Gå til innhold
Arkivverket

[#45416] Eidsvoll - Hammersmedmester Hans Hansen f. 1740


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Hammersmedmester Hans Hansen f. 1740 var ansatt ved Eidsvoll Verk og bosatt på Hanses under Dalen på Eidsvoll. Han var gift 3 ganger og fikk mange barn. (jfr. Kirkeby, Eidsvoll II s. 492)Er det noen som kjenner opphavet til Hans og hans første kone Anne Madsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette ikke må være hammersmeden i 3. ekteskap her? Lenke Skal se om jeg kan finne noe om hans to første ekteskap. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Anne Madsdatter som gifter seg med en Hans Hansen i passe tidsrom er dette paert i Onsøy? Lenke Kan det være at de senere flytter til Eidsvold?Skal lete litt til for å se om jeg kan finne noen barnefødsler i dette ekteskapet.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner to barn døpt av samme ektepar i Onsøy:Mads dpt 1. des 1776 LenkeOg Birthe Maria dpt 6 april 1783, Onsøy.Leter etter flere opplysninger om dette paret.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke igjen familien i Onsø i 1805-tellingen.Eneste Mads hansen i passende alder finner jeg en kar som er husmand i Aurskog Høland, Akershus.Birthe Marie Hansdatter finner jeg ikke i 1801.Håper noen kan hjelpe deg med oppslag i lokale kilder fra Eidsvold-verkene. Mulig det finnes en oversikt over arbeidere der. Hammersmeder hadde et viktig yrke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det vet muligens Oddbjørn Johannesen , Kristiansand. Han har forsket mye på de gamle verkene.Ellers lurer jeg på om den Anne Madsdatter som var 1. hustru til Hans Hansen, kan være denne damen fra 1763tellingen? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Anne var fra Matses, Dalen nordre ved Eidsvoll VerkSkifte etter faren Mats Børgersson 27.04.1765 finner du i Overbergamtet: 10 b. Skifteprotokoll for de søndenfj. Bergverker udenfor Kongsberg 1763-1778, side 113 b-118Utdrag: 'Anno 1765 den 27de April.. af den sidstleden 29d Martii den afdøde Mand Mads Børgersen..Enke Eli Alfsdatter7 børn, nemlig 4 Sønner og 3 døttreÆldste søn Alv Madsen 29 ½ Aar gammelAnden søn Børger Madsen 27 ½ Aar gammelTredie søn Lars Madsen 23 Aar gammelFierde søn Christen Madsen 10 ½ aar gammelÆldste dotter Anne Madsdotter 25 ½ aar gammel som er gift med Hans Hansen og boer paa dette VerkAnden Dotter Ragnild Madsdotter 21 Aar gammelTredie Dotter Aase Madsdotter 16 Aar gammel'Oppgivelseskifte etter mora Eli Alvsdotter 30.11.1774, samme skifteprotokoll, side 309 b:Utdrag:'Udskifte som Enken Elen Alvsdatter oprettede imellem sig og sine børn. Anno 1774 den 30te Novembr.1) Ældste Søn Alv Madsen fuldmyndig2) anden Søn Børger Madsen ligesaa3) tredie Søn Lars Madsen ligesaa4) søn og yngste Christen Madsen 20 aar gammel5) ældste og ved Døden afgangen Datter Anne Madsdatter i ægteskabet med Hans Hansen efterladt sig 3d børn, neml. 1 søn og 2 Døttre. 1) sønnen Halvor Hanssen ½ aar gammel. 2) ældste Datter Marthe Hansdatter 9 gammel. 3) yngste datter Anne Hansdotter ½ aar gammel.6) anden Datter Rangnild Madsdotter gift med Hans Olsen Wænger7) tredie Datter Aase Madsdotter 25 aar gammel'1762-manntallet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=st02371762&gardpostnr=2736&merk=2736#ovre>LenkeMatses er omtalt på samme side som Hanses i bygdeboka. __________ Far til Hans var en Hans med kanskje Hanssson eller Monssson som farsnavn.Skiftet etter broren Hallvord:samme skifteprotokoll side 302 utdrag:'Skifte efter afgange Halvor Hansen ved Edswolds Jern Wærk Anno 1773 den 9d July Den 28 May sidstleeden ved Døden afgangen Halvor Hansen.Moder Marie HansdatterÆldste broder Mons Hansen, fuldmyndigAnden broder Hans HansenLigesaa tredie broder Herman Hansen 17 aar gammelÆldste søster Anne Hansdatter, gift i Christiania med Lars Andresen2den søster Marthe Hansdatter gift her paa Verket med Friderich Buch3die Søster Marie Hansdatter 30 aar gammel og tiener i Christianiafierde søster Kari Hansdatter 23 aar gammel og tener i Christianiafemte søster Inger Hansdatter 23 aar gammel og tiener i Christiania'Ekstraskatten 1762:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

ser at jeg dessverre glemte en s i Oddbjørn Johannessens navn. Om du søker på hans navn i tema her, finner du mye om de gamle verksarbeidere.Lykke til med letingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder arbeideroversikter ved Eidsvoll Verk, strekker nok ikke mine kunnskaper til. Jeg vil tro at verkets regnskapsbøker befinner seg i Oberbergamtets arkiv. Nå fikk du jo svært god hjelp her av Trond Øivindsson Lunde.Ellers har jeg funnet en del kirkelige handlinger vedrørende verket i Lassens avskrifter av de eldste kirkebøkene for Kongsberg. Lassen var svært selektiv i sitt utvalg av personer. Det ser ut til at han prioriterte embetsstanden og den økonomiske overklassen. Rundt overgangen 1600-/1700-tallet har han imidlertid også tatt med en del verksarbeidere, særlig folk med innvandrerbakgrunn. Dette er jo for tidlig med tanke på hammermester Hans Hansen, og når vi kommer til perioden rundt 1740, er antall navn i Lassens avskrifter atskillig færre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dukker det opp tragisk historie i skifteprotokollen . Dette må vel da være farfar til Anne Madsdatter? som her har begått selvmord?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hjertelig takk til bidragsyterne! Her kom jeg lenger enn jeg hadde håpet på.I og med at skiftet holdes på Kongsberg er det vel sannsynlig at Mads Bø(o)rgerson må letes etter i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, ikke nødvendigvis. Skiftet er holdt i Oberbergamtets regi fordi Mads Børgerson har vært ansatt ved et av de 'Søndenfjeldske Bergverker' - f.eks. Eidsvoll verk. Og Oberbergamts-administrasjonen lå på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bergamts-institusjonen utjorde et eget juridisk og administrativt område - en slags 'stat i staten' for å si det litt enkelt. Oberbergamtet hadde, så vidt jeg vet, i utgangspunktet ansvaret for hele landet. Fra 1689 lå denne administrasjonen på Kongsberg. Noen år senere ble det dessuten opprettet et eget bergamt for de 'Nordenfjeldske bergverker' med sete i Trondheim.Når det gjelder skifter etter bergverksansatte, ser praksis ut til å ha vært noe vaklende. En del ble avholdt i Oberbergamtets regi, men det ble også foretatt skifter lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.