Gå til innhold
Arkivverket

[#45391] Min svenske nøtt,Gustav Adolf.Kan noen hjelpe med oppslag?(emibas er prøvd)


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Jeg trenger hjelp til å finne min oldefar i Sverige,og når han evnt.kom til Norge LenkeJeg har ikke mange opplysninger om han. Han er født i Sverige i 1877. Når han gifter seg med min oldemor Lovise 24/12-1899,i Rygge står det følgende: Skomagersvend Gustav Adolf Johansen,f.1877,Sverige,konfirmert i Sverige 1891. Bosted:Ørehavnen. Far: Skomager Johan Larsson. Forlover: Skomagersvend Johan Larsson,med bosted Ørehavnen.Det bor en skomaker ved navn Johan Larsson,f.1845,hans hustru Josefine,f.1852, og barna Hilda og Signe på plassen Borgen,under østre Øre i FT 1900.Dette kan være Gustavs foreldre,eller i det minste hans far.Men jeg er ikke på noen måte sikker.Jeg har funnet paret på Borgen under innflyttasvensker. De flytta fra Ånimskog i Sverige,til Degernes i 1880. De hadde ingen barn med seg.Jeg håper virkelig på litt hjelp nå. Nå står jeg fast. En bekjent har hjulpet meg veldig de siste dagene,bl.a. med oppslag i emibas,uten at vi ble noe klokere.På forhånd takk.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel dåpen i kirkebøker for en Hilda Anette med foreldrepar Johan L. Larsson og hustru Josefine: Lenke Du må nok klikke på forstørrelsesikonet i høyre hjørnet, for å lese boksida. Vet jo ikke om dette kan være foreldre til Gustav Adolf også?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for innspill,Gunn og Tore.For å ta det siste først. Den Gustav Adolf du har funnet her er sjekket ut. jeg trodde en stund at han var riktig mann,men den gang ei.Det er rett familie du har funnet her,Gunn. Det stemmer også med Hilda. Signe er født i Rygge i 1892,og er ført under dissentere. Når vi først er inne på familien på Borgen kan jeg ta med det jeg vet om dem.Johan Leonard Larsson,f.31/10-1845,Ånimskog,Sverige.Konfirmert samme sted. Amalie Josefine Adriansdotter,f.8/12-1852,Ånimskog, konfirmert samme sted. Paret flyttet til Degernes,fra Ånimskog i 1880,som tjenestefolk. Bosted:Eng. De var da ugift. Altså har de giftet seg mellom 1880 og 1882. Hilda var ektefødt. Har så langt ikke funnet dem gift i Moss. HAr støvsugd(syns jeg selv)kirkebøkene,for å finne dem innflytta til Moss,uten hell.Men,jeg vet jo ikke om dette er de rette foreldrene til Gustav Adolf. Jeg har bare ikke lyst til å slippe taket i dem,før jeg er sikker.Jeg antar at Gustav Adolf kom til Norge etter 1891,siden han er konfirmert i Sverige i 1891.Som dere skjønner,nå står jeg fast. Tusen takk for at dere tar dere tid til å engasjere dere.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Larsson, Johan Leonard Arbetare (ogift man)f. 31/10 1845 i Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 28/7 1888 från Bolet, Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 60Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1888 043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for innspill.Ja,og det er dette jeg ikke skjønner. Amalie Josefine står også oppført som utvandret i 1888,ifølge emibas. Paret er da ugift. Og det stemmer da ikke ettersom barnet de fikk i Moss i 1882,var ektefødt.Her er Johan innflytta til Norge ifølge Østfold historielagLenkeDet er noe som ikke stemmer her. Det er ført feil årstall på et eller annet tidspunkt her. Men,når i all verden kom Gustav Adolf til Norge,og fra hvor i Sverige?Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Adriansdotter, Amalia Josefina Piga (ogift kvinna)f. 8/12 1852 i Svarteborg, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 28/8 1888 från Lösdrivl, Ånimskog, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 547Emibas emigrationsakt: Ånimskog P 1888 049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludigsen

