Gå til innhold
Arkivverket

[#45461] Anne Cederstrøm/Zetterstrøm f. 1834 i Stavanger. Hvem var hun ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem denne Anne Cederstrøm/Zetterstrøm er? Vet ikke noe bortsett fra at hun er født i 1834 i Stavanger og at hun giftet seg med skipper Svend Taraldsen Gramstad.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet ekteparet i 1865-tellingen til nå. Finner et ektepar som gifter seg i Bergen . Hans navn er Svend Taraldsen, og hennes fornavn er Anne. Riktignok Andersdatter. Vet jo ikke om det kan være de du søker? LenkeVet du noe om hvor skipperen er fra, og hans alder?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det så jo lovende ut , Carsten. Her kalles ektemannen Tarald til fornavn, men ellers passer det vel bra.Jeg ville spørre om dette kan være en slektning av Anne? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et ektepar som muligens kan ha fått en datter i Stavanger?LenkeFinner ingen som har passende alder med et liknende etternavn som denne hattemaker. Cederstrøm skrives på så forskjellige måter, at det blir ren gjetting fra min side her.Mulig det år å finne navnet i kirkebøker for denne perioden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det var det da? Jeg prøvde med et foreldresøk på FS, men fikk ikke noe resultat der. Mulig det er problem med etternavnet. Kan du få hjelp til å sjekke kirkebøker fra området. De er nok ikke digitalisert fra den tiden, dessverre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En Peder Cederstrøm i passe alder er nvnt f.her i Sverige. Grunnen til at jeg festet meg ved han, var at han døde i Rogaland. Men han var i så fall gift flere ganger?LenkeOm det da er samme mann jeg fant i 1865-tellingen?Litt av en nøtt der der.Har ikke greid å finne hans ekteskap med Rakel Svendsdatter fra Fister. ( Til nå da)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Gunn sin Peder fikk barna Johannes 1838, Otto 1832, Thore 1835, Anders Otto 1832 og Peter Tobias 1848. Alle døpt i Domkirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye for engasjement. Joda, jeg vet at skipper Svend Taraldsen Gramstad er født 1827 i Stavanger. Kanskje det er den Peder som er fra Småland ? Hanne, hvem er moren til barna du nevner i ditt innlegg ?Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

er det noen som vet noe om Ane Cederstrøm virkelg er datter at Peter Cederstrøm fra Sverige og Tobia Torsdatter Hommeland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bente.Anne er født 2.01.1834 i Dom foreldre Peder Sæterstrøm (det skrives på de utroligste måter) og hustru Tobia Thorsdtr. Hommeland. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Cederstrøm er ett kjent navn i Hommersåk og Riska området. Jeg har i alle år hørt om fam. Cederstrøm fra Hommersåk, og blitt forvekslet med Dem og opplysningene om Dem finnes i bøkene der. Gjerne over Riska. Husker ikke helt, men uansett så kan ett brev til Statsarkivet i Stavanger gi deg en pekepinn om hvor du bør finne dette. De yter bra ekstra service, alt etter som de har tid til dette. Hommersåk ligger regnet 'sjøveien' mellom Stavanger og Sandnes, og med mitt Zetterstrøm-navn har det blitt mange forviklinger gjennom årene, og som ikke det var nok, så bodde min bestefar der i 1940-50 årene, og min far er født der i 1945, så det har blitt mye forvirring;-) Ellers har jeg en grandtante ved pike navn Cederstrøm. Jeg skal høre med henne om hun vet noe om slekten sin ang. dette. Både Hommeland navnet og Gramstad er fra den siden av Stavanger. Dvs Nord mot Stavanger. Nå er jeg for ung til å huske, men jeg tror at deler av Hommersåk og omegn hørte til Stavanger kommune tidligere (1965). Min far er født på Eltervåg, men døpt i St Johanneskirken i Stavanger, irken ble bygget ca 1912, og tidligere ble de døpt i Domkirken. Jeg kommer tilbake om min grandtante kan komme med noe nytt å tilføre- Uansett, lykke til Mvh jan owe Zetterstrøm, Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk, Jan Owe. Kanskje din grandtante kan vite noe mer ? Om slekten kanskje opprinnelig kom fra Sverige? Ellerom hun har hørt om en hattemaker i Stavanger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

På Indre Skromme i Åkra sokn i Skånevik, Hordaland budde det ein Johannes Nilsson Sæterstrøm (ca 1841-1912), som ifølge bygdebokforfattaren kom frå Skåne i Sverige. Til tross for at han var gift heile fire gonger, hadde han berre to born. Dottera reiste til Amerika, sonen var fødd i 1904 og flytta til Haugesund.Der kan vera Sæterstrøm/Zetterstrøm fleire plasser i Sverige, så eg veit ikkje om Anne kjem frå Skåne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk Marie! Alle mulige opplysinger er velkommen. Vet ikke noe om dette, og hvis det er noen som kjenner familien i Stavanger, er jeg veldig glad for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Etter Axel Kiellands borgerbog side 288 er Petter Andreassen Cederstrøm født i Småland 1800, borger 25.1.1830 i Stavanger som hattemaker, oppsa borgerskapet 31.5.1843 da han ville flytte til Gøteborg. Borgerskapet igjen i kraft 2.11.1848. Død 28.4.1874. Gift først 18.6.1830 med Tobia Torsdatter Hommeland døpt 31.7.1808 død 18.12.1853. Hun var datter av jekteskipper Tor Jonsen Hommeland født i Høle ca 1782 og død 21.3.1849 gift 3.3.1808 med Serine Olsdatter Garpestad. Gift 2 med Ragnild Svendsdatter død 3.4.1863 56,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.