Gå til innhold
Arkivverket

[#45403] Ny nøtt å knekke: Mina Olsdatter Aulibraaten. Utvandret til Amerika.


Gjest Liv Hege Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Hege Jensen

Mina Olsdatter Aulibraaten (f:15.08.1890) utvandret til Amerika den 19.08.1910. Billetten ble bestilt 18.08.1910 ved agent/reiseselskap Viktor Raffel. Reiste ut fra Oslo havn den 19.08.1910 med skipet Tasso. Bestemmelsestedet for reisen var N. Dakota. Mina hadde 50, 00 Kr i reisekapital. Året ettepå kom broren Gustav Olsen (Aulibraaten)(f: 16.07.1888)hennes etter, men han kom tilbake til Norge. Jeg vet at hun ble boende og antaglig giftet seg og fikk etterkommere der, fordi min mormor fikk Amerika-pakker fra dem under krigen. Jeg har sett at det er mange som har fått hjelp her til å finne frem etterkommer som har utvandret så jeg håper at noen kan hjelpe meg også. På forhånd takk til alle som hjelper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Hei Liv Hege,Leste med interesse ditt innlegg, da jeg har kjennskap til Aulibraatenfamilien (Nes paa Romerike). En eldre söster av Mina, Olivia, ble gift med min bestefars bror (Olaf Björkelia) de utvandret til Amerika, (Cavalier i Nord Dakota) i 1905 og ble boende der. Jeg har kontakt med et av barnebarna til Olivia og Olaf og kan via han pröve aa finne ut mer om hvor det ble av Mina. Desverre har han ikke email saa det kan ta noen tid. Ellers lever det fortsatt etterkommere etter Aulibraatenfamilen paa Aarnes (Nes, Romerike) saa kanskje du kan finne ut mer der. Jeg fant igjen vaar familie via Cencus (folketelling) for Nord Dakota for 1910, samt sökeannonse paa 'Gen Forum' (en amerikansk internetside om slektsforskning). Saa vidt jeg vet er det utlagt senere folketellinger ogsaa, men hvis du ikke kjenner etternavnet, er det ikke saa lett aa finne henne igjen. Hvis det er mer du lurer paa saa er det bare aa spörre, kanskje jeg har fler opplysninger som er av interesse.Med vennlig hilsen Sissel Müller-Strömsaether Basel, Sveits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Sissel Müller-Strömsaether..!Det hadde vært kjempefint om du kunne undersøke saken. Jeg selv er et av oldebarna til Anton Olsen Aulibraaten Olivia`s bror. Jeg vet en god del om hele Aulibraaten-slekten, siden min morfar (A. Aulibraaten) fortalte meg en god del. Vist du har noen løse tråder kan det tenkes at jeg kan hjelpe deg også. På forhånd tusen Takk. Vennlig hilsen Liv Hege Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Hei Liv HegeJeg skal ta kontakt med barnebarnet til Olivia i Nord Dakota, men som sagt har han ikke email, saa det kan ta noen tid. Jeg har imidlertid notert nummeret paa innlegget ditt, slik at jeg finner det igjen.Selv er jeg ikke direkte i slekt med Aulibraatenfamilien, ettersom Olivia ble gift inn i min familie. Aulibraatenfamilien kom opprinnelig fra Odalen, men det vet du sikkert.Med vennlig hilsenSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Når Mina Olsen Autebraaden ankommer New York 31 Aug. 1910 med skipet Caronia fra Liverpool sies det at faren Ole Olsen i Aarnes er hennes nærmeste slektning i Norge.Hun er ugift hushjelp og skal til Adams i North Dakota. ---Broren Gustave Olson er i 1917 ugift farm-arbeider og bor i Edinburg North Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Sissel Müller-Strömsaether..!Tusen takk skal du ha, det hadde vært fint. Men jeg kunne ha tenkt meg å få alle opplysningen du har om Olivia også. Det jeg vet om hennne er at hun giftet seg med Olaf Herman Sørensen i 1902 Årnes kirke, fikk 2 barn her i Norge Otto Sigvart og Anna Olava. Her stopper det hos meg, jeg viste ikke at hun også hadde utvandret til Amerika.Med Vennlig hilsen Liv Hege Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Jon Torp...!Tusen takk for alle opplysningene du kom med. Hvor fant du dem.?Gustav Olsen mener jeg nesten bestemt på at kom tilbake til Norge. Men om han giftet seg i Amerika eller her i Norge vet jeg ikke. Men Mina tror jeg ikke kom tilbake til Norge. Vist du finner mer, så tar jeg imot opplysningen med stor takk.Vennlig hilsen Liv Hege Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Hei Liv HegeJeg har ganske gode opplysninger om Olivia og Olaf, bl. annet kopie av et manuskript som ble skrevet ved en 'family reunion' i Nord Dakota i juni 1986. Det inneholder noen bilder + navn paa alle barn, barnebarn etc. De hadde i alt 10 barn, 23 barnebarn og til da 43 oldebarn. Hvis du vil kan du sende meg en mail (sissel.helen@hispeed.ch) med adressen din, saa kan jeg ta fotokopier av de sidene jeg har (13 sider) og sende dem per post, tror kanskje det er enklest.Med vennlig hilsenSissel i Basel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.