Gå til innhold
Arkivverket

[#45397] Elling Pedersen (Oxe) - Rødøy.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Enl. Svein Tore Dahl, var Elling Pedersen (Oxe) sogneprest i Rødøy i 1540 - 1576, da han tok avskjed. - Hans kone, Keren Tostensdr., døde 1595. -- Etter ham, var hans sønn, Peder Ellingsen sogneprest her, 1576 - 1612. - Han var g.m. Anne Clausdr., d. 3/11 1612. --Spørsmål; Har noen funnet flere barn av Elling P. ? - Og har noen funnet noen barn av Peder Ellingsen (Oxe) ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

I en rapport fra det såkalte Benkestsokk-seminaret i 1999 knytter Tore Vigerust i ei lita tavle (nr. 8, s 32) Elling Pedersen til Torleiv Ellingsson, som diskuteres herLenkeHan omtaler slekta på sidene 28 - 33.Wilhelmine Brandt antyder i Slægten Benkestok at Elling Oxe var gift med Berete Trondsdatter Benkestok. Men hun gir ingen opplysninger om etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at Elling Pederssen på farssiden stammer fra Torleiv Ellingsson (kjent 1420-32). Hovedargumentet er selve våpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk og beklager. Selvfølgelig har jeg sett dette før i Wilhelmine Brandts bok. - Det er vel bare litt vel mye om dagen. -- Jeg vet det jo ikke, men ant. kan vel ikke heller dette Benkestokkseminariet helller løse mitt egentlige problem. - Dersom det da ikke er noen oppsiktsvekkende nyheter der vedr. denne familien ? -- Jeg har altså en tid forsøkt å løse en 'gåte', i en familie fra samme område, hvor navn som Elling, Tosten og Vibeke figurerer. - Men jeg klarer ikke å finne nøkkelen. - Noen i denne fam. var da også gifte med personer som er omtalt i forb. m. Elling Oxe, så her 'må' være en kobling, men hvordan ?. -- Nu hadde jeg boken Trondhj. f. Cicignon hjemme. - Der var det omtalt et ektepar fra Grønøy i Meløy som hadde omkommet i et forlis, visstnok på Vestlandet. - Hva jeg erindrer, var noen av disse spesielle navnene nevnt. - Jeg skrev dette opp til senere bruk, men har nok blitt av med disse notatene. - Kanskje noen kjenner til dette ? - Det jeg da tenkte, var at ettersom dette var et forlis, kunne det jo være at det fantes et skifte om saken og at det derigjennom kunne fremkomme noen barn. - Ellers er jo spesiellt Vibeke ikke så vanlig i området. - Vel, dette måtte jo vært på 1600 tallet en gang. -- Synspunkt ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Finsk adel nevnes svært sjeldent, og disse er vel adskillige i bakgrunnen - som noen ganger gjør det mer vrient å få frem helheten.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Ad 5: Vibeke Ottesdatter Kruse ble som enke gift med Elias Christophersen, Trondhjemsborger, med borgerleiet Grønøy. Han døde på reise til Bergen 6. august 1660 ved Stoksund, jfr. bl.a. Trondhjem før Cicignon, side 340 (hvis det var til noen hjelp?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hva jeg mente å si, var at jeg mente å erindre at konen i den fam. fra Grønøy og som omkom på sjøen hette Vibeke. Om det var Ellingsen eller maken som var en Ellingsen kan jeg ikke helt huske. - Disse var da åpenbart av disse skipper og kremmer-slektene i området. - Hva jeg har forstått, så var det noen av disse Ellingsen som hadde forb. m. Elling Oxe som også holdt til på Grønøy i Meløy. - Ut over dette har jeg kun sett nevnt 3 Vibeke i dette området og de var ant. av samme slekt. Ihvertfall blev det samgifte dem imellom. - Ettersom det også figurerte både Elling og også Tosten - navn i denne fam., mente jeg det var sannsynlig at det kunne være en forbindelse bakover til Elling Oxe, - som jeg forstår var 'den 1. Elling' - Som jeg også nevnte, var det også samgifte med etterkommere av andre personer som er nevnt i kretsen omkring Elling Oxe. - Men jeg vet altså ikke noe enda, men leter etter løsningen.-- Hvorfor mener Tore V. at dette skulle ha noe med slekten Staur å gjøre ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Leif Johannesen. - Jeg går ut ifra at du har skrevet navnet riktig (innl. 8) - Vel, da har jeg vel kanskje husket feil. - Kanskje tok jeg det for gitt at det var Elling og ikke Elias, ettersom det var Elling på Grønøy senere. -Da er det vel usikkert om dette har noen relevans, selv om konen var en Vibeke.-- Ellers har jeg en Vibeke Henriksdr., som var enke i Lurøy i 1665. - Ant. er det hennes barnebarn som på samme gård i 1732 er Wiveche Ellingsdr. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.