Sweden Amalia Josephina Sex: FEvent(s): Birth: 08 Dec 1852 Place: Christening: 12 Dec 1852 Place: Foss, Goteborg och Bohus, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Adrian NILSSON Mother: Anna Lisa BLADSource Information: Batch Number: C404603 Source Dates: 1788 - 1861 Film or Fiche Number: 132708 Collection Details: Svarteborg; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I folketellingen 1890 bor Gustaf Adolf Johansson f 1877 i Håby hos denne Adrian Nilsson. Det står at Gustaf Adolf er pojken evt kjæresten til Adrian Nilssons uækte dotter. Vet du om Amalie Josefine hadde søsken ved navn Carl August og Augusta? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hallo.Dette er jo kjempeflott!Ja,jeg har vært inne på tanken at dette paret har vært fram og tilbake mellom Norge og Sverige. Men det er jo merkelig at de står som ugift i Sverige i 1888,men at de er gift når de får et barn i Moss i 1882. Skal leite videre etter en evt. vielse. Kan ikke finne dem viet i Moss,men de kan jo ha giftet seg i Degernes.Da kan det se ut til at det var riktig å holde på Johan og Amalie Josefine som foreldre til Gustav. Han bor da hos sin bestefar,og er ikke med på lasset til Norge i første(andre)omgang.Jeg vet ikke noe om evt. søsken av Amalie Josefine.Nå ble jeg kjempeglad. Endelig et gjennombrudd. Tusen takk. Skal prøve å finne ham innflytta til Norge en gang mellom 1891 og 1899. Han står ikke innført som innflytta i kirkeboka for Rygge.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Adrian står det at han er født 1824 i Svarteborg. står kone Augusta Adriansdotter f 1853, men det står at hun er mor til oekte dotter Carolina f 1879 i Hede.Jeg skal se om jeg finner slektskapet. Så har Adrian sønnen Carl August f 1850 i Foss. Står at han ikke er der på tellingen, er sinnsyk. Adressen deres er Nyhagen backstuga under Håby nedre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Foss 1690-1861 143001V1 28400 SCB-kod: 143001 SD-suffix: V1 Vigseldatum: 1852-04-03 Mannens titel: Ungkarl Mannens förnamn: Adrian Mannens efternamn: Nilsson Frack Mannens adress: Drömskeröd, Svarteborgs sn. Mannens adress (normerad): Svarteborgs sn., Drömskeröd Kvinnans titel: Hustru Kvinnans förnamn: Anna Lisa Kvinnans efternamn: Andersd. Blad Kvinnans adress: Giljan, Lills Röstorp Kvinnans adress (normerad): Röstorp, Lilla, Giljan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Håby 1690-1920 143002D1 50100 SCB-kod: 143002 SD-suffix: D1 Kön: M Födelsedatum: 1824-07-27 Dödsdatum: 1911-08-01 Titel: Gift Förnamn: Adrian Efternamn: Nilsson Adress: Nyhagen under Håby nedergård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Håby 1690-1920 143002D1 46700 SCB-kod: 143002 SD-suffix: D1 Kön: K Dödsdatum: 1890-02-01 Titel: Backstugesittarehustru Förnamn: Anna Lisa Efternamn: Andreasdotter Adress: Nyhagen under Håby N Ålder vid dödsfallet: 74 år 11 mån 12 dgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Håby 1690-1920 143002D1 50660 SCB-kod: 143002 SD-suffix: D1 Kön: K Födelsedatum: 1850-05-02 Dödsdatum: 1915-05-29 Titel: Förre arbetaren Förnamn: Karl August Efternamn: Adriansson Adress: Å församlingen skriven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Håby 1688-1920 143002F1 59440 SCB-kod: 143002 SD-suffix: F1 Kön: M Födelsedatum: 1877-03-29 Förnamn: Gustaf Adolf Adress: Drammen i Norge Kvinnans titel: Piga Kvinnans förnamn: Amalia Josefina Kvinnans efternamn: Adriansdotter Övrigt 1: Fader okändLadda hem hela registret [Visa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Adrian Event(s): Birth: 27 Jul 1824 Place: Christening: 01 Aug 1824 Place: Foss, Goteborg och Bohus, Sweden Parents: Father: Nils OLSSON Mother: Elisabeth HANSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hallo igjen.Tusen,tusen takk,Hanne. Du gjør en fantastisk jobb.Nå har jeg til og med en fødselsdato, og oppholdssted i Norge. Det kan se ut til at det kan bli vanskelig å finne svaret på hvem som er hans rette far. Når han gifter seg står det jo Johan Larsson,men det kan jo være han som fungerer som far siden han er gift med Gustavs mor.Dette er virkelig flott.Mvh anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Håby 1688-1920 143002F1 49850 SCB-kod: 143002 SD-suffix: F1 Kön: M Födelsedatum: 1856-02-23 Förnamn: Leander Adress: Dockekullen under N Håby Mannens titel: Torpare Mannens förnamn: Adrian Mannens efternamn: Nilsson Kvinnans förnamn: Anna Lisa Kvinnans efternamn: AndreasdotterHåby 1688-1920 143002F1 31910 SCB-kod: 143002 SD-suffix: F1 Kön: K Födelsedatum: 1819-03-15 Förnamn: Anna Lisa Adress: Dockekullen under Håby Mannens förnamn: Petter Mannens efternamn: Johansson Kvinnans förnamn: Anna Kvinnans efternamn: Andersdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.