Gå til innhold
Arkivverket

[#45410] Foreldre til Marit Johnsdatter fra Støren, Sør Trøndelag død i Vesterålen 1913


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg vil henvise til tema 44207 innlegg 5 av Berit Knudsen så jeg slipper å skrive så mye. Lurer på om Noen har mere data på både Marit Johnsdatter og foreldrene hennes? Far til Henne skal være en Jon Ellingsen Røttum.Hvor navnet Marit Jonsdatter Hugdal er fra vet jeg ikke.Hun var gift med Anders Andersen Berg han døde i 1896 Bratsberg,Sør Trøndelag. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så gjennom skannet kirkebok for Støren 1828 - 1830, og den som kommer nærmest er Marit Jonsdatter, nr. 7 på høyre side i klokkerbok for Støren. LenkeFødt 16/2 - 1829, døpt 1/3 i kirken, Marit Jonsdatter, foreldre: Jon Henrichsen Hugdahl Ungkarl Huusmands Søn, Kari Rasmusdatter Røttum Inderste Datter. Faddere: Halvor Andersen Røttum Gmd, Ingrie Ellingsd. Halgutt. Barnet var uægte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er vel ikke sikkert dette er henne, i og med at farens farsnavn er Henriksen det ene stedet og Ellingsen det andre stedet. Men at en og annen prest skriver feil navn, er jo en kjent sak.Jon Henrichsen Hugdal (1807 - 92) står omtalt i BB for Støren under plassen Ekra under Haukdalen (Hugdal), bind III side 447. Han var sønn av Henrik Ellingsen Hugdal (1784 - etter 1865)og Eli Jonsdatter Øyen (1778 - 1849). Den ene fadderen Ingri Ellingsd. Halgut er hans fars søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Det er jammen meg ikke greit å vite.Det er som du sier.Er vel denne Marit Jonsdatter som kommer nærmest i årstall.Og det navnet jeg har fått oppgitt er Hugdal( Pikenavn)Jeg vil nesten tro at det er denne Marit som er det som er riktig.Den andre Jon Ellingsen, brukte vel Røttum som etternavn?Mulig noen vet dette helt eksagt.Jeg vet nå når hun døde i hvertfall Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har en magefølelse av at Jon Henrichsen fra Ekra under Haukdalen (Hugdal) er faren, men man skal vel ikke stole altfor mye på den slags følelse:-)Ifølge bygdeboka var det Jon Henrichsens farfar Elling Henrichsen som først slo seg ned på Ekra, Han kom fra Vagnild i Soknedalen og hans kone Marit Eriksdatter kom fra Østhus i Soknedalen. De er her i 1801 med alle barna nevnt i bygdeboka med unntak av Jon Henriksens far Henrik Ellingen som er 18 år og tjenestekar på Sneen (Snøan) i 1801. Lenke Morens alder (47) tilsier at det neppe var flere barn født etter 1801.Jeg fant forresten ut litt om Marit Jonsdatters mor Kari Rasmusdatter Røttum. Jeg fant i skannet kirkebok for Støren en Kari Rasmusdatter konfirmert 15 søndag etter Trefoldighet 1819. Hun var 16 år og faren kalles Rasmus Røttum inderst. På FS fant jeg en Kari født i Støren døpt 14/2 - 1802 med far Rasmus Dagstad. Dagstad er ikke noe gårdsnavn i Støren, så her må det foreligge en transkripsjonsfeil. Men under Rochstad finnes i 1801 en Rasmus Rasmusen 52 år inderst og daglønner, gift i første ektskap med Marit Olsdatter 43. Disse er mulige kandidater som foreldre til Kari. Inderster er ofte ikke nevnt i bygdebøker, men jeg skal se under Rogstad i BB senere i dag.Jon Henrichsen og Kari Rasmusdatter ble sannsynligvis ikke gift (det bør sjekkes). Joen Henrichsen ble i hvert fall gift med Marit Eriksdatter, og disse skal være bosatt på plassen Aunefætten under Aune i Støren.Nå er det klokkerboka for Støren som er skannet. Det bør sjekkes hva som står i ministerialboka. Kanskje står det der oppgitt Jon Ellingsen som far? Men klokkerboka er vel så mye å stole på som ministerialboka, da klokkeren ofte var fra bygda og kjente folket.Bygdeboka for Støen er fra 1960-tallet, og uekte barn omtales stort sett ikke. Så vi kan ikke forvente å finne Marit Jonsdatter der.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.