Gå til innhold
Arkivverket

[#45393] Syskjenflokk frå Gulen til Amerika. Kvar vart det av dei?


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Strand

11. mai 1911 reiste Mathilde Sofie Bertelsdtr. Havrø f. 1888 frå Bergen til Amerika. Reisemålet var Boston, ho hadde fått billett, og ho reiste til familie. Truleg må eit eller fleire av dei eldre syskjena hennar ha reist før, men eg finn dei ikkje i emigrantprotokollane. Dei eldre syskjena var Anne Josefine f. 1880, Henrik Andreas f. 1882, Oline Marie f. 1884 og Olai f. 1886. Året etter, 7. mars 1912 reiser broren Olaf og systera Alette same vegen. Også dei skal til Boston til familie, og dei har fått billett. Er det nokon som kan finna ut kvar det vart av desse søskjena i USA?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Olaf og Alette ankom Boston 25. mars med 'Ivernia'. Siste oppholdssted Sørbøvåg. Fødested Børtnesøen. Far Bertel Andersen Børtnesøren. De skal til sin bror Henry Bertelsen, 16. De Wolfe Str., Cambridge, Mass.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930-census, Concord, Middlesex, Mass., West Concord. 56. Common Wealth Str.Henry A. Bertelsen, Head, 48, f. i Norge, imm. 1905, nat., 'Engineer.' Leier bolig.Alfhild O, Wife, 39, f. i Norge, imm. 1912, nat. Gift da hun var 29 år gl.Dorothy V., Daughter, 8, f. i Mass.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Alfhild O. BertelsenSSN: 012-30-6125Last Residence: 02135 Brighton, Suffolk, Massachusetts, United States of AmericaBorn: 27 May 1891Died: 13 Jan 1989State (Year) SSN issued: Massachusetts (1956 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Tusen takk til Arne for god hjelp! Då yngste bror til desse 3, Edvard Johan Bertelson, f. 1899, utvandra 10. november 1921, skulle han til New York for å besøkja familie. Kven av familien var det som budde i New York?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Han skulle til sin bror Olaf Andersen, Box 433, Nantucket, Mass.Olaf skrev seg altså for Andersen og ikke Bertelsen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-census, Nantucket, Mass.Olaf Andersen, Head, 29, f. i Norge, imm. 1910. nat. 1917, 'Fisherman'.Dagny M., Wife, f. i Norge, imm. 1914, nat. 1917 1930, Nantucket:Olaf og Dagny med barna:Earl O. 10 år.Norman R. 9 år.Marylou D. 5.Philip E. 3.Her bor også en bror Richard Johnson (alder uleselig), ugift, f. i Norge, imm. 1924(?), 'Carpenter'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Stor takk enno ein gong til Arne. No er eg verkeleg komen eit godt stykke lenger. Men 'mykje vil ha meir': Er det råd å følgja spora etter jentene i familien og? Kvar blei det av Mathilde Sofie og Alette?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg får dessverre ikke noen gode treff på 'kandidater' til Mathilde og Alette i Mass. De har vel giftet seg og flyttet, og med 'nytt' etternavn blir de ikke så god å finne. Om du har eksakt fødselsdato kan vi jo søke på fornavn og dato i SSDI, men da må de helst ha blitt gamle før de døde. En annen mulighet er å få fatt på en nekrolog etter en (eller flere) av deres søsken. De kan da være nevnt der med sine 'nye' navn. Dette kan være Olafs dødsregistrering:Name: Olaf AndersonSSN: 029-14-6111Last Residence: MassachusettsBorn: 9 Aug 1890Died: Apr 1963State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951 )Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Mange takk enno ein gong. Fødselsdato på den eine kan du få: Alette f. 14.10.1892. Fødselsdato på Mathilde har eg ikkje, men årstalet er 1888.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner dessverre ikke noen Alette f. 14. 10. 1892 registrert som død i SSDI. Hun ble kanskje ikke så gammel da.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Der er 8 Mathilde/Mattie f. 29. mars 1888 reg. som død i SSDI. Disse er selvsagt spredt over hele USA. Jeg får ta en gjennomgang i tellingene og se om noen av dem var f. i Norge. Dette vil ta noe tid.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ingen av de jeg nå har sjekket var f. i Norge. De bør helst være døde etter 1962 om man skal finne dem registrert i SSDI.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.