Gå til innhold
Arkivverket

[#45398] Olea Olsdatter fra Hoff, Hedmark


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Min tippoldemor Oline Olsdatter giftet seg i 1844 med Gunnerius Gundersen. Jeg har i flere år forsøkt å finne hennes aner, men dette er tydeligvis komplisert. Hun står som Olea Olsdatter under vielsen i Garnisonsmenighet 24. juli 1844 med far Ole Olsen og så står det noe mere som jeg har tydet til Løvsethagen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=611&idx_id=611&uid=ny&idx_side=-337>Lenke (brudepar nr 29) og her fra lysningsprotokollen (nr 30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I lysningen har jeg fått det til: Attest fra sogneprest Veidemann: Hoff av 24/5 1844 at bruden, datter av Ole Olsen og Olea Halvorsdt. Lonsæthagen? er f. 2/8 1815 og dpt. i Årnes annex kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det står nok Saasethagen, og Olia er derfor ventelig den Olia Olsdatter som blir døpt 20.08.1815 som datter av Ole Olsen og Olia Halvorsdatter på Såsetmoen. Dette er i Åsnes, og de finnes derfor ikke i Hof bygdebok, men kanskje i Åsnesboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei alle sammen! Tusen takk for hjelpen! Nå har jeg noe mere å gå utifra, og vet litt mere hvor jeg skal lete. Jeg har også funnet flere barn av Ole Olsen og Olea Halvorsdatter på Fam.search, og har altså flere barn å lete etter.Åsnesboken synes jeg er helt håpløs å forstå, i alle fall har jeg ikke klart å tyde hva som står der om en annen familie jeg har. Men det kan jo hende at jeg kan finne litt opplysninger om Såsetmoen når jeg får anledning til å komme meg på Deichmann igjen. Jeg skal også sjekke kirkebøkene ved fødsel til barna og se om det står noe mere der.Dersom noen har flere opplysninger blir jeg veldig glad for dette.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ole Olsen Såsetmoen og Olea Halvorsdatter Bjørneby ble viet 15.03.1807.Barn: Maren f. 1807 Såset, Maria Madelena f. 1811 Såsethagen, Halvor f. 1814 Såsetmoen, Olia f. 1815 Såsetmoen, Halvor f. 05.02.1818 Såsethagen (foreldrene husmannsfolk), Johanne f. 02.11.1820 Såsethagen, Gunder f. 14.09.1822 Såsethagen, Christian f. 11.02.1825 Såsetmoen, Oluf f. 06.07.1827 Såsetmoen, Oluff f. 16.06.18129 Såsethagen, han hadde ei tvillingsøster Anne Maria f. 06.06.1829 Såsethagen. (Alt ifølge Hof kirkebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Arild! Tusen takk for at du har funnet ut dette for meg!Da antar jeg at dette er Olea Halvorsdatter fra Bjørneby med far Halvor Olsen, husmann med jord Lenke, men jeg finner ingen Ole Olsen på Såset i 1801. Har noen peiling på ham? Det er kanskje helt umulig å finne ham da det er ganske mange kandidater med dette navnet i Hoff/Åsnes.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Olia virker rimelig, men Ole er det nok verre å finne ut av. Det kunne vært ei hjelp å kjenne alderen til Ole, men den er noe uviss. Jeg finner heller ikke død på ham før 1848. Etter det er kirkebøkene for Åsnes borte fram til 1866. Har ikke bedre forslag enn at et grundig studium av barnas faddere kunne gi en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det finnes en Ole Olsen husm. på Saasæt i 1801, g.m.Mari Embretsdatter. Dette kan være foreldrene til din Ole. Ole og Olia står på s. 214 i Åsnesboka, men jeg klarer ikke helt å finne slektsforholdet. Mine ficher er så dårlige at jeg fant ikke din Ole, men en Margareta? f.1781 på Saasethagen. En søster muligens? Hvis Arild har avskrifter av kirkebøkene kunne han kanskje se på barna til Ole Olsen/Mari Embretsdtr(Engebretsdtr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

