektsbok?Hadde vært morro å lest den i såfall.Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Anders J. Moen Ja. 10 unger da er Marit oppattgift med Stål Nilsen.De 3 siste er hans.Kan tenke meg å kopiere litt fra bygdebøkenen og sende deg. Det blir mye å skrive her om du skal få med alt om disse folka som er etterkommere etter Bjørn fra Utvik.Du kan sende meg adressen din i e-post om du ikke vil legge den ut her.Min e-postadr. setter'start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det enkleste er vel at jeg låner bygdebøkene på biblioteket. Vi har et utmerket bibliotek i Florø som skaffer det meste på en uke.Hvilke bygdebøker er det jeg må låne?Takk for all hjelp hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg glemte en ting, nemlig at Peder Stålsen var bruker av Landsem, slik som nevnt i innlegg 7. Går ut fra at navnet Honvik skal være Holmvik, slik andre nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Det er smart å låne bygdebøkene, så får du se alt som står der. Du bør låne Beitstadbøkene og Malm boka.Honvik er gammelt navn på Holmvik.Aslaug. Hvor har du opplysningene om at Peder Stålsen var bruker på Landsem fra? (fra Sissil? I såfall er det helt sikkert rett.)Det ligger 2 skifter på digitalarkivet over 2 av Bjørns døttre. Skifter i Inderøy. Men disse har dere sikkert sett. Det er disse som i utgangspunktet gjør Bjørns slekt så grei å følge.Hilsen Inger fra Namdalseid (gamle Beitstaden) no med to slektslinjer fra gamle Bjørn på Utvik, Brørs og Staven her på Eidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Retting. Skiftene er etter Størcher Biørnsen og Gunhild Størchersdatter. Skiftet etter Biørn er i Beitstadboka 111 Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Inger! Beklager at jeg er sein til å svare, pc-en min lager problemer i dag. Dessverre er jeg ikke god til å notere hvor jeg alle opplysningene fra, i dette tilfelle har jeg nok noe fra Sissil og noe fra Beitstadboka. Men noe er funnet på Internett, i en eller annens slektopplysninger som gikk inn i Utvikslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Kjenner til problemet, før var jeg skrekkeølig dårlig til å notere kilder, til min egen store ergelse no. Prøver å skjerpe meg.Grunnen til at jeg spør om Stålsen er at jeg ikke finner han i Beitstadboka, det kan godt være at jeg har lest for kjapt.Sissil er en veldig pålitelig kilde, svært flink med den oversettinga vi andre behøver for å skjønne noe av disse gamle skriftene. Dessuten så ryddig og grei. Den jobben ho gjør kan ikke verdsettes høyt nok.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tusen takk for komplimentet - nå ble jeg flau! Jeg prøver å sikre meg med kilder når jeg kobler personer, men det betyr ikke at det ikke kan være feil.Jeg har ikke noe patronymikon på Peder, men jeg har Gunhild som gift med Peder Landsem, og deretter med Christopher Pedersen Landsem. Av barna deres er Ole, Anders, Malen, Marit, Gunnhild, Randi og Berit oppgitt i skiftet på Saugestad. Ole, Malin og Marit er også oppgitt ved kopskatten i 1645 (dvs. at de var over 12 år), mens Anders er oppgitt som sønn av Christopher Pedersen i 1664. I 1664 er det også oppgitt en tjenestedreng ved navn Bjørn Pedersen på 25 år. Jeg vil anta at han også er en sønn av Gunhild og Peder, for i mantallene for 1664 og 1666 var det vanlig at eldre sønner sto registrert som tjenestedreng eller knegt. Det er jo svært sannsynlig at de har en sønn ved navn Bjørn, men han må i såfall være død før skiftet i 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg slo opp på Kopskatten 1645, og fant at Landsem var delt i to bruk i 1645. På den ene gården bor Ståle med hustru Marit Tørrisdatter og sønn Peder Stålsen. På den andre gården bor Peder med hustru Gunhild Bjørnsdatter.I 1657 er det oppgitt to stk. Peder. Den ene er bosatt på