Gå til innhold
Arkivverket

[#45404] Skifter i Salten, Nordland


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei Jeg har tidligere fått meget god hjelp her i forumet vedr.aner til Peroline Henriette Jacobsdatter. Denne gangen håper jeg på hjelp når det gjelder hennes oldefar: Jacob Lind f. Ytre Leivset. Hans datter heter Ingeborg Lind Jacobsdr.(gift med Trond Johnsen Qvale f.1798 Vestre Slidre) Jacob Linds hustru er ikke oppført. Muligens fordi hun er ukjent?Ingeborgs skifte (nr.1572) har jeg funnet på cd fra DIS Salten. (Skifter i Salten og Ofoten 1713-1877). Hennes sønn Jacob Benjamin har verge ved dette skiftet. Han heter Hans Olai Lind, Liland.Ingeborg og denne Hans Olai mener jeg å ha funnet i skiftet til det som kan være mormor. Dvs. Giertrud Pedersdatter, Lebseth i Skjerstad. (Skifte nr.397 på cd fra DIS Salten). Ingeborg og Hans Olai har da bosted Nygaard i Ofoten.Det er mange personer i skiftet. En datter av avdøde heter Bereth Katharina Jensdatter. (Død. Gift). Kan hun være mor til Ingeborg, og da også gift med Jacob Lind????????? Mvh Lisbeth Akerholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, godt nytt år til deg! Jeg kan nok dessverre ikke være til hjelp med dette slektskapet. Lurer på om de kommer fra disse gårdene som er nevnt her i 1801? LenkeMye navnlikhet her i alle fall? Håper noen fra lokale slektforskergrupper herfra kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Skifte etter Berreth Chatrina Hansdatter, Lebseth i SkjerstadFilm: HF1969, Protokoll: 15, Side 11,5. Skiftet åpnet: 18/9-1799. Internt skiftenr: 3880.Ektefelle: Jacob Olsen.Formue: 595-0-14. Gjeld: 385-2-15. Boets innhold: 1 sølvbeger: J:O:S:M:H - 1 do: O:A:S - 1 sølvskje: H:H:S J:C:D - 1 do: O:O:S A:J:D mm.Arvinger var barna: Jochum 24 år, Hans 19 år, Jens 13 år, Maren 10 år, Peder 7 år og Ingeborg 3 år.Verge for Maren og Ingeborg var Søren Jacobsen Lind.Berit C. Handatter Lind var halvsøster til gjestgiver på Hustad Hans Jensen og helsøster til Christen Hansen Lind på Sundklakk i Gimsøy.Skifte etter Jacob Olsen, Ytre Lebsæth i SkjerstadFilm: HF1970, Protokoll: 16, Side 100. Skiftet åpnet: 6/4-1804. Internt skiftenr: 15195.Formue: 169-5-1. Gjeld: 76-3-8. Boets innhold: Sølvbæger mrk O.A.S., sølvskje: H.A.J.S.E.H.D.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Ein plass du kan leite er i Bygdebok for Skjerstad og Fauske. Med utgangspunkt i lenka frå folketellinga 1801 kan eg seia at kona i den fyrste familien på garden, Gjertrud Hansdtr, var dotter til Hans Hartvigsen og Gjertrud Pedersdtr (sjå ovanfor) på Leivset. Bror til Gjertrud Hansdtr var styrmann Jens Hansen Lind som døydde i 1811 på Fleina i Gildekål og var gift med Ingeborg Svendsdtr Blix. Gjertrud Pedersdtr var gift to gonger, fyrste gongen med ein eller annan Jens. Ein son i dette ekteskapet var Hartvig Jensen, gjestgjevar på Hustad i Gildeskål. Som du vel har sett av skiftet etter han i 1800, er Gjertrud Hansdtr og Berit Hansdtr halvsysken til Hartvig, dvs. barn frå andre ekteskapet til Gjertrud Pedersdtr. Som du skriv, er Berit gift med Jakob Olsen på Leivset. Det er vel han som er din Jakob, olderfar til Peroline Henriette Jacobsdatter. Berit Hansdtr døydde før 1800 og etterlet seg m.a. sonen Hans Jakobsen som er den andre husbonden på Ytre Leivset i 1801. Alderen kan ikkje vera rett i folketellinga; den samsvarer i alle høve svært dårleg med alderen oppgitt i skiftet. Broren Jokum, som er nemnt i skiftet, men ikkje i folketellinga under Ytre Leivset, er i 1801 dreng hos Johan Ellingsen på Saltnes i Saltdal. Hans Hartvigsen si slekt kan du følgje nokre generasjonar bakover. Mor til Gjertrud Pedersdtr var Berit Larsdtr som var gift tre gonger. Korleis Lind-namnet er komen inn i denne slekta, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Ja Godt nytt år alle tre, glemte det i farta. Tusen takk for god hjelp her. Det var utrolig mye 'snadder' å jobbe videre med, både bygdebøker og skifter o.a. Tusen takk igjen! Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.