Gå til innhold
Arkivverket

[#45438] Molde: Peder Landsberg på 1700-tallet og hans familie.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg ønsker oppysninger om en Peder Landsberg som bodde på Molde på 1700-tallet. Fra 'aaroenes moldefolk' har jeg funnet dette: I 1765 er det nevnt at Karen Landsberg pantsetter til sogneprest Erich Røring 'mine ejende og iboende Huser i kjøbstaden Molde beliggende som ellers kaldes Peder Landsbergs Gaard og bestaar af 1 Waane Stue, 1 Kjøkken samt endnu et Hus strax med Vaanestuen til Madvare Prætendered og andet deslige.' I Molde skifteprotokoll står dette angående Elen Landberg/Landsberg: 15/4 1786: 'Samling i Chirurgus og Handelsmand Langes Bo paa Molde hvortil Elen Landberg skyldig 3 Rdlr. 4 sk. hvilken Gjeld hun ifølge Forkynnelse dat. 30/1 1788 benægtede - hun udbetaltes for Opvartning hos den Afdøde i hendes sygdom 1 Rdlr.' Er det noen som vet mere om denne Peder Landsberg og hans familie (barn, ektefelle etc.)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!Det du siterer er avskrift frå Collins samlingar. Personleg meiner eg at Collin har skrive feil av (om det da ikkje er eg som har feiltolka Collins skrift) - og at det skal vere Lindberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei igjen!Molde skifteprt. 1770 13/9 Skifte paa Molde hvor Karen Lansberg kjøber.Det står tydelig skrevet med a og ikkje i hos postmester Collin i alle fall i alle 3 skifta Landsberg er nemnt.Så då har nok Collin rette namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.