Gå til innhold
Arkivverket

[#45450] Vagnmakargesäll Lars Nilsson Rosenblad f 1824 i Bjellerup Skåne


Gjest Rickard Grusell
 Del

Recommended Posts

Gjest Rickard Grusell

Jag söker hjälp med var jag kan finna information om min ff mf under tiden han tillbringade i Oslo. Han kommer dit på sin väg från hemorten i Bjellerup, Skåne via Lund, Göteborg och Oslo, Sundborn för att till slut komma till Husby i Dalarna där han bli kvar.Följande är från Emibas och beskriver att han kommer till Oslo i slutet av Juli 1846.Post 696994 Nilsson Rosenblad, Lars Vagnmakargesäll (ogift man) f. 26/7 1824 i Bjällerup, Malmöhus län (Skåne) Utvandrad 21/7 1846 från Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, Norge Källa: Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1846 023 Destinationsort: Kristiania Destinationsland: NorgeDetta är mitt första försök att söka efter anor i Norge och tänker att lite hjälp på vägen skulle underlätta min insikt om hur man finner i Norska källor.Mvh Rickard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei RickardLars Nielsen Rosenblad var en av mange svenskor som emigrerade til Norge och jag fann honom som innflyttad til Fredrikstad i Østfold under No. 6671 i listor øver innflyttade svensker til Østfold. Han flyttade ifrån Gøteborg O.S. i nov. 1846 och fikk bostad hos hjulmaker Arnesen i byen Fredrikstad. Han hadde en innflyttingsattes daterad 21.7.1847 fra Hegardt(Sikkert en prost i Gøteborg eller Bjellerup) På øfverste linjen i dette forum kan du søke i folketellinger och skannade kirkebøker. Du må velge Østfold og Fredrikstad. Lars kan sen ha flyttad ifrån Fredrikstad til Kristiania(Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rickard Grusell

Hej Hans Petter,Tack för din hjälp med att det var till Fredrikstad som han kom. Jag fann honom dels där du säger och dels i in/utflyttningsbok Fredrikstad. Jag hoppades att i den även finna honom som utflyttad till Oslo men kan ej finna honom. 1857 är han ju åter i Sverige igen.Jag har nu bläddrat bland de olika böcker som jag kan finna för Oslo Fylke som har in/utflyttning för perioden 1846-1857 men ingen tur.Finns det något annat sätt att finna honom eller blir det till att söka bland de kringliggande områdena ?Mvh Rickard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Fikk honom en familj i Norge eller kom honom åter ensam?Kristiania var rett stor på den tiden och det er många kyrckobøker å leta i.mvh Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rickard Grusell

Hej Hans Petter, Jag har kollat i Sundborns husförhör igen och ser att han kom dit 1853, inte 1857 som jag skrev tidigare. Han gifter sig däremot där år 1857Han bör alltså ha varit ensam under tiden i Norge.Mvh Rickard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hva har fått deg til å tro at han var i Kristiania(Oslo) og varfør søker du uppgifter(opplysninger) i från den eventuella Oslo tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rickard Grusell

Hej Hans Petter,Den enda uppgiften utöver vad som nämns i mitt första inlägg, som placerar honom i Oslo, är att det i husförhöret i Sundborn står att han är inflyttad år 1853 från Göteborg och Christiania.Någon inflyttningsattest i Sundborn har jag tyvärr ej heller kunnat finna.Men, kanske var det bara som så att han aldrig var i Oslo utan tiden i Norge tillbringades i Fredrikstad. Jag är tacksam för att du hjälpte mig med den uppgiften.Mvh Rickard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.