Landsem og har 22 storfe, 16 småfe og 4 geiter, mens den andre er bosatt på Landsemaunet og har 13 storfe, 4 småfe og 3 geiter.Landsem er krongods, så bygselen burde vært skrevet inn. Jeg har ikke funnet bygsel på Landsem før i 1662, da Christopher Pedersen får bygsel etter Peder, som er død, og skal gifte seg med enken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Sissil. Hadde ikke lest bygdeboka skikkelig så jeg fikk en hyggelig overaskelse da jeg så at Ane Christoffersdatter gift med Abraham Pedersen (han du fant opphavet til) var en etterkommer av Bjørn på Utvik, skikkelig morro! Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg har funnet flere notater jeg hadde liggende, men jeg vet fortsatt ikke hvor jeg har det fra, og kan derfor ikke garantere noe.Marit Mortensdtr. Jønnem var 1g.g.m. Christopher Michaelsen Jønnem, (1686-1738). De hadde sønnen Elias Christophersen Gjelen (1725-1773) Han bygslet Holmvik østre etter svigerfaren i 1753, og bygslet Gjelen i Malm 1764. G.m. Marithe Jacobsdtr Holmvik (1733-1818). Marit Mortensdtr. g.2.g.1738 m. Stål Nilsen Jønnem (1699-1777). De hadde sønnen Peder Stålsen Kjeldseth og datteren Randi Stålsdtr. (g.m. Ole Henriksen Saugestad.)Peder Stålsen Kjeldseth f. 1744 g.m. Kjersti Olsdtr. Kjeldseth. De bygslet Kjeldseth. Kjersti Olsdtr. var dtr. av Ole Olsen Kjeldseth og Ragnhild Larsdtr. Ragnhild kommer også fra Utvikslekta, hun var dtr. av Lars Sivertsen Bartnes og h. Kirsti Henriksdtr. Bartnes. Kirsti var dtr. av Henrik Nilsen Bartnes og Ragnhild Mikaelsdtr. Utvik. Hennes far Mikael Bjørnsen var sønn av Ragnhild og Bjørn Utvik.Så har jeg også disse oppl. om Marit Mortensdtr.: Hennes foreldre var Morten Andersen Jønnem og Siri Olsdtr. Holmvik. Siris foreldre: Ole Pedersen Holmvik (1628-1700) og h. Marit Pedersdtr. De hadde bygsel på Østre Holmvik, gnr. 14 i Malm. Ole Pedersen var f. på Landsem i Malm og sønn av Peder Pedersen Landsem og Gunhild Bjørnsdtr. Utvik.Disse oppl. må sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for mye god informasjon!Kjenner dere opphavet til Morten Andersson Jønnum f. c. 1650 og Christopher Michaelson født c. 1686?Finnes det skifter etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til nr. 18: Hei Inger! Det var morsomt at du fant flere linker til Ragnhild og Bjørn Utvik, men det forundrer meg ikke. Selv er jeg etterkommer etter Størker, Astrid og Gunhild i flere varianter, og har mistanke om at jeg også kan ha både Michel og Arnt blant mine aner. Denne slekta ser i stor grad ut til å holde seg innenfor 'klanen' når det gjelder giftemål.Til nr. 20: Morten Andersen må være han som er 12 år og tjener på Wigsetter i 1666. Det tyder vel på at han er foreldreløs. Det er ingen som naturlig peker seg ut som mulige foreldre, men det går jo an å spekulere litt. Navnet Morten forekommer ikke så ofte i Beitstad har forøvrig ikke så hyppig forekomst i Beitstad på dette tidspunktet - det er mer utbredt i Stod og ikke minst på Inderøy. Men det finnes i 1666: en husmann på 60 år (sannsynligvis kårmann) under Wigen ved navn Nils Mortensen. I tillegg er det brukeren av Homnes, Morten på 55 år. Det er vel en viss sannsynlighet for at Morten Andersen er i slekt med disse to.Christopher Michelsen finner jeg ikke i 1701-mantallet for Inderøy fogderi, men du kan kanskje finne ham i et annet fogderi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Sissil, kan det være for å holde 'rikdommen' og kanskje makt i slekta? Det var kanskje ganske vanlig å gifte seg med slektninger den gangen. Det var i alle fall viktig å bli gift med noen med gård, så slapp en livet som husmann eller husmannskone. For ikke å snakke om Inderst.Har du noen gang funnet noe om hvor Bjørn og Ragnhild kommer fra? Eller er det noen av dere andre her som har det?Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.