Gå til innhold
Arkivverket

[#45483] Ho: Endre Johannesen (ca 1761-1847) Røsland søndre


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han var gift med Brita Tørrisdtr (1773-1851)Røsland søndre (hun skal være datter av Tørris Askildsson Røsland og Ingeborg Johannesdtr Geitrem)Dette har jeg funnet på FS, men finner dem ikke gifte i Hosanger i 1799:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700104003249&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDerimot finner jeg dem i FT 1801, Hosanger Røsland søndre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Marie. Jeg tenkte det måtte være slik, men var ikke sikker. Nei, jeg vet ikke om noen i R.neset som heter det.Denne Endre ser ut til å ha giftet seg til Røsland og jeg finner litt om kona hans på nettet.Hennes foreldres giftermål, Törris Askildson og Ingeborg Johannesdtr: Han står Bolstad søre da de gifta seg. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=HOSAVIGD&gardpostnr=310&merk=310#ovre>Lenke Dette er vel Törris sine foreldre, Askild Törresson og Brita Johannesdtr: LenkeAskilds foreldre, Törris Anderson og Kari Eriksdtr: LenkeFT 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tilbake til Endre: Det eneste sted jeg finner som er noenlunde likt Fetje er i Hougs prestegjeld i 1801, og her finner jeg en Johannes på garden Fitkie: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f11250&gardpostnr=65&personpostnr=1481#nedre>LenkeSer han er gift for andre gang og har en datter kalt Brithe med sin andre kone. Kan dette være far til Endre? Mora skal være en Berthe Larsdtr. Det er ikke langt fra Berthe til Brithe. LenkeUndres på om noen har bygdeböker fra stedet.Ellers finner jeg og en Johannes Endressen Fitie, det passer vel enda bedre. han er gift med en Larsdtr, men hun heter Bothilde og ikke Bertha. Det jeg fant var på FS, så det kan jo være feil. Her er giftermålet deres:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Endre Johannesson (Fitje) f 1761 d 1847 gift 1798 m Brita Tørrisdtr S. Røsland 1722-1851, 7 barn.Kilde Haus, Gjerstad Sokn.Jeg har litt bakover for Endre, men ikke for Brita, heller ikke etterslekt, da jeg ikke har Hosanger-boka hjemme.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg noe interessant på FS. Da jeg lette etter barn med foreldre Johannes Endresen og Bothilde Larsdtr, kom denne Endre Johannesen Fitjo opp med rett år: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi skrev visst om hverandre, Arnfrid-:)Jeg er interessert i det du måtte ha om Endres forfedre, takk.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Endres helsøsken; av foreldre Bonde, husmann Johs Endreson Fitjo (1730-1807) og Bothild Larsdtr Mjelstad (1721-1764):Marta 1750-1758, Jacob 1752- (ikke nevnt i skifte), Brita 1754-1758, Marta 1756-1835 Rongve, Marta 1759-1759.Halsvsøekn; mor: Gunnhild Jonsdtr Nordås f 1729 (dtr til Brita A Nordås, Myking):Bothild 1765-1853 Vevle, Brita 1768-1839 Fitje, Elling 1770-1841 Hatland, Sigrid 1774-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hausbokas Gjerstadbind beretter at Endre Johannessen Fitje (nr. 18/I-f) er sønn av Johannes Endresen Fitje (som er sønn av Endre Torsteinsen Hatland og hans andre kone Marta Larsd. Njåstad, begge fra Gjerstadbygda) og Bodil Larsd. Mjelstad (Hamreboka II s. 36, datter av Lars Olsen Mjelstad og Marta Jakobsd. Dale).Særlig Hamreboka gir en del informasjon her, Hausboka har mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et tillegg til (8): Hausboka nevner Johannes Endresen Fitje først som bonde, det er vel helst som kårmann han senere kalles 'husmann'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Endre Torsteinsson Hatland, tjente på Vedo og var visstnok først gm (1721) Enken Brita Knudsdtr (Helland) Fitjo (ingen barn). Han blew så gm Marta Larsdtr Njåstad i 1723. Helssøen av Johannes: Brita 1725-1725, Sigrid 1726-1727, Sigrid 1729-1762 Borgo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her er det grunn til å ta med litt mer, som Hosangerboka ikke har oppdaget, kfr. lenke i (14):Tørres Anderssen Røsland (1652-1719) er først g.m. Anna Halsteinsd. Tysse, som har en Tørres som bror, et navn som ikke er mye brukt her. Tørres Røslands andre kone, Kari Eriksd. Mjelstad, har stemoren Agate Andersd. Langeland (nr. 9). Sistnevnte har også en Tørres som bror, nemlig Tørres Anderssen Langeland, 'f. 1655 og ukjent'. Siden Langeland og Røsland ligger i nærheten av hverandre, er det da mye som tilsier at Tørres Røsland er fra Langeland, og sønn av Anders Hermodsen og Kari der. Pga. det sjeldne navnet er Anders på Langeland helst sønn av Røslands nabo, Hermod Anderssen Heldal, og Anders sin kone er sannsynligvis datter av Tørres Sverke®sen og Agate på Heldals nabogård Hole, siden eldste sønn på Langeland heter Tørres, og de også har en datter Agate, som heller ikke er et særlig vanlig navn her.Siden de ganske sjeldne navnene Tørres og Halstein også forkommer på Tysse, og dette miljøet er inngiftet på Røsland, kan det tyde på en eller annen slektsforbindelse mellom Tysse (nr. 5) og Tørres Sverkesen og Johannes Halsteinsen på Hole (nr. 6 og 7). Disse navnene forekommer på denne tid også litt på enkelte gårder i Seimstrakten (i nåværende Lindås), så slektskap dit er en mulighet, også siden slike forbindelser finnes ellers i området, bl.a. på Røsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang takk til Odd Roar.# 9:Var foreldra til Lars Olsson Mjelstad,f. ca 1695, död 1730 (far til Bodil/Bothilde Larsdtr Mjelstad 1721-1764)Ole Eriksen Mjelstad og Bool Biörnesdtr Birkeland?(Han var sönn til Erik Johannesson Mjelstad og Anna)Jeg fant ikke ut av det på Anita sin side, men jeg fant giftermål til Ole Eriksen og Bool: LenkeDa kan Lars Olsen Mjelstads datter Bodil/Bothilde være oppkalt etter sin farmor.Lars Olsen Mjelstads kone Marithe Jakobsdtr Dale finner jeg heller ikke mer om.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Såpass tilbake i tid er det ikke all verden å finne her, men Marta Jakobsd. Dale (også kalt Fugledal, gården ligger et stykke oppe i lendet ved Lonevågen og er nabo til Raknes) er datter av Jakob Bastesen Fugledal og Anna Johannesd. Skår (antagelig fra nærliggende Skår i Gjerstad). Jakobs far er Baste Jakobsen Raknes (med søster Agate, som også er navnet til Martas to døtre før Bodil). Slekten kan i mannslinje følges flere ledd tilbake på Nedre Raknes, men konene er kun kjent ved fornavn eller er ukjente.Lars Olsen Mjelstad er sønn av Ole Håvardsen Raknes og Kari Eilevsd. Mjelstad. Ole er sønn av Håvard Sæbjørnsen Hjelvik og ovenfor nevnte Agate Jakobsd. Raknes. Det betyr at Bodil Mjelstads foreldre er tremenninger, noe som er helt vanlig på denne tid her i fjorden. Kari er datter av Eilev Bastesen Mjelstad, med far Baste Guldbrandsen Mjelstad. Navnet Guldbrand er ellers helt ukjent her.Håvard Hjelvik (gårdsnavnet betyr nok «Hjelmvik», kalt etter to flankerende åsformer) er litt interessant. Hans foreldre er Sæbjørn Håvardsen