Gå til innhold
Arkivverket

[#45467] Emigranter i USA.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Til dere som kan å søke på utvandrede til amerika. Jeg har to personer som bare forsvant, uten at etterslekta har klart å finne dem : Gunder Larsen Walmsness, født i Nordre Osen i Trysil, 22.09. 1863. Kan det være denne : Utreise fra Oslo havn, til Minnesota, med skipet Montebello, den 07.04. 1905, Gunder Larsen, smed, 41. år ? Så var det hans svoger : Nils Melkior Eriksen Høye, født i Øvre Rendal, 13.10. 1861. Han fant jeg, med avreise fra Oslo, til New York, med skipet Montebello, den 25.03. 1904. Kan noen se hvor disse holdt til i amerika ? På forhånd takk. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vet du om denne Karoline var Gunders søster? Lenke Hun var gift med Magnus Brovold. Om det er rett, så var det til dem han skulle da han reiste i 1905. De bodde da i Perley, Minnesota. Var Gunder gift med en Klara og hadde barna Snorre og Asgeir?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Nei, denne Gunder Larsen Walmsness, født i Nordre Osen i Trysil, 22.09. 1863, var gift med Pauline Løken, Åmot, født, 15.04. 1872. De hadde flere barn ( men Gunder Larsen Walmsness forsvant ). Hans søster Oline, født, 30.09. 1867, var gift med Nils Melkior Eriksen Høye, født i Øvre Rendal, 13.10. 1861 ( han også ble borte ). Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja det er 100 % sikkert at disse kom tilbake.De var tilbake rundt 1893-94. Dette var hans andre tur over. Første gang, reiste han 30.06. 1882, og andre gang, 15.08. 1887. I 1900, bodde han med sin familie i Cort Adlersgate 3 c, i Kristiania, og han kalte seg da for trelasthandler. Nei, denne mannen og hans svoger er skikkelig hodebry. Hadde kanskje trodd at mormonerne hadde han i sitt register, men jeg klarer ikke å bruke dette søkerprogrammet. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har sett på manifestet for Nils da han ankom Boston. Det står kun Boston som destinasjon og 'No' under rubrikken om han skulle til slekt eller venner. Jeg får bruke noe tid idag på å søke i tellingene. Man skulle jo kunne finne Gunders emigrasjon etter 1900 også.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Nils Melkior Eriksen Høye, f. i Øvre Rendal, 13.10. 1861, var gift med Oline Larsdatter Walmsness, f. i Nordre Osen, i Trysil, 30.09. 1867. Da Nils Høye forsvant, satt hun igjen med 4. ukomfirmerte barn. Den eldste f. i 1894, og den yngste i 1899. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har nå lett etter dem i tellingene fra 1910 til 1930 samt 1911 for Canada, men jeg får ingen gode treff. De _ville_ vel ikke bli funnet siden de reiste fra koner og barn, og skiftet kanskje identitet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.