Gå til innhold
Arkivverket

[#45463] Biri. Ole Andreasen, f 1857. Hven var hans mor?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg håper at noen med kjennskap til Biri kan hjelpe meg med å knekke en nøtt.Hvem er mor til Ole Andreasen, f 8 januar 1857? Her er det jeg vet: Ole gifter seg med Anne Marie Evensdatter 29 nov 1881.Her finner jeg fødselsdatoen, at han er født på Neraaseneie, og at hans far heter Andreas Nilsen og bor på Neraasen. I 65-tellingen finner jeg Andreas og familien på Kalbakken i Biri. Her heter konen Maria Torstensdatter og ser ut til å være Oles mor.Jeg lurer på om dette er feil avskrift, og at det rette skal være Maria Larsdatter? 65-tellingen er eneste sted jeg finner 'Torstensdatter' på Maria.I 75-tellingen bor de på Neraasen og hun heter Maria Larsdatter.En Andreas Nilsen gifter seg med Maria Larsdatter 20 okt 1842 på Biri, og de får flere barn sammen. Er dette 'min' Andreas? Det at kirkebøkene for denne peroiden er tapt, gjør det vel kanskje umulig å få bekreftet at Oles mor var Maria Larsdatter, men dersom noen vet noe om dette, tar jeg mot alle opplysninger med takk.mvh Kirsti Rye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Tandsether

Jeg har fått undersøkt en skoleprotokoll for Biri, da jeg tenkte at foreldrenes navn kanskje kunne stå der. Men i protokollen fra 1873 sto det bare Ole Andreassen Neråseneie, uten foreldre. Ellers er det vel ingen tvil om at 'Torstensdatter' i 1865 er feil. De av barna som vi finner døpt i kirkeboka (før den mangler fra 1854 og utover), nemlig Nils f. 1842, Anne Mathea f. 1845, Iver f. 1848 og Martinus f. 1850 har alle Maria Larsdatter som mor. Dessuten er yngste datter Mina f. 1863 sin mor kalt Maria Larsdatter ved konfirmasjonen i 1879. Både i 1865, 1875 og ved dødsfallet i 1896 står det at Maria er født i Ringsaker, noe som neppe er riktig. Ved vielsen i Biri 1842 står det at hun er født i Sverige. I utflyttingslistene i Ringsaker kirkebok står følgende: Maria Larsdtr. Syljuåshageneie, født i Sverige 8.4.1820, flyttet til Biri 2.9.1842. Enke og fattiglem Maria Larsdtr. Kalbakken døde på Hovde 31.12.1896.Andreas Nilsen var født på øvre Galtestad 20.11.1823 og døde som gift legdslem på Huskelhuseie 12.4.1880. Hans foreldre var Nils Pedersen øvre Galtestad f. ca. 1774 død 10.4.1839, og Anne Margrete Olsdtr. Galtestad dp. 14.11.1784 død 13.4.1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hjertelig takk til Terje for disse opplysningene som var til stor hjelp.Nå fikk jeg noen nye biter i puslespillet og kom et langt stykke videre.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

I følge Ringsaker kirkebok er denne konfirmert ved Veldre kirke 11.1.1835:Maria Larsdatter bosatt Herberg, 13 1/3 år, født i Sverige etter attest fra sogneprest Bergh, foreldre Lars Olsen og Inger Jensdtr. Syljuåshageneie.Hvor ble det av Ole Andreassen og kona Anne Marie Evensdatter? Og når døde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fra de giftet seg og til omlag 1893 flyttet de rundt til forskjellige plasser på Biri. Ingen av de 5 eldste barna er født på samme sted.Så flyttet de til Fåberg og bodde der på samme sted hvor de yngste 4 barna er født.Ole døde i 1924 og Anne Marie i 1933.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.