Gå til innhold
Arkivverket

[#45436] Ringkiøbing i Bergen


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Jeg finner noen av Ringkjøb-slekten som jeg ikke klarer å plassere. Kanskje noen brukere sitter på informasjon om slekten.1. Børsemaker Jens Pedersen Ringkiøbing var gift med Zitsele Kirstine Pedersdatter. Deres datter Anna Maria blir dpt DK i 1746 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=727&filnamn=dp12011668&gardpostnr=23108&personpostnr=67581&merk=67581#ovre>Lenke Hvem var hans foreldre og er det noen forbindelse til Ringkiøbingene på Gimsøy i Lofoten.2. snekker Cornelius Christiansen Ringkiøbing var gift med Anne Hansdatter. Finner dem ikke gift i Bergen.1 gang man treffer på dem er ved sønnen Jens Ringkiøbings dåp i 1766 LenkeDe får datteren Birthe Kirstine i 1768 Lenke Birthe er nok hun som var gift med Otte (Mathias) Mathiasen Schøn Lenke Familien i Ft1801 Lenke Birthe døde som enke 4/10 1826.Datteren Kirstine Marie Friderica blir døpt i 1772 Lenke døde året etter Lenke3. toldbodvægter Knud Christiansen Ringkiøbing var gift 1773 med Maria Friderica Jacobsdatter LenkeKnud Ringkiøbings sønn dør 3 dager gml 1775 LenkeSønnen Knud Ringiøbing blir dpt i 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jens Pedersen Ringkiøbing ble født på Hovedtangen, Akershus 1718, sønn av skreddersvend samme sted Peder Knudsen Ringkiøbing (Ca.1677 - 1720) og Maren Stephensdatter. Skiftet etter faren (1721 i Christiania) er bevart. Moren gifter seg to ganger etter skreddersvendens død og hun dør i Fierdingen, Christiania 13.10.1755, skiftet åpnet dagen etter. Jens hadde minst 3 søsken, Knud (til Kurland), Christian (stiftet familie i Christiania) og Inger Marie (gift 2 ganger, dør i Christiania).Jens Pedersen Ringkiøbing ble bøssemakersvend på Hovedtangen og ifølge Jon Sverre Dahl var han senere i København. Dette stemmer da han var nevnt som bosatt der i morens skifte 1755.Jeg har ikke tid til å finne frem skiftene i løpet av helgen. Det finnes noe i enten NST, PHT eller 'Norsk tidsskrift for genealogi' som jeg har lest om denne familien, men hovedpunktene rundt Jens i Christiania skulle du ha (og hvor du kan finne mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan tilføye at du finner de øvrige 'Christiansen Ringkiøbing' døpte i Vor Frelsers Kirke (Oslo Domkirke Mini 2,3 og 4) som Christian Pedersen (Ringkiøbing) og Kierstine Nicolajsdatters barn (viet i samme kirke 28.04.1729). Den første kirkeboken kan muligens være litt vrien å lese, det eneste barnet der er Mats (døpt 12.04.1730) - resten er uhyre lettlest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk skal for disse opplysningene. Da er foreldre plassert. Da gjenstår å finne ut hvem denne Peder Knudsen Ringkiøbing var sønn til. Mulig det er en forbindelse mellom han og resten av Ringkiøbingene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg har funnet 8 barn i kirkeboken etter Christian Pedersen Ringkiøbing og h. Kirsten Nicolajsdatter Smith.1. Mats dpt. 12.3.1730, 2. Helvig Rousine dpt. 21.7.1732, 3. Nicolaj dpt. 3.1.1737, 4. Cornelius dpt. 10.5.1738, 5. Else dpt. 9.12.1739-grl. 31.1.1742 Vaterland, 6 Inger Catharina dpt. 29.8.1741, 7 Else Margaretha dpt. 23.8.1743, 8 Peder dpt. 19.5.1747. Alle barn er døpt i Vor Frelsers kirke.Knud fant jeg ikke døpt i Vor Frelsers kirke. Vet du når han ble døpt? Når døde Christian og kona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok alle, i tillegg kommer altså Mats som jeg nevnte i (4) og Peder (døpt 29.01.1729) som jeg glemte/Falt ut i samme innlegg. Knud har heller ikke jeg settFamilien bodde i alle fall på 30-tallet i Fierdingen. Om jeg har noe dødsdato/begravelsesdatp, må jeg se nærmere etter. Foreløpig har jeg 1745 som siste livstegn. Men jeg synes å huske at de flyttet (på tynn is nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Glem siste avsnitt, de bodde i Fierdingen, men ellers siktet jeg til din andre etterlysning, skredderen Ursin som flyttet til Eidsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Finner Peder dpt. 8.1.1729 og Peder nr 3 dpt. 29.7.1749.Knud Christiansen R. er kanskje ikke en sønn av Chr. Pedersen R. eller kan han være dpt et annet sted. Bodde familien på Fjerdingen mellom 1732 og 1737 også, virker som det er et tomrom på 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siste Peder (døpt 1749) begraves 23.07.1753 på Vatterlands Kirkegaard. Ja, de bodde på Fierdingen mellom 1732 og 1737. Må komme tilbake senere med hva jeg ellers måtte ha om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.