Gå til innhold
Arkivverket

[#45417] Jakob Elias Johanessen f.1857 Christiansund


Gjest Ståle Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Eriksen

Jeg søker opphavet til Jakob Elias Johanessen f.1857 i Kristiansund. Fødselsår og sted har jeg fra sønnen Carl Johans fødsel 2 nov 1879 som han får med Thorine Johannessen Valen f.1850 (Klokkerbok for Vågan 1878-93).Ved søk i FT1865 har jeg kun funnet et treff som kan passe; nemlig en sønn Jacob Olaus Jordahl f.1857 Christiansund, som bor i Kristiansund hos sine foreldre Johan Jordahl f.1816 Stangviks Prgj. og Ingebor Olsdatter f.1818 Stangviks Prgj. Alle de 7 søskenene til Jacob står også født i Kristiansund.Ved søk i FT1801 har jeg funnet en familie på gården Jordal, Halse Annex, Stangvig Prestegjeld, Romsdals Amt. Har ikke funnet gården i FT1865.Er det noen som har tilgang til, og kan slå opp i Kirkebok el. og se etter dåpen til Jakob Elias der?Mvh Ståle Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I gards-og ættesoge for Straumsnes, bind 1, side 476 er nemnt bygningssnekkar Jon (Johan) Andersson Ytre Jordal, f. 1/7. 1816, g. 1844 i Halsa kyrkje med Ingeborg Olsdotter Megard, f. 1817 i Halsa. Dei budde i Kristiansund og hadde 8 born. Ved folketellinga 1865 bodde de i Øvervågen der de eide et hus. Barna var: Gurine, f. 1844. Ole Andreas, f. 1847. Ingeborg Gurine, f. 1849. Johan, f. 1850. Ane, f. 1852. Jakob Olaus, f. 1857. Marie, f. 1858. Martha, f. 1864. Alle født i Kristiansund.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk for rask tilbakemelding! Det er samme familien ja. Spørsmålet er om Jakob Olaus f.1857(FT1865) er identisk med Jacob Elias Johanessen f.1857 'af Christiansund' som det står i kirkeboka for Vågan i 1879.Mvh Ståle Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ståle Eriksen

Finner ikke familien Jordal etter FT1865. FT1875 på nettet har store mangler for Kr.sund. Finnes tellinga i trykt utgave? I 1875 er Jakob 18 år, og trolig enda ikke flyttet fra Kr.sund. Skulle gjerne ha visst om denne Jakob dro fra Kristiansund. Kan en evt. utflytting være registrert i kirkeboka? (fra 1875-1879) Her er Jakob Elias Johannesens sønn i Vågan (nr58): Lenke Håper noen kan hjelpe meg her. Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

1875-tellinga for Kristiansund er enno ikkje komen på Digitalarkivet, men finst på mikrofilm og kan lånast på fjernlån frå fylkesbiblioteka. (må då ha tilgang til leseapparat) -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.