Gå til innhold
Arkivverket

[#45428] Kirkebok for Modum 1822, Konfirmasjon


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har problemer med å tyde navnet på foreldrene til nr.7 på konfirmerte piker LenkeDet gjelder spesielt navnet på moren.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg leser det på samme måten, men på folketellinga for 1801 finner jeg bare en aktuell kandidat Lenke, men han er gift med feil kvinne. Bygdeboka for Modum sier også at han er gift med Cathrine Evensd.Kan det tenkes at presten har ført feil navn på mora?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Etter farens navn står det også Hørte, som trolig er et gårdsnavn og derfor kanskje til en viss hjelp her?Selvsagt kan det tenkes at presten har tatt feil. Men det kan vel også tenkes at denne Nils har fått et barn med en annen en sin kone Cathrine, så kanskje er det klokt å fare varsomt her. Best å finne konfirmantens dåp også, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

I følge fs så gifter Nils Kristoffersen og Mari Christensdtr seg på Modum 05.01.1796. De får 5 barn i perioden 1796-1811på Modum. Kan de ha et annet oppholdsted i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Trolig står det ikke Hørte, som jeg skrev i innlegg 4, men Hovde i Modum, og der finner jeg Nils Christophersen og Cathrine Evensdatter pluss 2 barn i 1801 LenkeKan Nils Christophersen ha blitt enkemann og giftet seg for annen gang en gang før 1822, slik at det er konfirmantens stemor som heter Mari Christensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det er vel folketellingen som er feil her. At det også atår i bygdeboken kommer av at bygdebokforfatteren i stor utstrekning har støttet seg til folketellingene.Når Mari Christensd.Hovde dør 19/3 1857, 89 år gammel, etterlatur hun:1.Christopher, 60 år2.Christen, 54 år3.Gunild g.m. Torkild Østenengen4.Elisabet g.m. Gullik Fossen5.en datter g.m. Hans C. ThonVed Niels Christophersen Hovdes død, 17/11 1832 , 65 år gammel, er oppført enken Maren Christensd, 2 myndige sønner og 3 gifte døtre, alle i Modum.Kilde: dødsfallmeldinger hos sorenskriveren.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk for god hjelp. Arnt: Dette var en god avklaring, nr.4 Elisabet er den jenta som jeg har lagt ut i lenken innlegg 1. Hun er gift med Gullik Helgesen og dem er bosatt på Fossen på Sysle.Jeg har leita lenge etter denne Niels Christophersen Hovde og endelig er riktig person funnet. Det er beklagelig at det er så store feil i folketellingene. Jeg har også opplevd at det er ført feil navn på den ene ektefellen og fødselsår i andre folketellinger.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.