Hjelvik og lensmannsdatteren Ingeborg Halvardsd. Nedre Mundal. Hennes bror Lars setter seg alt i ung alder i respekt i Bergen, da en «nidstang» reist på Fisketorget av byfolk for å gjøre narr av strilene får Lars til resolutt å marsjere inn på rådstuen og gi en kontant beskjed til byens øvrighet om å få «verket» fjernet, hvilket deretter blir gjort. Han er opphav til mange senere generasjoner av lensmannsætten i Alenfit skiprede (Alversund). Antagelig er Halvard Olsen Mundal bror av Hosangerlensmannen Lars Olsen Birkeland, som bor i Hamre som nabo til Mjelstad. Disse to lensmennene i hvert sitt distrikt er faktisk også for naboer å regne, med kun 1.5 km fjord mellom seg i en tid hvor båt er det normale ferdselsmiddel. Halvard Mundal er svigersønn av lensmann Johannes Larssen Hjelmtveit (g.m. Lisbet), også i Alenfit. Sistnevnte er sønn av Lars Olsen og Magdelone (antagelig identisk med hustru Magdelone) på Espeland nær Seim. Denne slekten har mange eiendommer og diverse lensmannsverv, og minner dermed mye om den lavadelen vi samtidig finner i Sunnhordland, Hardanger og på Voss (dertil i Sogn). Til og med noen av fornavnene er til dels ganske like i begge disse miljøer. Men hittil har ingen arkivkyndige utforsket dette videre bakover for å lokalisere hvilke «knaber i Bergens len» som evt. er opphavet her i strøket. Min teori er for øvrig at Lars Halvardsen Mundals svigermor, Berit Fjellskål (svigerdatter av lensmann Sjur Eilevsen Midtgård, som igjen er svigersønn av lensmann Halstein M. Hopland i Alenfit), er datter av den i samtiden kjente prost Peder Vemundsen Fjellskål i Sandefjord (fra Hosanger, med kongelig forleningsbrev på gården Fjellskål) og Raune Lauritsd. Holck, som er datter og barnebarn av borgermestrene Holck og barnebarn av lagmann Packe i Tønsberg (og søster av Randi Holck, som blant mye annet er opphav til Bullslekten på Valestrand på Osterøy, inkl. Ole Bull). Det finnes diverse indisier som peker i slik lei, men noe absolutt bevis har jeg ikke. Navnet Sæbjørn finnes for øvrig på denne tid også på Fjellskål, i tillegg til Hjelvik, dertil enkelte andre steder i fjorden. Særlig vanlig er det imidlertid ikke.Jeg presiserer at Håvard Hjelvik kun ætter fra lensmannsslektene Mundal / Birkeland og Hjelmtveit / Seim, ikke Midtgård / Hopland (og evt. Holck). En del av opplysningene ovenfor er hentet fra Hamreboka av Håkon S. Aasheim og Alenfitboka av Nils Hjelmtveit.Til slutt litt om miljøsammenhengen her: Endre Torsteinsen Hatland på Fitje er først g.m. Brita Knutsd. Fitje, som er enke etter Eilev Olsen Mjelstad, Lars Olsens bror. Det betyr at Johannes Endresen Fitjes far i sitt første ekteskap er g.m. enken etter farbroren til sin senere svigerdatter, Bodil Larsd. Mjelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sonja Madsen

Hei Kjellaug Du hjalp meg mye med slekta til Kornelia på Isdal gård. Kornelia sin Oldefar heter Endre Johannesen(fatje?) og var gift med Brita Torrisen fra Røsland, lurer på om det er samme Endre vi snakker om?Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tillater meg å svare:Det er det nok. Paret har bl.a. sønnen Johannes Endresen, f. 1802 og bosatt først på Øvsthus (Mjøsdalen), deretter to år på Isdal, så fra 1831 på Reigstad (Valestrand), der sønnesønnene Nils og Endre T. Reigstad senere er garvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg har Johannes Endresen f. 1802 som sönn til dette paret.1. Johannes E.2. Endre Johannesen Fitje 1761-18473. Brita Törrisdtr Rössland S. 1773-18514. Johannes Endresson Fitje 1730-18075. Botilde Larsdtr Mjelstad1721-17646. Törris Askelsson Rösland s. 1729-18097. Ingeborg Johannesdtr Geitreim 1739-17978. Endre Torsteinsson Hatland9. Marta Larsdtr Njåstad10. Lars Olsson Mjelstad ca 1694-173011. Marite Jacobsdtr Dale/Fugledal 1684-174012. Aksel Törrisson Rösland 1700-178013. Brita Johannesdtr Bysheim 1704-178214. Johannes Knutsson Geitreim 1703 - 178515. Marita Olsdtr Hatland 1713-178316. Torstein Jonsson Hatland 1644-169617. Ingebjörg Endresdtr (ikke mer om henne)18. Lars Monsson Njåstad 1658- 171319. Sigrid Nilsdtr 1658-1718 (ikke mer om henne)20. Olav Håvardsson Raknes21. Kari Eilivsdtr Mjelstad22. Jacob Bastesson Dale23. Anna Johannesdtr Skår (ikke mer om henne)24. Törris Andersson Rösland 1652-171925. Kari Eriksdtr Mjelstad 1667-173126. Johannes Ellingsson Bysheim 1666-172327. Marita Mogensdtr Kvinge ca 1667-1737 (ikke mer om henne)28. Knud Knudsson Kvamme ca 1661-1713 (ikke mer om han)29. Ingeborg Monsdtr Hatland 1670-1716 (ikke mer om henne)30. Olav Olsson Eide 1691-1750 (ikke mer om han)31. Kari Steffensdtr Lono 1682- d. f. 173232. Jon Hatland (Jon er nemnd 1645 og 1658. Ikke mer om han) 33. Marta Hatland (Marta er nemnd 1645. Ikke mer om henne)34.?35.?36. Mons Aamundsson Njåstad ca 1606 - ?37. ?38. / 39. ?40. Håvard Sæbjörnsson Hjelvik41. Agathe Jacobsdtr Raknes 1620-1709 (henne har du i andre ekteskap72. Aamund Njåstad (Bonde på Njaastad Nemd 1612.) 80. Sæbjörn Håvardsson Hjelvik (ikke mer om han)81. Ingeborg Halvardsdtr Mundal nedre162. Halvard Olsson Mundal nedre163. ukjend Johannesdtr. Hjelmtveit326. Johannes Larsson Hjelmtveit (foreldre: 652. Lars Olsson Espeland og 653. Magdelone)327. Lisbet Har enda litt til, men får komme med det sidenmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er litt mer, Sonja:Tilbake til n° 21. Kari Eilivstr Mjelstad42. Eiliv Basteson Mjelstad84. Baste Guldbrandsson Mjelstad (ikke mer her) n° 22. Jacob Bastesson Dale ell. Fugledal44. Baste Jakobsson Raknes (bror til Agathe, n° 41)88. Jakob Olsson Raknes ca 1598 - 165589. Marthe176. Ole Jakobsson Raknes ca 1570- ett. 1623352. Jakob Raknes ca 1540 - 1591 n° 24. Törris Andersson Rösland 1652 - 171948. Anders Hermodsson Langeland49. Kari Törrisdtr Hole96. Hermod Andersson Heldal98. Törris Sverkesson Hole99. Agathe n° 25. Kari Eriksdtr Mjelstad 1667-173150. Erik Johannesson Mjelstad 1627- 170851. Anna ca 1632 - 1695 Foreldre til 26. Johannes Ellingsson Bysheim52. Elling Magnesson Bysheim ca 1624-171653. Kari Andersdtr ca 1624 - 1706104. Magne Olsson Bysheim (nemd i 1609 - 1624 og 1645)105. Bereta208. Olluf på Bysheim d. ett. 1590 (nemd siste gong) foreldre til n° 31. Kari Steffensdtr Lono 1682 -62. Steffen Magnesson Lono ca 166163. Magdeli Olavsdtr Byrkjeland124. Magnus Monsson Lono ca 1612-1666126. Olav Magnesson Byrkjeland248. Mons Sjursson Lono ca 1612 - ett. 1645252. Magne Byrkjeland496. Sjur Magnesson Lono nemd i 1590992. Magne Lono nemd i 1563 Jeg kan ikke si at jeg har sjekket i alle orginalkilder, så der får du en job selv-:) Kan heller ikke garantere at alt er rett, mye av dette har jeg fått her som du sikkert har sett, men det er vel enklere for deg når det er oppsatt i riktig rettefölge.Har en del notater, dersom du er interessert og ikke finner dem her, så ta kontakt:kellypetit@hotmail.com Håper du forstod hva Arnfrid forklarte deg at 2 er far til 1, osv. Dvs at 230 er far til 115, f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.