En stor mulighet for at Ole og Mari kan være Oles foreldre.Ole Olsen Såset og Mari Embretsdatter Bjørneby blir gift 15.06.1771. Av barn finner jeg: Ole f. 1774 Eidsberget, Våler, Berger f. 1778 Fugleset, Våler (samme som Eidsberget), Margrete f. 1781 Såsetmoen, Gjertrud f. 1791 Såsetmoen, d. 11.02.1797 Såset. Mari Embretsdatter død 26.10.1811 Såsethagen - 65 år 2 måneder.Et spørsmål er om paret på Eidsberget, er det samme som er på Såsetmoen. Årstallene kan tyde på det. Hvis det skulle være to forskjellige par fikk ikke paret på Såsetmoen døpt barn fra 1771 til 1781.Det er også noe annet som forstyrrer. Ole Olsen og Mari Embretsdatter Kalgardshagen får sønnen Embret 1776. Kan være de samme? Barn 1774 og 78 i Eidsberget tyder på at de bodde der, men det er selvfølgelig mulig å flytte tilbake.Ole Olsen Kalgardshagen og Mari Sjønnesdatter får sønnen Berger 1766. Ole Olsen Siggerud (Såset ved trolovelse) viet 02.01.1766 med Mari Sjønnesdatter Såset. Dette må være være Mari Sjønnesdatter Engemoen som dør 22.08.1773 - 36 år gammel. Derved kan ikke disse to Ole Olsen være samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø3

Hei til Arild og Berit! Tusen takk for mange fine innspill. Dette virker veldig interessant, men litt komplisert. Det er ikke bare bare å hete Ole Olsen i flere generasjoner! Kan Ole Olsen Kalgardshagen være 'min' Ole som var gift første gang med Mari Sjønnesdatter som fikk sønnen Berger, døpt 19. mai 1766. Kan Mari Sjønnesdatter ha dødd og Ole giftet seg med Mari Embretsdatter i 1771? Når jeg sjekker FS IGI finner jeg ingen andre barn av Ole Olsen og Mari Sjønnesdatter enn Berger. Mari Sjønnesd. og Ole Olsen giftet seg 2. jan 1766.Jeg finner en sønn ved navn Engebret som sønn av Ole og Mari Embretsdatter, døpt 14 apr 1776, på FS IGI, samt Gjertrud døpt 9. okt 1791. Jeg har også funnet Berger og Margrete. Så da gjenstår det kanskje å se om både Berger og Mari Sjønnesdatter døde ved fødselen.Dersom du skulle ha tid til å sjekke dette, er det kjempefint.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I den grad man skal stole på kirkeboka må det være en annen Ole Olsen som var gift med Mari Sjønnesdatter siden hun dør 2 år etter Ole Olsen ble gift med Mari Embretsdatter. I ekstraskatten 1762 finnes det bare ei Mari Sjønnesdatter i Hof prestegjeld, og det er da nærliggende å regne med at hun er den samme som dør 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

En tante av Olea het Anne Halvorsdatter Bjørneby, f. 25. november 1785, datter av Halvor Olsen Bjørneby og Marte Guttormsdatter.Kan dette være samme Anne Halvorsdatter som er gift med Even Olsen Skalbukilen fra Åsnes. De bor som gifte på gården Kilen under Bratlien og har barna Oleana f. 1809, Marte Marie f. 1812, Sigrid f. 1815, Hanna f. 1818, Ole f. 1820, Martea f. 1824, Halvor f. 1826 og Embret f. 1830?Jeg har lett igjennom scannede kirkebøker for Hoff for 1806-1809 uten å finne dem, men jeg kan jo ha oversett det. Jeg har også forsøkt å lese Åsnesbokenk, men klarer faktisk ikke å forstå hva som står der.Jeg er kjempetakknemlig dersom noen kanskje har registrert dette paret.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg finner ikke vielse på paret i Hof, men har notat fra panteboka som knytter Even til Bjørnebymoen:1809 Pantebok Solør-Odal folio 452b - Gunder Arnesen Bratlien selger til skomaker Even Olsen Biørnebymoen nyrødningsplassen Bratlien 1/2 skinn, matrikulert under nr. 207, for 500 rdl. Gunder fikk skjøte på 2 skinn 27. februar 1792. Hadde tidligere solgt 1 1/2 skinn til Gutorm Nygaarden. Sønsterud 20. juli 1809.Og1813 Pb. SO fol. 342a - Gunder Arnesen Bratlien selger til Even Olsen Bratlien 3/8 av nyrødningsplassen Bratlien som ellers kalles Skalbukillen og i alt skyldsatt til 4 skinn. Selger derav 1 1/2 skinn for 1300 rdl. Sønsterud 10. mars 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei ArildTusen takk for dette. Mine to Anne Halvorsdatter er nå blitt til en. Det er nok ingen tvil om at det er samme Anne. Og det løste et problem med hensyn til familiehistorien. Jeg må riktignok prøve å finne vielsen for å bli helt sikker eller hvertfalle sjekke dåpen og faddere for barna.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.