Gå til innhold
Arkivverket

[#45478] Johannes Hansen f.ca 1811 Vaagø eller 1813 Frons Sogn og Prestegjeld


Gjest Ståle Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Eriksen

Hei! Jeg prøver å lokalisere en Johannes Hansen, også kaldt 'Stu-Johannes' som i FT1865 bor i Vågan, Nordland og som tellinga oppgir å være født 1811 i Vaagø Prestegjeld.FT1865: Johannes Hansen f.1811 Vaagø Prstgld. Thorine Johannesdatter Hans Datter ug f.1850 Vaagens Pgld. Hans Johannessen Hans Søn ug 1853 Vaagens Pgld.FT1900: er han enkemann og bor hos sin sønn Hans Johannessen,f.1851 Vågan og datter Berith Johannesdatter f.1845 Vågan. Johannes Hansen oppgis her å være f.1813 Frons S og Prgj.Står fast her. Det hadde vært artig om noen som kjenner området kunnet gjort et oppslag i de aktuelle kirkebøker for området og sett om Johannes Hansen kan finnes der.Mvh Ståle Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Ståle-Legger inn lenkene for Folketellingene:FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61865&gardpostnr=384&personpostnr=2710&merk=2710#ovre>LenkeFT1875: LenkeEnklere å få hjelp når de ligger der ferdig..SMIL!!Ved å søke i mine kirkebøker for Fron er det kun en Johannes født i 1813 (før det en i 1809 - etter en i 1815)Finner ikke denne Johannes Hansen utflyttet (eller noen annen som passer i alder) så jeg kan ikke si at dette er rett person.Har sett før at noen er registrert født i Vaage i ei FT og Fron i ei anna!!Dåp til denne jeg har funnet som kan være en aktuel person er: Johannes f.6/10, dpt.: 10/10 1813 med foreldre: Hans Pedersen og Kari Amundsdatter - bosted: Erlandsrud under Qvalen.Jeg har ikke sjekket om vedkommende har giftet seg i Fron.Her har du kirkebøker for Vågå, men jeg fant ingen Johannes Hansen der - du kan jo forsøke selv:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Hei og takk for responsen. Den Johannes Hansen du nevner har jeg også funnet, på Family Search, registrert døpt 10 okt 1813 Sør-Fron, Oppland. Han passer jo fint. Det finnes også en Johannes Hansen døpt 14 okt 1810 Vaagaa, med far: Hans Pedersen(FS) noe som gjør det hele litt værre. Håper på enda mer hjelp:0) Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Ståle.Har sjekket ut vielse for Fron - ingen Johannes Hansen som passer i alder hverken med eller uten far Hans - eller Hans Pedersen.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk for innspill! Konfirmasjonen til Berith / Birgithe hadde jeg misset. Jonettes også, men er usikker på om det er rett familie. Morens navn ser ut til å være Kirsti? Uansett her er det mer å ta fatt i. Grytten var jo veldig interessant! Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Dette var ikke lett! På Family Search finner en Jonette født 18 aug 1844 Hen, Møre og Romsdal (Foreldre:Johannes Hanssen & Kristi Olsdr) og Bereth f.4 feb 1841 Hen, M&R.(Foreldre: Christie Olsdr.)Ved Jonettes konf. 1861 står faren skrevet som Johannes Hanssen Undhjem. Unjem FT1801 en gård i Hejn sokn (Hen?), Grytten Prgj. På gården finner en 20 år gamle Hans Pedersen ug sønn. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11539&gardpostnr=101#nedre>LenkeHvis dette viser seg å være faren til Johannes, ser det ut til at Hans Pedersen fikk sønnen Johannes i Vaagaa Lenke (håper linkene funker) Johannes Hansen har så flyttet via Hen og deretter med kone og 2 barn til Vågan. Virker som om dette er vielsen mellom Johannes Hansen og Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Hentet fra 'Raumadalsfolket':Hans Pedersen Unhjem f.11/11-1781 g m Marit Bårdsdtr Åse (Øverås) f.1780 d.1839, gift 23 juni 1811 i Sira Kirke. Barn: Marit 1813, Bård 1816, Peder 1816, Gunni 1817, Elen 1819, Bård 1822, Hans 1823 - desverre ingen Johannes nevnt, men han kan kobles til Unhjem jfr. datteren Jonettes konfirmasjon.Her er vielsen på Family Search. Merk at Hans Pedersens fødselsår ikke stemmer med 'Raumadalsfolket' og heller ikke med den 20 årige Hans Pedersen som vi finner i FT1801.FS:IGI har Hans Pedersen OR Undhjem f.1769 Nesset, M&R (Raumadalsfolket angir f. 11/11-1781) g 1811 m Marit Baardsen OR Aase f.1780 Nesset, M&R.Kan Johannes Hansen Undhjem være sønn av et tidligere forhold Hans Pedersen Unhjem har hatt? Muligens i Vågå, Oppland?Denne vielsen virker å passe fint i forhold til at 2 av barna ved konf. er oppgitt født i Gryttens Prgj. Viet:7 jul 1843 Hen (Isfjorden), Møre og Romsdal : Johannes Hanssen Ekern og Christie Olsdr Brade(Kilde:Family Search)Brade er trolig etter gården Brude i Grytten?Ekern er 1801 en gård i Snertingdalen sogn, Birie Prgj, Christians Amt(Oppland)Kanskje Johannes fødsel/dåp er å finne der??? Håper noen kan slå det opp for meg.Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har med interesse fulgt med i tråden, dels av egennytte, dels for å hjelpe med oppslag i Vågå eller Fron hvis det skulle være behov for det.Det ser ikke ut til at jeg kan bidra med noe enda, men vil nevne at kirkebøkene for Grytten ligger ute i scannet utgave på DA, og jeg har lett etter vielsen mellom Johannes og Christine der uten resultat.Jeg tror det må finnes en egen kirkebok for Hen, som altså ikke er scannet, og mitt råd er at du lager et nytt tema med spørsmål om noen kan hjelpe med oppslag i denne kirkeboka på vielsen 7. juli 1843.Før vi vet noe om brudgommens fødested og - forhåpentligvis - farens navn som står ifm vielsen, har vi egentlig veldig lite å jobbe videre med. Selv om Johannes er hjemfestet til Ekern i den FS-registrerte vielsen, forteller den likevel intet om hvorvidt dette var hans fødested eller om han f.eks. var tjenestekar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk for bidraget Aud! Jeg er helt enig med deg. Skal legge ut en forspørsel om vielsen med en gang. Det er viktig å få fram alle harde fakta først. Spekulere får man vel god anledning til etterhvert!Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.