Gå til innhold
Arkivverket

[#45445] Stangevik (Rom): Ole Paulsen (f. 1850)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ved folketellingen 1900 er en Ole Paulsen (f. 1851 - under Bodø/Nordland) nevnt med fødested Stangevik. Bak Stangevik står det Rom. Kan det bety Romsdal? Er det noe sted i Romsdal som heter/het Stangevik? Og om det er det: Har vi familien der - f.eks i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Inger. Jeg tror dette er et meget godt forslag. Har lett etter Ole Paulsen i 1865-tellingen, men 15-åringen er ikke der.Er det andre steder vi kan finne en Ole Paulsen i Stangvik i Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Men her dukker det opp et nytt problem for noe av skriften er nesten uleselig, dårlig blekk som ikke har tålt tidens tann. Har prøvd å bruke 'formatere bildet', men det blir ikke så mye bedre. Finnes det andre muligheter'IE IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, jeg oppdaget det samme, Inger. Men jeg får bare spørre, jeg også: Finnes det andre muligheter for å finne Ole Paulsen i Stangvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ved å stille inn på 'brightness' 17% og 'contrast' 87% kan man få et bilde som er sånn noenlunde leselig. Hvis ingen andre kommer deg til hjelp i løpet av dagen, skal jeg se gjennom sidene når jeg kommer hjem.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er en Ole Paulsen, men han er fra Rindalen. Det behøver ikke være så langt fra Stangvika til Rindalen, men det er uansett to ulike kommuner.LenkePå den annen side finner jeg ingen andre med det navnet og i det alderssegmentet på Nordmøre i 1865.Hadde han etterkommere? Navn på barn kan være et spor.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

FT 1900 viser 5 barn: Anton (f. 1882), Herman (f. 1884), Annie (f. 1886), Hans og Harald (f. 1893) - alt ca. fødselsår. Kan dette være noen spor. Alle kalles Paulsen til etternavn - for ordens skyld.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Den nevnte Ole Paulsen fra Rindal står i bygdaboka vår som utvandra til Amerika i 1883. Vær oppmerksom på alternativene Pål / Paul ved søk i databaser. :-) K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ola fra Rindal dro til USA i 1883 (Gards- og ættesoge for Rindal, bind III, side 104).mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Dette kan vel også være en aktuell kandidat? Sunndal er ikke langt fra Stangvik.Jeg mener at grensene mellom disse kommune også har vært endret i tidens løp. Så kanskje det er lurt å lete i kirkebøkene for Sunndal også etter denne Ole? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Da er vel Ole fra Rindal ute av diskusjonen, men han fra Sunndal er jo et alternativ.Men i og med at Ole kom til Bodø som fisker og sønnen Hans sannsynligvis også var fisker, kan det være aktuelt å lete etter en fisker, kanskje?Fadderne ved sønnen Hans' dåp het f.eks Torkild Andersen (notformann), Albert Zahl (fisker) og Petter Kaldstad (skipper). Og i Havnegt. 6 i Bodø ved FT 1900 bodde også Ole Andersen (fisker fra Sogn) og Johan Monsen (notmann fra 'Strilelandet SB'). Kan disse personene var en pekepinn på et eller annet?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Og som Bror-Even Heminghytt på den lokale siden for Bodø sier, kan Stangevik i gamle Surnadal være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Carsten Schanche har gitt meg utskrift fra kirkeboka da sønnen Herman ble døpt i 1883 i Bodø. Foreldrene var da styrmann Ole Paulsen og Anna f. Melkild. Det betyr at foreldrene til Anne Gurine het 'told røiert' Ole Melkild (f. 1817) og Kanutta (f. 1827)? Ole fra sunndalens prestegjeld.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du finner dem kanskje her?LenkeMelkild hører til Øksendalen (om jeg husker barnelærdommen korrekt.)Gardene der er omtalt i Sunndalsboka.Men så var det Ole Paulsen, da...Hilsen Torgeir Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Torgeir.Spørsmålet er om dette er Ole Olsen Melkild (f. 1818). Hans far het Ole Jensen Melkild.Er det noen som kan hjelpe meg med når Ole Paulsen og Anne Gurine Melkild døde i Bodø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fhv. styrmann Ole Paulsen f. i Stangvik 1849 døde i Bodø 15.november 1924, begravd og jordfestet 22.nov ember. Bopæl Havnegt. 6, dødsårsak bronkitt.Det står ikke noe om at han var enkemann, så kona levde formodentlig fortsatt.Kilde: Skannet Klokkerbok Bodø 1920-1934, s. 90, nr. 30.(Ja, jeg vet det er en måte å linke til siden på, men nå sitter jeg slik til at dette er det enkleste. For meg.)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen tusen takk, Torgeir.Det var akkurat dette jeg var ute etter. Nå gjenstår det bare å finne ut når Anne Gurine Melkild døde, samt å finne foreldrene til Ole Paulsen.Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.